Mluvčí drážní inspekce hostem on-line rozhovoru iDNES.cz

Mluvčí Drážní inspekce Zdeněk Neusar
velikost textu:
vydáno 30.8.2007 11:00
Vyšetřování Drážní inspekce vůbec poprvé označilo za viníka smrti člověka v nádražním kolejišti České dráhy. Vloni o Vánocích srazil rychlík v Brandýse nad Labem ženu, která přecházela mezi nástupišti. O tomto i dalších případech bude ve čtvrtek od 11 hodin hovořit v on-line rozhovoru iDNES.cz mluvčí inspektorů Zdeněk Neusar.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 30. srpna 2007 do 11:30

OTÁZKA: dobrý den, na některých nádražích nejsou vůbec podchody - tzn. lidé chodí na nástupiště přes koleje. Navíc třeba na 1. a druhou kolej má přijet vlak ve stejnou dobu, nikdy tam nestojí nikdo kdo by nějak hlídal přecházení cestujících. jak se toto řeší? alenka
Mluvčí Drážní inspekce Zdeněk Neusar ODPOVĚĎ: Dobrý den, takových nádraží je samozřejmě celá řada, zejména mimo koridorové trati. Zaměstnanci stanice by měli dbát na bezpečnost cestujících. S tím souvisí i pravidlo, že první vlak by měl zastavit na koleji bližší dopravní kanceláři než vlak následující, pokud se ve stanici dva vlaky sbíhají. Za určitých podmínek to může být i jinak - v tom případě však musí výpravčí jednoznačně zajistit bezpečnost cestujícíh (musí být určeno místo zastavení). To však neznamená, že by cestující "nesekýrovaní" výpravčím měli vstupovat ve stanicích bez podchodů do kolejích, kdy se jim zlíbí. To je samozřejmě nepřípustné. Každý člověk by si měl uvědomit, co mu hrozí a vstupovat do kolejí až po příjezdu k vlaku. 30.8.2007 11:49
OTÁZKA: Dobrý den, pane Neusare POučení z Brandýsa n/Orl.je důsledně dbát při jakékoliv stavební rekonstrukci na vytvoření vyhovujících nástupištních hran a bezpečného přístupu pro cestující. Bohužel tato stanice ještě neprošla modernizací. Co z Vaší strany připravujete pro větší bezpečnost na přejezdech? Líbí se mi i reklama zaměřená na bezpečnost na železnici. Divím se, že se našli osoby, které jí kritizovali. Vysoké napětí a provoz drážních vozidel vyžadují vždy maximální opatrnost. Přeji Vám další výsledky ve Vaší práci a méně mimořádných událostí. J. Matějovský
Mluvčí Drážní inspekce Zdeněk Neusar ODPOVĚĎ: Dobrý den, pane Matějovský, jsem rád, že vás naše kampaň zaujala - snažíme se prostřednictvím ní působit zejména na tu část veřejnosti, která předpisy sice občas porušuje, ale ne a priori naschvál vědomě. Věříme, že to přispělo k dobru věci, protože kupř. nehod na přejezdech jsme v loňském roce zaznamenali 290 (zahynulo při nich 45 mrtvých a dalších 147 osob bylo zraněno), zatímco za letošní první pololetí jsme měli 105 nehod, při nichž zahynulo 6 osob a 54 bylo zraněno. Lepšící se trend jde znát. Na veřejnost působíme zejména prevencí v médiích... a v tuto chvíli např. na Sovensku vzniká i film o chování o přejezdech, který bude určený do autoškol. Výchova budoucích řidičů snad tne do živého. V příštím roce pak určitě spustíme i další spolupráci s policií... Hlavním nástrojem prevence ale samozřejmě u DI zůstává výkon státního dozoru - právě na nich zjistíme nejvíce nedostatků, např. nedostatečné rozhledy u přejezdů apod. A zpět k Brandýsu: vytvoření vyhovujících nástupišť je samozřejmě velmi důležité - věříme, že k úpravě dojde co nejdříve. 30.8.2007 11:56
