iDNES.cz

Mluvčí drážní inspekce hostem on-line rozhovoru iDNES.cz

Mluvčí Drážní inspekce Zdeněk Neusar
velikost textu:
vydáno 30.8.2007 11:00
Vyšetřování Drážní inspekce vůbec poprvé označilo za viníka smrti člověka v nádražním kolejišti České dráhy. Vloni o Vánocích srazil rychlík v Brandýse nad Labem ženu, která přecházela mezi nástupišti. O tomto i dalších případech bude ve čtvrtek od 11 hodin hovořit v on-line rozhovoru iDNES.cz mluvčí inspektorů Zdeněk Neusar.
OTÁZKA: Dobrý den, pane Neusare. Máte rád sluníčko, kytičky, zvířátka a přírodu vůbec? Udělal jste si letos na jaře čas a vyrazil do přírody v rozkvětu a rozpuku? Pociťujete na jaře zvýšenou potřebu něhy? Xavon
Mluvčí Drážní inspekce Zdeněk Neusar ODPOVĚĎ: Dobrý den. Samozřejmě, asi jako každý, a to nejen mladý člověk. Rozkvetlé květiny a voňavý les miluju a něhu samozřejmě také. 30.8.2007 11:02
OTÁZKA: Kdo všechno vlastně vyšetřuje nehody na dráze? louží závěry Drážní inspekce i policii? Bibmbo
Mluvčí Drážní inspekce Zdeněk Neusar ODPOVĚĎ: U nehod se sejde vždy policie a provozovatel dráhy. Ve vybraných případech pak nehody šetří také Drážní inspekce, která je nezávislá na všech provozovatelích a dopravcích. Ovšem i ty nehody, k nimž přímo nevyjíždíme, tzv. dozorujeme, tzn. že dohlížíme nad správností postupu šetření provozovatelů. 30.8.2007 11:04
OTÁZKA: Karel Proč se zrušily závory na přejezdech? Bylo to další upozornění, kromě světel, popřípadě zvukové signalizace...Děkuji. anonym
Mluvčí Drážní inspekce Zdeněk Neusar ODPOVĚĎ: My se samozřejmě snažíme o to, aby se počet závor naopak snižoval. V každém případě u některých přejezdů k rušení závor skutečně dochází. Podle našeho názoru to není vždy šťastné řešení, protože na přejezdech se světly bez závor zaznamenáváme nejvíce nehod. Pokud znáte nějaký přejezd, kde by měly být závor (a to i tam, kde předtím nebyly), určitě kontaktujte SŽDC, příp. i příslušný magistrát, který by jejich zřízení zřejmě spolufinancoval. Tato oblast je bohužel mimo naše kompetenci. 30.8.2007 11:07
OTÁZKA: Dobry den, jak se vas divaji radovi zeleznicari? Nemaji vas za fizly? (omlouvam se za expr. vyraz) a23
Mluvčí Drážní inspekce Zdeněk Neusar ODPOVĚĎ: Kontrolu samozřejmě nemá rád nikdo - a faktem je, že Drážní inspekce skutečně vystupuje v roli hlídacího psa na drahách. Jinak to ale bohužel nejde - porušování pravidel a předpisů patří k našim národním specifikům. V každém případě s námi ale nepřijde do křížku žádný z železničářů, kteří si plní své povinnosti. A těch je většina. 30.8.2007 11:08
OTÁZKA: Dráhy se vždy brání u nehod na přejezdu,, že zařízení fungovalo správně a jde o chybu řidiče. Jak se to stoprocentně pozná? Karel
Mluvčí Drážní inspekce Zdeněk Neusar ODPOVĚĎ: U každého přejezdu s výstražným zařízením děláme ověřovací pokus, jestli bylo zařízení v čibnnosti. vedle toho u přejezdů s výstražnými kříži meříme také dostatečné rozhledové poměry (jestli řidič na přejezd dostatečně viděl). A bohužel musím říct, že třeba v loňském roce jsme na přejezdech z 290 případů nezaznamenali ani jeden, kdy by zavinění nebylo na straně řidiče. 30.8.2007 11:10
