Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Modrá armáda by měla hrůzou modrat

  1:00aktualizováno  1:00
České dráhy nedávno na své internetové stránce vyzvaly občany, aby posílali své vánoční dárky železniční kurýrní službou. Kdo by chtěl této nabídky využít, měl by zapomenout na to, že se blíží Vánoce, a poslat raději hned velikonočního zajíčka.
Opatrné a naprosto nevěrohodné omluvy na náběh nového jízdního řádu a výmluvy na výluky jsou zcela nevěrohodné.

Opatrné a naprosto nevěrohodné omluvy na náběh nového jízdního řádu a výmluvy na výluky jsou zcela nevěrohodné. | foto: Jan Karásek, MAFRA

Několikahodinová zpoždění vlaků, běžná v těchto dnech, k realistickému přístupu zákazníků drah nepochybně povedou. Stejně realisticky by se měla zachovat i vláda.

V čele Českých drah, největšího státem vlastněného podniku, má podle pár týdnů starých informací dojít k personální změně. A zdá se, že současný generální ředitel Josef Bazala se rozhodl správní radě dobrovolně dodat dostatek argumentů pro své odvolání.

To, co firma pod jeho vedením provedla kolem změny jízdních řádů, nemá obdoby. Nejprve se změnily tarify tak, že zdražení odskáčou nejvíce lidé, kteří jezdí vlakem pravidelně a zaměstnancům železnice fakticky zajišťují živobytí. Lze očekávat, že v důsledku toho přestanou lidé jezdit vlakem a podniku citelně klesnou tržby. Dráhy mohou mít najednou s přísunem peněz problém takového rozsahu, o němž se jim ani nezdálo.

A aby toho nebylo málo, tak zoufalec, který se za ty peníze svěří do rukou železničářů, dostane na frak ještě jednou. Čerstvý jízdní řád navedl vlaky na tratě tak, že jsou neprůjezdné a stanovené časy není možné dodržovat. Obrovská zpoždění, která spoje nabírají, nemají v porovnání s řadou minulých let obdoby.

Opatrné a naprosto nevěrohodné omluvy na náběh nového jízdního řádu a výmluvy na výluky jsou zcela nevěrohodné. To, co lidé zažívají na nádražích, není nic jiného než totální kolaps.

Je nepochybnou skutečností, že údržba a rekonstrukce železničních tratí znamená vždy vážné potíže. Stejně tak je pravda, že sestavit jízdní řád je nelehká záležitost a vyžaduje značné znalosti a zkušenosti. Železničáři jsou však za schopnost se s tím vyrovnat placeni – a nelze ani náhodou tvrdit, že špatně.

České dráhy čekají dlouhé roky na skutečnou reformu. Na to, že budou konečně vystaveny konkurenčnímu prostředí a budou muset bojovat o peníze, které si dosud plnými hrstmi nabíraly podle poměrně zvláštních propočtů z peněz daňových poplatníků. Jediné, k čemu zatím došlo, je formální oddělení kolejí a nádražních budov od lokomotiv, vagonů a průvodčích. Vše dohromady však stále třímá pevně v rukou jeden management.

Odboráři jako jeden muž bojují za to, aby se nic kromě nadstandardně rostoucích tarifních mezd neměnilo. Krásná součinnost vedení státního podniku a odborů, narušovaná jen občasnou hrou na sociální konflikt, nemohla skončit jinak než podobným průšvihem. Reakce krajských samospráv, které začaly za zpožďování vlaků a neplnění závazků z řádně uzavřených a našimi penězi splácených smluv České dráhy na konci letošního léta pokutovat, jsou jen první jiskřičkou.

Bude hůř. Nové standardy Evropské unie také nebudou zajímat objektivní důvody a dráhy budou muset za zpoždění vyplácet náhrady rovnou podvedeným cestujícím. O objem pokut a náhrad by měl být zcela jednoznačně krácen nárok drah na úhradu ztráty z osobní dopravy a vedení firmy by to pak mělo promítnout do mzdového fondu.

Takhle by totiž fungovala privátní firma. A kvůli tomu, co se dnes děje, by měl už hořet autogen, který spálí naděje dnešních železničních náčelníků na dobré posty třeba v ČD Cargo, firmě, která bude spravovat vyčleněnou nákladní dopravu. Jestli zrovna z této společnosti má při privatizaci daňovým poplatníkům něco kápnout, musí být řízena od počátku úplně jinak než katastrofální mateřský podnik.

Autoři:


Hlavní zprávy

Nejčtenější

V Troji se zřítila lávka přes Vltavu, zranili se čtyři lidé

Pěší lávka u Trojského zámku v Praze se zřítila do Vltavy (2. prosince 2017).

Pěší lávka u Trojského zámku v Praze se zřítila do Vltavy. Čtyři lidé byli zraněni. Na místě zasahují záchranáři a...

Dvanáctiletý chlapec se nebál říct pravdu. Zachránil tím kamarádovi život

Dvanáctiletý Jaroslav Šísl (vpravo) zachránil život o rok mladšího kamaráda...

Dvanáctiletý Jaroslav Šísl pomohl zachránit život svého o rok mladšího kamaráda Jiřího Kadlece, který si při pádu těžce...



USA nad Koreu poslaly raptory. Evakuujte Američany, zní z Washingtonu

Jižní Korea a USA zahájily masivní společné letecké cvičení.  Na snímku stroj...

Jižní Korea a USA zahájily masivní společné letecké cvičení. Manévry odsoudila jako provokaci Severní Korea, která...

Severokorejské lodě duchů připlouvají k Japonsku, jsou symbolem bídy KLDR

Jeden ze člunů, které v uplynulých týdnech připluly k pobřeží Japonska.

Kritický nedostatek potravin a zahraniční měny přispívá k tomu, že je na pobřeží Japonska vyplavováno stále více silně...

Za zřícení Trojské lávky může správce, postupoval špatně, říká soudní znalkyně

Pěší lávka u Trojského zámku v Praze se zřítila do Vltavy (2. prosince 2017).

Správce Trojské lávky mohl podle soudní znalkyně v oboru stavebnictví Miloslavy Pošvářové předejít neštěstí, kdyby...



Další z rubriky

Zeman se sešel v Lánech s kandidáty na ministry průmyslu a zdravotnictví

Tomáš Hüner, ministr průmyslu a obchodu

Kandidát na ministra průmyslu a obchodu Tomáš Hüner přijel v neděli odpoledne do Lán. Prezident Miloš Zeman se nejprve...

Opilý muž stopoval v noci uprostřed dálnice D46, srazilo ho auto

Zastavit stopaři se řidičce jedoucí ze Svitav do Litomyšle nevyplatilo....

Šestačtyřicetiletého muže srazilo v sobotu časně ráno na dálnici D46 na Prostějovsku osobní auto. Muž v tmavém oblečení...

Obliba konopí roste mezi seniory, počet mladých uživatelů se stabilizoval

(Ilustrační snímek)

Během posledních pěti let v Česku výrazně přibylo rizikových uživatelů konopí. Statistická čísla ale tentokrát neženou...

Vozový park, který obstojí i v podzimním počasí
Vozový park, který obstojí i v podzimním počasí

Přečtěte si recenze kočárků na eMimino.cz a vyberte ten nejlepší.



Najdete na iDNES.cz