Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Most v Modřanech se posunul o 20 centimetrů kvůli nevhodným ložiskům

  13:43aktualizováno  13:43
Další most v metropoli se hroutí. Po lanovém mostě ve Strašnicích a Libeňském mostě, jež byly uzavřeny za poslední rok, byl zakázán vjezd i na tramvajový most v Modřanech. Jeho konstrukce se posunula - statik na své páteční kontrole odhalil zhruba dvaceticentimetrové vychýlení mostu.

Tramvaje nemohou jezdit přes most v pražských Modřanech, který se vychýlil o 20 centimetrů. (7. září 2009) | foto: Josef Vostárek, MF DNES

Po mostě přitom denně projede na šest set tramvají a v nich na 10 300 cestujících.

Provoz tu statik okamžitě zakázal a lidé se od té doby musí spoléhat pouze na náhradní autobusy - tramvaje totiž končí už v Braníku. Jedna ze tří tamních linek byla zrušena.

Příčinou vychýlení mostu jsou podle Dopravního podniku špatně konstruovaná ložiska, na nichž most leží, ale která nejsou vhodná pro most vedoucí do oblouku.

A to ten modřanský je. Nedokážou totiž zvládat odstředivou sílu, kterou vytvářejí v oblouku jedoucí tramvaje, a tak se posunují. Jde o chybu, kterou udělali projektanti už na přelomu osmdesátých a devadesátých let, kdy se trať plánovala.

 Tramvaje nemohou jezdit přes most v pražských Modřanech, který se vychýlil o 20 centimetrů. (7. září 2009)

"Již není možné hledat viníka. Se stavbou se začalo ještě za komunistů," říká radní pro dopravu Radovan Šteiner (ODS).

Jak je ale možné, že se o takové závadě nevědělo dříve a dávno se neodstranila? Šokující je, že o špatném stavu mostu se vědělo. A dlouho - prý minimálně tři roky. Alespoň to tvrdí Dopravní podnik, který svádí vinu na magistrát.

Právě magistrát je prý majitelem mostu, což se ovšem nedá věrohodně ověřit, protože stavba není vůbec zanesena do katastrálních map. A to přesto, že zde stojí již od roku 1995.

Most padá kvůli nejasné větě ve smlouvě města s DP

"Most není v majetku Dopravního podniku. Užíváme ho v souladu se smlouvou o výpůjčce, kterou jsme podepsali s městem v polovině 90. let s tím, že časem se majetkoprávní vztahy vyřeší," popisuje netradiční vztahy Jan Šurovský, vedoucí jednotky Dopravní cesta Tramvaje.

Opravu prý Dopravní podnik magistrátu doporučoval už před třemi roky. "Kontroly se zde prováděly v pravidelném tříletém intervalu v roce 2003, v roce 2006 a právě v pátek. Už před třemi lety se vědělo o tom, že most není v pořádku. Loni byla trať dva měsíce zavřená a my tlačili na město, aby využilo situace a ten most přestavělo. Marně," krčí rameny Šurovský.

"Psali nám, ale my jim hned odpověděli, že dle smlouvy se o most mají postarat oni. Že jim žádné peníze nedáme," odmítá odpovědnost města mluvčí úřadu Jiří Wolf. Dopravce ale namítá, že nemůže zhodnocovat majetek města.

Tramvaje nemohou jezdit přes most v pražských Modřanech, který se vychýlil o 20 centimetrů. (7. září 2009) 

"Podle té smlouvy o něj máme pečovat, ale ne jej konstrukčně přebudovávat a vylepšovat," brání podnik Šurovský. A město s ním, jak jinak, nesouhlasí - řádnou péčí se prý rozumí i větší opravy.

Nynější oprava potrvá podle předběžných odhadů tři týdny. A zatím půjde jen o havarijní řešení, aby se sem mohly co nejdříve vrátit tramvaje. Podnik chce most podepřít speciálními podpěrami a lešením.

Po tři týdny se tak lidé z Modřan budou muset spoléhat na autobusy, které ale ve špičkách často trčí v zácpě.

Kvůli pohodlnějšímu cestování je od dnešního rána také operativně prodloužena nedávno zavedená autobusová linka 153, která jezdila ze zastávky Sídliště Písnice do zastávky U Libušského potoka. Ta je nyní prodloužena až na smyčku v Braníku.

"Tady bude navazovat na zkrácené linky tramvají. Rozsah provozu linky zůstává zachován. Jede pouze ve špičkách pracovních dnů, ráno v intervalu 20 minut, odpoledne v intervalu 30 minut," uvedl Filip Drápal ze společnosti Ropid, která Pražskou integrovanou dopravu organizuje. Prodloužení linky si vyžádala radnice Libuše, odkud jsou lidé zvyklí jezdit do centra metropole právě přes Modřany.

Problém v Modřanech navazuje na malou sérii havárií mostů. Skoro se zdá, že jestli má Praha v poslední době s něčím vážný problém, pak s mosty. Loni v létě se propadla mostovka na lanovém mostě ve Strašnicích a auta i kamiony musely místo po dálnici po městských silnicích.

Před měsícem se "ozval" Libeňský most, jejž musely poté opustit tramvaje, než oblouky dělníci podepřeli speciální konstrukcí. Nyní čeká na generální opravu, která by mohla začít příští rok.



Hlavní zprávy

Nejčtenější



Další z rubriky

Na univerzitách vědkyň přibývá, v praxi ubývá. Vědu neskloubí s mateřstvím

Ve vědět musíte pořád zkoušet. A připravovat se na to, že to třeba zase...

Na českých univerzitách přibývá mladých badatelek. Zatímco v roce 2000 jich byla víc než třetina, v současnosti ženy...

Velká jízda do pekla. Život Terezy, kterou drží v Pákistánu za pašování drog

Tereza H., kterou v Pákistánu zadrželi za pašování drog, s kamarádkou Simonou.

Jednadvacetiletou Terezu H. přivedl divoký styl života až do pákistánské vazby za pašování drog. Se svou kamarádkou...

Duely na vlně emocí. Jak budou vypadat diskuse Zemana s Drahošem?

Ve druhém kole prezidentských voleb se utkají Miloš Zeman a Jiří Drahoš.

Finalisté druhého kola prezidentské volby – Miloš Zeman a Jiří Drahoš – se chystají na televizní duely. Současná hlava...

Najdete na iDNES.cz