OTÁZKA: Dobry den, nakolik je obtizne neco vysetrit? Modra armada, jak znamo, drzi spolu. Petr
Mluvčí Drážní inspekce Zdeněk Neusar ODPOVĚĎ: O modré armádě samozřejmě taky něco vím, sám jsem tam více než 10 let pracoval jako výpravčí. Obtížné to samozřejmě je, ale fakta hovoří jasně. Máme-li v ruce rozbor rychloměrného proužku z lokomotivy nebo záznam z telefonu, argumenty proti se hledají jen stěží. 30.8.2007 11:13
OTÁZKA: U přejezdu mezi Jindřichovým Hradcem a Kardašovou Řečicí opravují most a dopravu řídí semafor. Navíc tam ale svítá drážní signalizace. Co mám poslechnout - zelenou na semaforu nebo červené blikající světlo před přejezdem? Lukáš
Mluvčí Drážní inspekce Zdeněk Neusar ODPOVĚĎ: Rozhodně se řiďte drážní signalizací, ta má vždy přednost. 30.8.2007 11:13
OTÁZKA: Dobrý den,proč se ve zprávě o MU,zveřejněné na Internetu neobjevil článek 133 SPPO?(133. Bezprostředně po výstupu z vlaku musí cestující v zájmu vlastní bezpečnosti opustit nástupní/výstupní prostor v kolejišti (neplatí u ostrovních nástupišť se samostatnou přístupovou cestou). POdle mých zkušeností za 40 let služby si mnozí cestující neuvědomují rozdíl mez železnicí a pouťovou atrakcí.Vina není na straně ČD. Strojvedoucí v.v.
Mluvčí Drážní inspekce Zdeněk Neusar ODPOVĚĎ: Tento článek není pro šetření nehody (myslíte-li konkrétně třeba Brandýs) určující. Podstatné je, že byla porušena vyhláška č. 173/1995 Sb., a to tím, že ve stanici bez podchodů nebyl zajištěn bezpečný přístup cestující k vlaku. Navíc tam byly další faktory, které k MU přispěly: při nočním osvětlení nejsou osoby na nástupiště I a v jeho blízkosti z blízkosti DK vidět (jak potvrdil i náš ověřovací pokus) a není tam dostatečně osvětlení... a určitou roli v tomto konkrétním případě sehrál i časový pres výpravčích. 30.8.2007 11:17
OTÁZKA: Dobrý den, měl bych dotaz ohledně bezpečnosti cestujících přímo ve stanicích. Je jisté, že za svou bezpečnosti si do značné míry může každý cestující sám. Počet nádražích, které jsou bez podchodů je značný a stovky cestujících denně přecházejí koleje, protože jim nic jiného nezbývá. Je ale také mnoho těch, kteří je překonávají při příjezdu či průjezdu vlaků. Myslíte si, že je dostačující, když automat ohlásí, aby cestující nevstupovali do kolejiště před zastavením vlaku, krátce na vylezl výpravčí a jen pozoroval, jak již desítky lidí překonávají koleje a neřekl ani slovo? Tady je evidentní lhostejnost všechn "nádražáků", kdy je pro ně dostatečným alibi, že pusili hlášení. Nemyslíte, že by takové chování cestujícíh mělo být razantně trestáno pokutou? Ono už jen to, že výpravčí na takového cestujícího "zařve" je mnohem účinnější (je to pro cestujícího ostudné), než nějaké billboardy za miliony. Nemyslíte, že by za toto měli být cestující pokutováni? Jenomže, jak donutit nádražáky, kteří ignorují i to, když někdo kouří na nádraží 2m od nich(ačkoliv by měl zakročit). tonyq