OTÁZKA: Jaké vzdělání musí mít drážní inspektor? Existuje na to škola? Kryštof
Mluvčí Drážní inspekce Zdeněk Neusar ODPOVĚĎ: Optimální je alespoň středoškolské vzdělání s drážní problematikou. To nemusí být samozřejmě pouze železniční: zaměřujeme se na všechny dráhy: železnice, tramvaje, lanovky, trojelbusy a metro. odpovídající praxe v oboru je pak samozřejmě velkou výhodou - šetřit nehody bez praxe je velmi obtížné. 30.8.2007 11:57
OTÁZKA: Kam mám nahlásit, když na přejezdu nesvítí signalizační světlo? Stalo se mi to nedaleko mého bydliště a zastavil jsem jen proto, že jsem věděl, že v tomto čase jezdívá vlak...Mám na mysli, jestli existuje nějaká "tísňová" linka drah.... Josef Ouzký
Mluvčí Drážní inspekce Zdeněk Neusar ODPOVĚĎ: Optimální je každou poruchu ohlásit do nejbližší stanice výpravčímu. K tomu číslo se ale bohužel ne vždy dostanete - proto vždy volejte policii, i tísňovou linku 158, která už Vaše hlášení předá. Do budoucna bychom byli rádi, aby byl každý přejezd přehledně označen a aby na něm bylo právě číslo, kam se příp. řidiči mají obrátit. Za těchto okolností by se předešlo nehodám jaké té u Vraňan na Mělnicku, kde vinou špatné komunikace po nárazu do osobního auta uvízlém na přejezdu vykolejil rychlík. Je to však bohužel ještě běh na dlouhou trať. 30.8.2007 12:01
OTÁZKA: Dobrý den, myslíte si, že všechna místa, kde může hrozit nebezpečí, jsou skutečně dobře zabezpečena? Ve Francii je velice často podél tratí vysoký plot. Lidé se tak ke kolejím vůbec nedostanou, nebo alespoň s obtížemi... Tom
Mluvčí Drážní inspekce Zdeněk Neusar ODPOVĚĎ: Když se někdo chce dostat na trať, nepomůže mu ani plot. Navíc máme zkušenosti, že lidé podobné zábrany intenzivně devastují... a stejně si svou cestičku najdou. V určitých místech to samozřejmě může být řešení, na druhou stranu ale paradoxne i plot může být nebezpečím - napřklad v případě nehody bude bránit vyproštění apod. Základem je, aby si lidé uvědomovali nebezpečí a do kolejí nevstupovali. Aby si uvědomili, že zatímco na silnici člověk zahyne při každé cca 150. nehodě, na železnici je to při každé páté nebo šesté. 30.8.2007 12:03
OTÁZKA: Dobrý den,pracuji jako výpravčí a tak znám drážní předpisy a svoje povinnosti.Nerozumím ale tomu, že ve všech mediích se v cause "Brandýs" uvádí, že cestující opustila kolejiště a následně se vracela zpět pro tašky.Chtěl bych vědět z čeho tedy obviňujete zaměstnance (výpravčí).Jak mohou ovlivnit, že po výstupu cestujících a uvolnění kolejiště se tam opět někdo vrátí. Mohl by jste mě to vysvětlit, abych se případně vyhnul také nějakému pochybení. Takových "nebezpečných"stanic bez podchodů pro cestující jsou v ČR desítky. Ivan
Mluvčí Drážní inspekce Zdeněk Neusar ODPOVĚĎ: Dobrý den, chápu Vaši otázku, protože jsem pracoval rovněž jako výpravčí. Výpravčí každopádně vlak správně vypravil a poté postavil průjezd vlaku EC. Každopádně, jak jsem uváděl už někde výši, Drážní inspekce neobviňuje výpravčího - pouze tvrdí, že nebyl zabezpečený bezpečný přístup cestující z/od vlaku. Rozhodující faktory: výpravčí od DK na místo neviděl, nedostatečné osvětlení, časový stres. V každém případě se jako všude v životě vyplatí nepodléhat stresu, nic neurychlovat (EC mělo postavenio vlakovou cestu v době když ještě osobní vlak neopustil nástupiště) a poctivě zjišťovat volnost vlakové cesty. Ono by se ostatně nic nestalo ani tehdy, pokud by za podobným případů i zpožděné EC jelo odbočkou. Jedna nebo dvě minuty jsou podstatně méně než zmařený lidský život. 30.8.2007 12:09
