Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Místo bombardérů navádějí vrtulníky

  0:01aktualizováno  0:01
Jejich jména zůstanou veřejnosti navždy utajena, přestože při záplavách zachránili život desítkám lidí a mnoha dalším zprostředkovali potravinovou či humanitární pomoc. Návodčí ze základny taktického letectva v Náměšti nad Oslavou lidem pomáhali od prvních dnů záplav. Jsou však zvyklí žít v absolutní, až úzkostlivě střežené anonymitě.

Má to prostý důvod: jakmile je protivník či teroristé odhalí, bez milosti je - a třeba i v míru - zlikvidují. Mnozí letečtí návodčí zemí NATO tak beze stop zmizeli například při konfliktu v bývalé Jugoslávii. Právě oni totiž vybírali a pak i naváděli letouny aliance na důležité cíle.

Tito experti patří ve všech armádách k nejvíce ceněným, trénovaným a nejlépe školeným: v geografii, matematice, navigaci a komunikaci, ale také v umění přežít v jakékoliv situaci.

A na co návodčí nyní myslí, když nenavádí letouny k bombardování, ale k záchraně lidí? "On to až takový rozdíl zase není. I když ve válce by po nás pásl kdekdo a teď nás nikdo neloví. I v boji ale můžete zlikvidováním velícího stanoviště protivníka zachránit stovky lidských životů," říká kapitán Miroslav K.

Buď jak buď, ve válce i při záplavách musí návodčí pilotům letounů předávat stoprocentní informace a výpočty. Nyní se tedy soustřeďují na odesílání přesné polohy lidí v nouzi, bezpečných přistávacích ploch, vedení vysokého napětí či jiných rizik, která mohou vrtulníky ohrozit.

Anonymita kapitána Miroslava K. netrápí: "Svou práci nedělám proto, abych se stal mediální hvězdou." Stačí mu, když zavolá šéf policie v Ústí nad Labem a poděkuje za vrtulníky, bez nichž by se nepodařilo potopit utrženou mnohasettunovou nákladní loď. "Bylo to milé, ale nám opravdu stačí vědomí, že pomáháme lidem," dodává kapitán.

Nepublikovatelnými nadávkami však častuje muže, který si šel v době kulminujících záplav v Ústí zaplavat v neoprenovém obleku. Nešlo totiž jen o značné částky za zbůhdarma vyplýtvané palivo dvou vrtulníků, které se plavce vydaly hledat. "Pokud by to bylo nutné, nemohli jsme je rychle použít jinde. Nejraději bych tomu blbci jednu vrazil," ulevuje si kapitán K. Plavce nakonec vytáhla z vody na břeh až za Ústím policie.

Tým kapitána K. je zřejmě k neutahání. Pomáhá na Dyji, pak se v noci přesunuje na druhý konec republiky k Ústí, odkud z okolních vršků navádí vrtulníky, dále se i s postupující záplavovou vlnou stěhuje k Děčínu. A to si ještě cestou všímá míst, kde lidé trpí nejvíce, aby i k nim poslal vrtulníky.

Naposledy se kapitán K. ozývá od Mělníka, kde koordinuje zásobování ostrůvků, na nichž lidé zůstali, aby střežili opuštěný majetek. "Spouštíme na ostrůvky, k nimž není možné zajet člunem, pitnou vodu, dezinfekční prostředky, masové konzervy i nejrůznější polotovary," říká záchranář Pavel Chvalina, který se na čas převtělil do role proviantního náčelníka.

Ještě překontrolovat správné rozmístění a uchycení nákladu a vrtulník se může vydat na další zásobovací štaci. Proviantem nechal Chvalina helikoptéru napěchovat tak, aby ještě vzlétla. "Už jsme zahlédli podezřelé čluny, které křižují po velké vodě. Ti lidé mají dost dobré důvody střežit svůj majetek," říká náměšťský záchranář.

Autoři:


Hlavní zprávy

Nejčtenější

Právníci přechytračili soud. Vyhýbali se mu až do promlčení činu

Obžalovaní Karel Hnilica a Lenka Hnilicová na snímku z prosince 2012

Manželský pár advokátů Hnilicových názorně demonstroval, jak je v Česku možné se vyhnout trestu od soudu. Byť jde o...

Ve věku 39 let zemřel veterán Mevald vyznamenaný za službu v Afghánistánu

Prezident Miloš Zeman a český voják Jaroslav Mevald při slavnostním udílení...

Ve věku 39 let zemřel v pátek náhle český veterán Jaroslav Mevald zraněný v roce 2014 v Afghánistánu. Za hrdinství,...



U požáru motorestu na dálnici D10 zasahovali hasiči i v noci

Motorest Čtyři kameny u dálnice D10 nedaleko Hlavence u Prahy na snímku z 19....

Středočeští hasiči v noci na neděli pokračovali v hašení požáru motorestu Čtyři kameny na mladoboleslavské dálnici...

Dopravní podnik testuje gumové bodáky, mají zastavit přebíhače kolejí

Na tramvajové zastávce v Braníku dopravní podnik testuje zábrany v kolejišti...

Pražský dopravní podnik zkouší na jedné z tramvajových zastávek v Braníku gumové zábrany ve tvaru malých bodáků. Mají...

ODS, TOP 09, KDU-ČSL a STAN půjdou společně. Vést Sněmovnu Fiala nechce

ODS. TOP 09, KDU-ČSL a hnutí STAN se dohodly na společném postupu při formování...

Čtyři strany ve Sněmovně - ODS, TOP 09, KDU-ČSL a STAN - se domluvily na společném postupu při formování Sněmovny a...

Další z rubriky

Porucha ADHD se velmi podceňuje, příznaky jsou nonstop, varují experti

Kvasinková infekce může znepříjemnit život i mužům.

Problémy s udržením pozornosti, výkyvy nálad, vnitřní neklid a ukvapené rozhodování. Přestože hyperkinetická porucha...

Piráti podpoří Gazdíka proti komunistovi Grospičovi. Okamuru ani Filipa ne

Petr Gazdík je poslancem, krajským radním a volebním lídrem hnutí Starostové a...

O post předsedy mandátového a imunitního výboru, který bude jednat o vydání Andreje Babiše a Jaroslava Faltýnka ke...

Nová čtvrť na Smíchově po výhradách lidí zeštíhlí, přibude zeleň

První dva domovní bloky a široký bulvár mezi nimi má být základem nové čtvrtí...

Pokud se nezdrží administrativní přípravy, měl by koncem roku 2018 začít vznikat obří developerský projekt Smíchov City...



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.