Mluvčí Drážní inspekce Zdeněk Neusar ODPOVĚĎ: Hlášení automatu samozřejmě dostatečníé není, a to vím z vlastní zkušenosti výpravčíh. Lidi, kteří vstupují do kolejí, a je jim lhostejno, že vlak ještě ani není vyhlášen ani že jdou mimo podchod, je bohužel velké množství. Výpravčí ani další zaměstnanci stanice by k tomu dlouhodobému "trendu" neměli být lhostejní. Co se pokyty týče, tam je to bohužel obtížné, protože její udělení je jen v kompetenci policie (až do výše 10 tisíc korun za to, že vstupují do prostoru dráhy, kam je vstup zakázán). A jak zaměstnance drah přesvědčit k větší "pracovní kázni"? - Jsem přesvědčen, že většina zaměstnanců ČD lhostejná není... a ty ostatní zřejmě přesvědčí až podobné neštěstí, jak to v Brandýse. A to už bude bohužel pozdě. 30.8.2007 11:23
OTÁZKA: Zdravim vas! Zajima me, jak dopadlo vysetrovani vykolejeni nakladniho vlaku v Decine, kdy se z vagonu sesypaly desitky novych skodovek... pamatujete se na to? Tony Dolly
Mluvčí Drážní inspekce Zdeněk Neusar ODPOVĚĎ: Na tento případ si samozřejmě velmi dobře vzpomínám. Příčinou nehody byla technická závada na výhybce (prasklý jazyk). 30.8.2007 11:24
OTÁZKA: Má drážní inspekce zpracovaný přehled nejnebezpečnějších přejezdů? Které to například jsou? A dělá se s nimi něco? Marek
Mluvčí Drážní inspekce Zdeněk Neusar ODPOVĚĎ: Přejezdy pravidelně vytipováváme - postupně se snažíme zmapovat všechny přejezdy v ČR, kterých je téměř 9 tisíc. Už dříve jsme udělali seznam cca 353 tzv. krátkých přejezdů, kde je vzdálenost od křižovatky kratší než nejdelšjí silniční vozidlo (může se stát, že auto při dávání přednosti na hlavní silnici zůstane stát na přejezdu). Tato data jsme dali příslušným magistrátům, z nichž to některé řeší a jiné nechávají ležet ladem. Bohužel nemáme páky na to, aby byly změněny. Rozhodně ale neexistuje seznam žádných "nebezpečných přejezdů". Domníváme se, že žádný přejezd není nebezpečný, pokud řidiči dodržují všechny pravidla: zejména respektují výstražná světla a u každého přejezdu se přesvědčí, že ho můžou bezpečně přejet (v případě, že mají pochybnosti raději i zastaví). Každopádně existuje řada "rizikových" přejezdů - z hlavy si teď vybavuji např. přejezd v Nesovicích na jižní Moravě nebo přejezd u Ponětovic tamtéž, kde se před časem střetl vlak s francouzským autobusem. 30.8.2007 11:30
OTÁZKA: Je možné, že při dešti nefunguje signalizace na přejezdech a může se stát nehoda? Kdo je v takovém případě odpovědný? (například zkrat vedení signalizace apod.) Martin
Mluvčí Drážní inspekce Zdeněk Neusar ODPOVĚĎ: Porucha přejezdu se segnalizací samozřejmě možná je. V takovém případě se ovšem porucha vždy projeví u výpravčího, který má nad přejezdem kontrolu. Rozezvučí se mu zvonek a varuje ho, že přejezd je v poruše. Výpravčí za těchto okolností každý vlak informuje tzv. rozkazem k opatrné jízdě, že je přejezd v poruše a vlaky pak přes takový přejezd jezdí rychlostí 10 km/h a dávají zvukové znamení "pozor" (opakovaný dlouhý zvuk lokomotivní houkačky) do té doby, než je přejezd opraven a vše je příslušně zdokumentováno. 30.8.2007 11:33