OTÁZKA: Často slyším od běžných pracovníků na železničních stanicích, že jsou pracovně přetíženi, protože jich je tam málo. Třeba to mohlo být příčinou neštěstí v Brandýse nad Orlicí.... Jana Poláková
Mluvčí Drážní inspekce Zdeněk Neusar ODPOVĚĎ: Tato připomínka je beze sporu na místě. Konkrétně výpravčím ve stanicích přibyla celá řada povinností: musí prodávat lístky, zajišťovat podej a výdej zavazadel apod. Výpravčí musí ale každopádně v první řadě zajišťovat bezpečnost provozu - prodej lístků apod. je až na druhém místě. Pokud se zaměstnanci cítí přetíženi, určitě by měli kontaktovat svého zaměstnavatele. 30.8.2007 12:12
OTÁZKA: Pane Neusar nezlobte se,ale proč mluvíte o přístupu cestujících k vlaku?Vždyť při MU v Brandýse žádný vlak s přepravou cestujících v inkriminovanou dobu nebyl,odjel před cca dvěma minutami.Tam se spíš opravdu jednalo o opuštění prostoru kolejiště po vystoupení z vlaku. Strojvedoucí v.v.
Mluvčí Drážní inspekce Zdeněk Neusar ODPOVĚĎ: Ano, samozřejmě jednalo se o výstup cestující a odchod od vlaku, význam nicméně zůstává stejný. Cestující měla na výstup a bezpečný přechod vzhledem ke vzdálenosti málo času. Strojvedoucí ji podle výpovědi viděl až ze vzdálenosti 50 m před střetem - což je hrozně krátká doba k zastavení vlaku i reakci cestující. 30.8.2007 12:14
OTÁZKA: Dobrý den, není jednou z hlavních příčin srážky vlaku a auta na přejezdu právě špatné výstražné značení? děkuji Mariana
Mluvčí Drážní inspekce Zdeněk Neusar ODPOVĚĎ: Dobrý den, přejezdy jsou samozřejmě jen technická zařízení, zároveň však se spoustou závislostí. U přejezd se světel ani u přejezdů s výstražnými kříži (ani ostatních) jsme každopádně třeba v celém loňském roce nezaznamenali ani jeden případ, kdy by zavinění bylo na straně železnice. Občas se při výkonu státního dozoru setkáváme se špatnou viditelností výstražných křížů - v těchto případech okamžitě vyzveme provozovatele, aby závady odstranil. 30.8.2007 12:17
OTÁZKA: Dobrý den, ještě se otvírají dveře vlaků za jízdy? Před časem vypadl malý chlapec, četla jsem, že ty dveře jdou otevřít stále... Díky bublinka
Mluvčí Drážní inspekce Zdeněk Neusar ODPOVĚĎ: V provozu jsou samozřejmě stále řady vozů, které nejsou jištěny proti otevření. Je pak záležitostí samotných cestujících, aby dbali o svou bezopečnost (rodiče o své děti dvojnásobně). Je to plně v souladu s právními předpisy. V každém případě se vozový park obnovuje a těchto vozů ubývá. Doufáme, že k podobnému neštěstí jako k vypadnutí malého chlapce v loňském roce už nedojde. 30.8.2007 12:20
OTÁZKA: Dobrý den, znáte statistiky srážek auta a vlaku ve srovnání se zahraničím? děkuji a přeji krásný den Alice
Mluvčí Drážní inspekce Zdeněk Neusar ODPOVĚĎ: Čísla nyní nemám k dispozici, každopádně jsou se zeměnmi EU srovnatelná. Nejhůře jsme na tom ve střetech vlaků s osobami a právě střetech na přejezdech - tam figurujeme kolem 5. místo. Je to ale dáno také tím, že na rozdíl od ostatních zemích stále ve statistice podle naší legislativy vykazujeme i sebevraždy, kterých je v ČR bohužel velké množství (např. loni z mrtvých 209 osob sražených vlaky cca 3/4 byly právě sebevraždy). 30.8.2007 12:22
