Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Mohla se pokazit tisíc a jedna věc, říká expert k havárii letadla v Rusku

  19:51aktualizováno  19:51
Letadlo, které se zřítilo s celým hokejovým týmem nedaleko ruské Jaroslavle, nebylo podle leteckého publicisty Martina Velka příliš staré. Příčinu toho, proč po startu nenabralo správně výšku, podle něj určí až další vyšetřování. "Mohla se pokazit tisíc a jedna věc," říká Velek.

Trosky letadla, ve kterém zemřeli hokejisté ruského týmu Lokomotiv Jaroslavl. (7. září 2011) | foto: AP

Dá se srovnat letecký provoz v Rusku s běžnými evropskými standardy?
Na mezinárodních letištích určitě ano. Ani jinak to být nemůže, to by byly havárie na denním pořádku. Takové ty různé bohatýrské věci se můžou stát maximálně někde v bývalých středoasijských republikách, ale i tam to má nějaký řád, třeba víc vojenský. Na polních letištích možná ne, ale na velkém letišti s mezinárodním provozem budou ty parametry velmi podobné. 
 
Má Rusko problém se zastaralými letadly?
Věk leteckého parku má za normálních okolností vliv především na ekonomii provozu. I moderní letadla lze špatně udržovat, což pak má vliv na bezpečnost. Nelze říct, že staré letadlo je automaticky nebezpečné. Špatně udržované letadlo nebo letadlo s opilým pilotem je nebezpečné. Dodnes létají Dakoty vyrobené někdy během druhé světové války. Jde také o kvalitu konkrétní aerolinky, je to věc rozpočtu a kázně. Letadla se mohou držet v provozu déle, než je zdrávo, ale takové případy se stávají nejen v Rusku, ale třeba i v Americe. Není to ruské specifikum. 
 
Jak starý byl ten havarovaný letoun?
Byl vyroben v roce 1992 nebo 1993, takže to není obstarožní letadlo, navíc neměl mnoho nalétáno. Evidentně to nebylo způsobené stářím nebo opotřebováním letadla. Technická závada se ale nevyhýbá žádným typům.
 
Co mohlo být příčinou nehody?
Je zřejmé, že něco způsobilo, že letadlo po startu nebylo schopné nabrat výšku obvyklým způsobem, takže poté narazilo do překážky, která byla půl kilometru za letištěm. Zatím ale nikdo nic neví. Víc budeme vědět, až vyšetřovatelé získají údaje z letových zapisovačů, zjistíme, o čem si povídala posádka. Je tisíc a jedna věc, která se mohla pokazit. 

Co se dá říct o tomto typu letadla? Je v Rusku hodně rozšířené?
Vyrobilo se jich v několika verzích asi 185, tento letoun byl ve verzi pro dálkové lety s přídavnou nádrží v trupu. Šlo o první ruské letadlo, které mělo turbodmychadlové motory. Dlouho se vyvíjelo, nebylo jasné, co všechno má umět, zda to bude třeba letadlo pro primitivní podmínky. Nejasnost v zadání způsobila i to, že se ho na ruské poměry vyrobilo poměrně málo.

Vše o tragédii


Měly tyto letouny v minulosti problémy s technikou?
Kvůli technickým závadám spadly pouze dva stroje, jinak to byly vždy chyby posádky a špatné počasí.

Jsou havárie letadel v Rusku častější než jinde na světě?
To nedokážu říct. Je to obrovská země, absolutní čísla jsou zavádějící. Fungovaly aerolinky, které nevynikaly bezpečností či kvalitou svých služeb, ale tamní agentura pro letovou bezpečnost intenzivně tlačí na operátory, aby zvýšili svou spolehlivost a bezpečnost. Nějaké přílišné nactiutrhání není na místě. Evidentně se s tím snaží něco dělat. Tohle je pro ně špatná reklama.

Autor:


Hlavní zprávy

Nejčtenější

Právníci přechytračili soud. Vyhýbali se mu až do promlčení činu

Obžalovaní Karel Hnilica a Lenka Hnilicová na snímku z prosince 2012

Manželský pár advokátů Hnilicových názorně demonstroval, jak je v Česku možné se vyhnout trestu od soudu. Byť jde o...

Ve věku 39 let zemřel veterán Mevald vyznamenaný za službu v Afghánistánu

Prezident Miloš Zeman a český voják Jaroslav Mevald při slavnostním udílení...

Ve věku 39 let zemřel v pátek náhle český veterán Jaroslav Mevald zraněný v roce 2014 v Afghánistánu. Za hrdinství,...



U požáru motorestu na dálnici D10 zasahovali hasiči i v noci

Motorest Čtyři kameny u dálnice D10 nedaleko Hlavence u Prahy na snímku z 19....

Středočeští hasiči v noci na neděli pokračovali v hašení požáru motorestu Čtyři kameny na mladoboleslavské dálnici...

Dopravní podnik testuje gumové bodáky, mají zastavit přebíhače kolejí

Na tramvajové zastávce v Braníku dopravní podnik testuje zábrany v kolejišti...

Pražský dopravní podnik zkouší na jedné z tramvajových zastávek v Braníku gumové zábrany ve tvaru malých bodáků. Mají...

ODS, TOP 09, KDU-ČSL a STAN půjdou společně. Vést Sněmovnu Fiala nechce

ODS. TOP 09, KDU-ČSL a hnutí STAN se dohodly na společném postupu při formování...

Čtyři strany ve Sněmovně - ODS, TOP 09, KDU-ČSL a STAN - se domluvily na společném postupu při formování Sněmovny a...

Další z rubriky

Klaus mladší chce funkci v ODS, dere se do čela pražské organizace

Václav Klaus mladší při rozhovoru s Barborou Tachecí pro MF DNES (18. února

Václav Klaus mladší se po úspěchu ve volbách do Sněmovny pokusí získat svoji první velkou politickou funkci ve straně,...

Nová čtvrť na Smíchově po výhradách lidí zeštíhlí, přibude zeleň

První dva domovní bloky a široký bulvár mezi nimi má být základem nové čtvrtí...

Pokud se nezdrží administrativní přípravy, měl by koncem roku 2018 začít vznikat obří developerský projekt Smíchov City...

Pardubický zámek čeká revoluce bez galerie navržená esy mezi architekty

Josef Pleskot a Petr Všetečka, dva z trojice architektů, kteří pomáhají...

Pardubický zámek bude více patřit Pernštejnům a návštěvníkům zámku. Z renesančního klenotu Pardubic se odstěhuje...



Najdete na iDNES.cz