OTÁZKA: Dobrý den, rád bych se Vás zeptal na tři věci. 1) kdo zodpovídá za prostory kolem přejzdů? Velmi často vídám křovím zarostlé okraje trati právě u přejezdů, kde je třeba rozhled. 2) dle jakého klíče se volí zabezpečovací zařízení na přejezd. Setkal jsem se se závorami na polní cestě a absecní jakékoli signalizace na frekventované silnici II. třídy, 3) kdo zodpovídá za opravy silničního svršku na železničním přejezdu. Vzpomínáte na Básníky a železniční přejezd v Bezdíkově, či jak se to jmenovalo. :-) Petr
Mluvčí Drážní inspekce Zdeněk Neusar ODPOVĚĎ: Za prostory kolem přejezdu jednoznačně odpovídá provozovatel dráhy, stejně jako za opravy silničního svršku, kterým jsou ČD, a. s.; při určování zabezpečení přejezdu hraji hlavní roli frekvence na přejezdu. Na většině silnic I. a II. tříd je tedy alespoň svetelná signalizace. Jak ale říkáte, nejsou vyloučeny ani závory na polní cestě - tam ale častokrát bývají i mechanické, obsluhované ze stanice. Bezdíkov si pamatuju. :) 30.8.2007 11:39
OTÁZKA: Jak přijalo ČD verdikt inspekce o tom, že zavinily smrt ženy? Pavel
Mluvčí Drážní inspekce Zdeněk Neusar ODPOVĚĎ: ČD samozřejmě s tím, že nedostatečně zabezpečily přístup cestující k vlaku, nesouhlasí: podle jejich názoru jsou bez zavinění. Pokud Drážní úřad rozhodne, že k jejich pochybení došlo, hrozí jim pokuta až 10 milionů korun. 30.8.2007 11:41
OTÁZKA: Dobry den, rad bych se zeptal jak je to opravdu s casovym harmonogramem one osudne udalosti v Brandyse. Jestli opravdu osobni vlak byl jiz ze stanice pryc nebo nikoli. Zdali opravdu doslo k pochybeni vypravciho ze zeleznicni stanici Brandys.Dekuji Skerycek
Mluvčí Drážní inspekce Zdeněk Neusar ODPOVĚĎ: Osobní vlak byl vypraven v 19:14:26 a EC 278 bylo postaveno 19:14:41 - osobní vlak v tu dobu ještě úplně neopustil nástupiště. Jestli ale pochybyl výpravčí, to takto přímo nemohu říct - říkám jen tolik, že nebyly dodrženy podmínky pro bezpečný přístup cestující k (od) vlaku - byl porušen dopravní řád drah; rozhodujícími faktory bylo, že výpravčí na nástupiště podle ověřovacího pokusu od dopravní kanceláře nemusel vidět, navíc tam je podle našeho názoru nedostatečné osvětlení.. a výpravčí byl v časovém presu. 30.8.2007 11:45
OTÁZKA: dobrý den, na některých nádražích nejsou vůbec podchody - tzn. lidé chodí na nástupiště přes koleje. Navíc třeba na 1. a druhou kolej má přijet vlak ve stejnou dobu, nikdy tam nestojí nikdo kdo by nějak hlídal přecházení cestujících. jak se toto řeší? alenka
Mluvčí Drážní inspekce Zdeněk Neusar ODPOVĚĎ: Dobrý den, takových nádraží je samozřejmě celá řada, zejména mimo koridorové trati. Zaměstnanci stanice by měli dbát na bezpečnost cestujících. S tím souvisí i pravidlo, že první vlak by měl zastavit na koleji bližší dopravní kanceláři než vlak následující, pokud se ve stanici dva vlaky sbíhají. Za určitých podmínek to může být i jinak - v tom případě však musí výpravčí jednoznačně zajistit bezpečnost cestujícíh (musí být určeno místo zastavení). To však neznamená, že by cestující "nesekýrovaní" výpravčím měli vstupovat ve stanicích bez podchodů do kolejích, kdy se jim zlíbí. To je samozřejmě nepřípustné. Každý člověk by si měl uvědomit, co mu hrozí a vstupovat do kolejí až po příjezdu k vlaku. 30.8.2007 11:49