OTÁZKA: Zajímalo by mě, kolik lidí pracuje na drážní inspekci a jakých profesí. Děkuji. honza
Mluvčí Drážní inspekce Zdeněk Neusar ODPOVĚĎ: Nejsme žádný velký moloch, je nás celkem 55. Z toho je přibližně 40 je vrchních inspektorů, pak máme 2 právníky, 2 asistentky-sekretářky, ředitele jednotlivých územních inspektoprátů a Odboru inspekce, informatika, referenta autoprovozu, dva zaměstnance na ekonomickém oddělení, 1 vrchního radu, 1 náměstka generálního inspektora, 1 generálního inspektora a 1 mluvčího. :) 30.8.2007 12:26
OTÁZKA: Dobrý den, nově jsem se nastěhoval do blízkosti nádraží Praha-Libeň a každou noc mě velmi obtěžuje písklavý zvuk pocházející z jednoho konkrétního místa koleje. Tyto táhlé písklavé zvuky pocházejí buď z mechanického brzdění při posouvání souprav nebo je vadná kolej. Na koho se lze v této záležitosti obrátit a jak lze tento problém řešit. Děkuji za pomoc. Petr K.
Mluvčí Drážní inspekce Zdeněk Neusar ODPOVĚĎ: Dobrý den, zkuste se obráti na ČD, ale obávám se, že neuspějete. Předpokládám, že zvuk je otázkou mechanického brzdění a lze s ním jen stěží něco dělat. Jediným řešením bude zřejmě (bohužel) zvyknout si nebo se přestěhovat jinam. Sám jsem bydlel 6 let přímo na nádraží, tak Vám rozumím (já jsem si zvykl). 30.8.2007 12:29
OTÁZKA: Dobrý den, chtěl bych se zeptat, jak daleko nebo v jakém časovém intervalu se před příjezdem vlaku přejezdová signalizace spouští a také, zda to ovlivňuje i typ a druh vlaku?? Díky za odpověď.. Šimon Kočí
Mluvčí Drážní inspekce Zdeněk Neusar ODPOVĚĎ: Tyto časy jsou samozřejmě různé a závisí zejména na traťové rychlosti, příp. na závislostech uvedeného přejezdech (přejezdy bývají častokrát napřklad závislé na postavení návěstidla - tzn. když má výpravčí postaven odjezd na zelenou, což může být i několik minut, přejezd je celou dobu v činnosti). Ve většině případů se ale přejezdy spouští jízdou vlaku: což je pak proměnlivé dle traťové rychlostí. Bývá to zpravidla cca 20 sekund. 30.8.2007 12:32
OTÁZKA: Je tzv. ověřovací pokus spolehlivým způsobem pro ověření funkčnosti výstražného zařízení? Během posledních let jsem ve sdělovacích prostředcích zaznamenal informace o případech, kdy svědci tvrdili, že zařízení nebylo v okamžiku nehody nebylo v provozu, ale ČD i Váš úřad tvrdily opak. Petr Adamek
Mluvčí Drážní inspekce Zdeněk Neusar ODPOVĚĎ: Mohu zaručit, že všechny přejezdy, které po nehodách kontrolujeme, jsou proměřeny objektivně. Zejména řidiči samozřejmě tvrdí, že světla nebyla v činnosti apod., proto je zapotřebí měření provádět důsledně. Záznamové zařízení hovoří jasnou řečí, o činnosti/nečinnosti přejezdu nemůže být pochyb. V minulosti samozřejmě bylo pár případů, kdy zab. zař. nefungovalo. Vzpomínám si na jeden případ, kdy byl vlak na přejezdu dřív, než přejezd začal fungovat, což bylo způsobeno tím, že strojvedoucí překročil nejvyšší povolenou rychlost. I v tomto případě je ale částečná vina na straně řidiče, který se musí za všech okolností přesvědčit, zda může přejezd bezpečně přejet. 30.8.2007 12:36

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.