Anketa MF DNES mezi desítkami učitelů v celé zemi ukázala, že kantoři v "terénu" nejsou k telefonům ve třídách tak nevraživí, jak by se zdálo.
Na "kyberšikanu", kdy si děti natáčejí učitele a spolužáky na telefon a pak se jejich scénkami baví na internetu, si dlouhodobě stěžuje učitelská asociace i školské odbory. Chtějí, aby jim ministerstvo školství usnadnilo mobily dětem zakazovat a zabavovat.
Většina oslovených učitelů však připustila, že problém bývá jinde: pokud by žákům sebrali mobily, začnou si navzájem třeba svazovat tkaničky. "Děti nosí do školy telefony stejně jako my. Ve škole se připravují na život," řekl mostecký učitel Jaroslav Hasil. Jinými slovy: právě škola může děti naučit, kdy je nevhodné telefonovat.
Pokyn ministerstva nepomohl
"Důležité je také spojení žáků s rodiči. Máme mnoho žáků přespolních," podotkl ředitel brněnské Základní školy Úvoz Jan Barák.
Učitelům však dělá starost právě to, jak dítě naučit, aby mobily nezneužívalo. Nepomohl jim k tomu ani čerstvý metodický pokyn ministerstva, který zavádí pojem "kyberšikana". Školám radí hlavně to, aby si vypracovaly vlastní plány. A dál jim zůstávají jen neúčinné poznámky, napomenutí a důtky. "Pokud učitel mobil zabaví, vrátí ho na konci hodiny. Nemůžeme ho sebrat na půl roku. Je to majetek žáků," popsal Václav Kolář, ředitel prostějovského gymnázia.
"Záleží především na autoritě učitele," myslí si Petr Horák, ředitel Fakultní základní školy v Olomouci. Na to, aby si učitelé uměli autoritu udržet i ve chvílích, kdy čelí šikaně, se mají zaměřit pedagogické fakulty.
Ministerstvo zpracovává "standardy učitelské profese", které fakultám předepíší, aby boj proti šikaně zvládal každý jejich absolvent.