OTÁZKA: Dobrý den, pane Neusare POučení z Brandýsa n/Orl.je důsledně dbát při jakékoliv stavební rekonstrukci na vytvoření vyhovujících nástupištních hran a bezpečného přístupu pro cestující. Bohužel tato stanice ještě neprošla modernizací. Co z Vaší strany připravujete pro větší bezpečnost na přejezdech? Líbí se mi i reklama zaměřená na bezpečnost na železnici. Divím se, že se našli osoby, které jí kritizovali. Vysoké napětí a provoz drážních vozidel vyžadují vždy maximální opatrnost. Přeji Vám další výsledky ve Vaší práci a méně mimořádných událostí. J. Matějovský
Mluvčí Drážní inspekce Zdeněk Neusar ODPOVĚĎ: Dobrý den, pane Matějovský, jsem rád, že vás naše kampaň zaujala - snažíme se prostřednictvím ní působit zejména na tu část veřejnosti, která předpisy sice občas porušuje, ale ne a priori naschvál vědomě. Věříme, že to přispělo k dobru věci, protože kupř. nehod na přejezdech jsme v loňském roce zaznamenali 290 (zahynulo při nich 45 mrtvých a dalších 147 osob bylo zraněno), zatímco za letošní první pololetí jsme měli 105 nehod, při nichž zahynulo 6 osob a 54 bylo zraněno. Lepšící se trend jde znát. Na veřejnost působíme zejména prevencí v médiích... a v tuto chvíli např. na Sovensku vzniká i film o chování o přejezdech, který bude určený do autoškol. Výchova budoucích řidičů snad tne do živého. V příštím roce pak určitě spustíme i další spolupráci s policií... Hlavním nástrojem prevence ale samozřejmě u DI zůstává výkon státního dozoru - právě na nich zjistíme nejvíce nedostatků, např. nedostatečné rozhledy u přejezdů apod. A zpět k Brandýsu: vytvoření vyhovujících nástupišť je samozřejmě velmi důležité - věříme, že k úpravě dojde co nejdříve. 30.8.2007 11:56
OTÁZKA: Jaké vzdělání musí mít drážní inspektor? Existuje na to škola? Kryštof
Mluvčí Drážní inspekce Zdeněk Neusar ODPOVĚĎ: Optimální je alespoň středoškolské vzdělání s drážní problematikou. To nemusí být samozřejmě pouze železniční: zaměřujeme se na všechny dráhy: železnice, tramvaje, lanovky, trojelbusy a metro. odpovídající praxe v oboru je pak samozřejmě velkou výhodou - šetřit nehody bez praxe je velmi obtížné. 30.8.2007 11:57
OTÁZKA: Kam mám nahlásit, když na přejezdu nesvítí signalizační světlo? Stalo se mi to nedaleko mého bydliště a zastavil jsem jen proto, že jsem věděl, že v tomto čase jezdívá vlak...Mám na mysli, jestli existuje nějaká "tísňová" linka drah.... Josef Ouzký
Mluvčí Drážní inspekce Zdeněk Neusar ODPOVĚĎ: Optimální je každou poruchu ohlásit do nejbližší stanice výpravčímu. K tomu číslo se ale bohužel ne vždy dostanete - proto vždy volejte policii, i tísňovou linku 158, která už Vaše hlášení předá. Do budoucna bychom byli rádi, aby byl každý přejezd přehledně označen a aby na něm bylo právě číslo, kam se příp. řidiči mají obrátit. Za těchto okolností by se předešlo nehodám jaké té u Vraňan na Mělnicku, kde vinou špatné komunikace po nárazu do osobního auta uvízlém na přejezdu vykolejil rychlík. Je to však bohužel ještě běh na dlouhou trať. 30.8.2007 12:01
OTÁZKA: Dobrý den, myslíte si, že všechna místa, kde může hrozit nebezpečí, jsou skutečně dobře zabezpečena? Ve Francii je velice často podél tratí vysoký plot. Lidé se tak ke kolejím vůbec nedostanou, nebo alespoň s obtížemi... Tom
Mluvčí Drážní inspekce Zdeněk Neusar ODPOVĚĎ: Když se někdo chce dostat na trať, nepomůže mu ani plot. Navíc máme zkušenosti, že lidé podobné zábrany intenzivně devastují... a stejně si svou cestičku najdou. V určitých místech to samozřejmě může být řešení, na druhou stranu ale paradoxne i plot může být nebezpečím - napřklad v případě nehody bude bránit vyproštění apod. Základem je, aby si lidé uvědomovali nebezpečí a do kolejí nevstupovali. Aby si uvědomili, že zatímco na silnici člověk zahyne při každé cca 150. nehodě, na železnici je to při každé páté nebo šesté. 30.8.2007 12:03
OTÁZKA: Dobrý den,pracuji jako výpravčí a tak znám drážní předpisy a svoje povinnosti.Nerozumím ale tomu, že ve všech mediích se v cause "Brandýs" uvádí, že cestující opustila kolejiště a následně se vracela zpět pro tašky.Chtěl bych vědět z čeho tedy obviňujete zaměstnance (výpravčí).Jak mohou ovlivnit, že po výstupu cestujících a uvolnění kolejiště se tam opět někdo vrátí. Mohl by jste mě to vysvětlit, abych se případně vyhnul také nějakému pochybení. Takových "nebezpečných"stanic bez podchodů pro cestující jsou v ČR desítky. Ivan
Mluvčí Drážní inspekce Zdeněk Neusar ODPOVĚĎ: Dobrý den, chápu Vaši otázku, protože jsem pracoval rovněž jako výpravčí. Výpravčí každopádně vlak správně vypravil a poté postavil průjezd vlaku EC. Každopádně, jak jsem uváděl už někde výši, Drážní inspekce neobviňuje výpravčího - pouze tvrdí, že nebyl zabezpečený bezpečný přístup cestující z/od vlaku. Rozhodující faktory: výpravčí od DK na místo neviděl, nedostatečné osvětlení, časový stres. V každém případě se jako všude v životě vyplatí nepodléhat stresu, nic neurychlovat (EC mělo postavenio vlakovou cestu v době když ještě osobní vlak neopustil nástupiště) a poctivě zjišťovat volnost vlakové cesty. Ono by se ostatně nic nestalo ani tehdy, pokud by za podobným případů i zpožděné EC jelo odbočkou. Jedna nebo dvě minuty jsou podstatně méně než zmařený lidský život. 30.8.2007 12:09
OTÁZKA: Často slyším od běžných pracovníků na železničních stanicích, že jsou pracovně přetíženi, protože jich je tam málo. Třeba to mohlo být příčinou neštěstí v Brandýse nad Orlicí.... Jana Poláková
Mluvčí Drážní inspekce Zdeněk Neusar ODPOVĚĎ: Tato připomínka je beze sporu na místě. Konkrétně výpravčím ve stanicích přibyla celá řada povinností: musí prodávat lístky, zajišťovat podej a výdej zavazadel apod. Výpravčí musí ale každopádně v první řadě zajišťovat bezpečnost provozu - prodej lístků apod. je až na druhém místě. Pokud se zaměstnanci cítí přetíženi, určitě by měli kontaktovat svého zaměstnavatele. 30.8.2007 12:12
OTÁZKA: Pane Neusar nezlobte se,ale proč mluvíte o přístupu cestujících k vlaku?Vždyť při MU v Brandýse žádný vlak s přepravou cestujících v inkriminovanou dobu nebyl,odjel před cca dvěma minutami.Tam se spíš opravdu jednalo o opuštění prostoru kolejiště po vystoupení z vlaku. Strojvedoucí v.v.
Mluvčí Drážní inspekce Zdeněk Neusar ODPOVĚĎ: Ano, samozřejmě jednalo se o výstup cestující a odchod od vlaku, význam nicméně zůstává stejný. Cestující měla na výstup a bezpečný přechod vzhledem ke vzdálenosti málo času. Strojvedoucí ji podle výpovědi viděl až ze vzdálenosti 50 m před střetem - což je hrozně krátká doba k zastavení vlaku i reakci cestující. 30.8.2007 12:14
OTÁZKA: Dobrý den, není jednou z hlavních příčin srážky vlaku a auta na přejezdu právě špatné výstražné značení? děkuji Mariana
Mluvčí Drážní inspekce Zdeněk Neusar ODPOVĚĎ: Dobrý den, přejezdy jsou samozřejmě jen technická zařízení, zároveň však se spoustou závislostí. U přejezd se světel ani u přejezdů s výstražnými kříži (ani ostatních) jsme každopádně třeba v celém loňském roce nezaznamenali ani jeden případ, kdy by zavinění bylo na straně železnice. Občas se při výkonu státního dozoru setkáváme se špatnou viditelností výstražných křížů - v těchto případech okamžitě vyzveme provozovatele, aby závady odstranil. 30.8.2007 12:17
OTÁZKA: Dobrý den, ještě se otvírají dveře vlaků za jízdy? Před časem vypadl malý chlapec, četla jsem, že ty dveře jdou otevřít stále... Díky bublinka
Mluvčí Drážní inspekce Zdeněk Neusar ODPOVĚĎ: V provozu jsou samozřejmě stále řady vozů, které nejsou jištěny proti otevření. Je pak záležitostí samotných cestujících, aby dbali o svou bezopečnost (rodiče o své děti dvojnásobně). Je to plně v souladu s právními předpisy. V každém případě se vozový park obnovuje a těchto vozů ubývá. Doufáme, že k podobnému neštěstí jako k vypadnutí malého chlapce v loňském roce už nedojde. 30.8.2007 12:20
OTÁZKA: Dobrý den, znáte statistiky srážek auta a vlaku ve srovnání se zahraničím? děkuji a přeji krásný den Alice
Mluvčí Drážní inspekce Zdeněk Neusar ODPOVĚĎ: Čísla nyní nemám k dispozici, každopádně jsou se zeměnmi EU srovnatelná. Nejhůře jsme na tom ve střetech vlaků s osobami a právě střetech na přejezdech - tam figurujeme kolem 5. místo. Je to ale dáno také tím, že na rozdíl od ostatních zemích stále ve statistice podle naší legislativy vykazujeme i sebevraždy, kterých je v ČR bohužel velké množství (např. loni z mrtvých 209 osob sražených vlaky cca 3/4 byly právě sebevraždy). 30.8.2007 12:22
OTÁZKA: Zajímalo by mě, kolik lidí pracuje na drážní inspekci a jakých profesí. Děkuji. honza
Mluvčí Drážní inspekce Zdeněk Neusar ODPOVĚĎ: Nejsme žádný velký moloch, je nás celkem 55. Z toho je přibližně 40 je vrchních inspektorů, pak máme 2 právníky, 2 asistentky-sekretářky, ředitele jednotlivých územních inspektoprátů a Odboru inspekce, informatika, referenta autoprovozu, dva zaměstnance na ekonomickém oddělení, 1 vrchního radu, 1 náměstka generálního inspektora, 1 generálního inspektora a 1 mluvčího. :) 30.8.2007 12:26
OTÁZKA: Dobrý den, nově jsem se nastěhoval do blízkosti nádraží Praha-Libeň a každou noc mě velmi obtěžuje písklavý zvuk pocházející z jednoho konkrétního místa koleje. Tyto táhlé písklavé zvuky pocházejí buď z mechanického brzdění při posouvání souprav nebo je vadná kolej. Na koho se lze v této záležitosti obrátit a jak lze tento problém řešit. Děkuji za pomoc. Petr K.
Mluvčí Drážní inspekce Zdeněk Neusar ODPOVĚĎ: Dobrý den, zkuste se obráti na ČD, ale obávám se, že neuspějete. Předpokládám, že zvuk je otázkou mechanického brzdění a lze s ním jen stěží něco dělat. Jediným řešením bude zřejmě (bohužel) zvyknout si nebo se přestěhovat jinam. Sám jsem bydlel 6 let přímo na nádraží, tak Vám rozumím (já jsem si zvykl). 30.8.2007 12:29
OTÁZKA: Dobrý den, chtěl bych se zeptat, jak daleko nebo v jakém časovém intervalu se před příjezdem vlaku přejezdová signalizace spouští a také, zda to ovlivňuje i typ a druh vlaku?? Díky za odpověď.. Šimon Kočí
Mluvčí Drážní inspekce Zdeněk Neusar ODPOVĚĎ: Tyto časy jsou samozřejmě různé a závisí zejména na traťové rychlosti, příp. na závislostech uvedeného přejezdech (přejezdy bývají častokrát napřklad závislé na postavení návěstidla - tzn. když má výpravčí postaven odjezd na zelenou, což může být i několik minut, přejezd je celou dobu v činnosti). Ve většině případů se ale přejezdy spouští jízdou vlaku: což je pak proměnlivé dle traťové rychlostí. Bývá to zpravidla cca 20 sekund. 30.8.2007 12:32
OTÁZKA: Je tzv. ověřovací pokus spolehlivým způsobem pro ověření funkčnosti výstražného zařízení? Během posledních let jsem ve sdělovacích prostředcích zaznamenal informace o případech, kdy svědci tvrdili, že zařízení nebylo v okamžiku nehody nebylo v provozu, ale ČD i Váš úřad tvrdily opak. Petr Adamek
Mluvčí Drážní inspekce Zdeněk Neusar ODPOVĚĎ: Mohu zaručit, že všechny přejezdy, které po nehodách kontrolujeme, jsou proměřeny objektivně. Zejména řidiči samozřejmě tvrdí, že světla nebyla v činnosti apod., proto je zapotřebí měření provádět důsledně. Záznamové zařízení hovoří jasnou řečí, o činnosti/nečinnosti přejezdu nemůže být pochyb. V minulosti samozřejmě bylo pár případů, kdy zab. zař. nefungovalo. Vzpomínám si na jeden případ, kdy byl vlak na přejezdu dřív, než přejezd začal fungovat, což bylo způsobeno tím, že strojvedoucí překročil nejvyšší povolenou rychlost. I v tomto případě je ale částečná vina na straně řidiče, který se musí za všech okolností přesvědčit, zda může přejezd bezpečně přejet. 30.8.2007 12:36
OTÁZKA: Dobrý den, měl bych osobní dotaz: Jste svobodný? Jste hetero nebo gay? PS: mě se líbíte :-) topaz
Mluvčí Drážní inspekce Zdeněk Neusar ODPOVĚĎ: Děkuji za lichotku, potěšila. Každopádně jsem zatím svobodný... a má zraky se kloní k děvčatům. :) 30.8.2007 12:37
OTÁZKA: Setkali jste se někdy s případem, kdy by vlak řídila osoba, která k tomu neměla patřičnou kvalifikaci nebo k tomu nebyla způsobilá? Petr Adamek
Mluvčí Drážní inspekce Zdeněk Neusar ODPOVĚĎ: ... a pro všechny, kdo budete mít zájem v diskusi pokračovat, jsem k sehnání na e-mailu: mluvci@dicr.cz, příp. na tel.: 224 805 429. Rád zodpovím každý dotaz. Dávejte na sebe na drahách pozor a myslete na to, jak s oblibou říkáme, že je lepší je ztratit v životě jednu minutu než v jedné minutě ztratit život. 30.8.2007 12:46
zpět na osobnost