Podle předběžných policejních statistik zemřelo letos na silnicích do konce března 136 lidí a dalších 503 vyvázlo z nehod s těžkými zraněními. Obě čísla jsou vyšší, než byla ve stejném období loni. Loni policisté napočítali za leden, únor a březen 118 mrtvých a 434 těžce zraněných.
Největší rozdíl je v únorových číslech. Zatímco loni zemřelo při dopravních nehodách třicet lidí, což byl nejlepší výsledek za posledních 40 let, letos to bylo 51 mrtvých, což je bezmála dvojnásobek. I tak je to ale desátý nejlepší výsledek za uplynulé čtyři dekády.
Na vyšším počtu mrtvých má podíl například tragická nehoda z 9. února, kdy BMW na dálnici u Prostějova přeletělo středová svodidla a úplně zdemolovalo felicii. Zemřelo šest lidí.
Při kalamitě lidé nevyjíždějí
Největší podíl má ale na méně příznivé bilanci podle šéfa dopraváků Leoše Tržila především počasí. "Loni byla o dost tužší zima, v únoru sněhová kalamita. Lidé jezdili opatrněji nebo nevyjížděli vůbec. Pamatuji si, že se dalo bez problémů zaparkovat i v Praze, což jindy nehrozí," připomíná šéf dopravních policistů.
Podle Tržila tak v podstatě platí přímá úměra, že čím víc mrzne, tím na silnicích umírá méně lidí.
Tržil upozorňuje i na to, že často nehody končí zbytečně tragicky, i když by nemusely. "To je třeba i případ nehody u Prostějova. Kdyby byla svodidla vyšší, auto by nepřeletělo do protisměru a následky by byly mírnější," míní šéf dopravní policie. Podobné to může být na místech, kde svodidla nekryjí stromořadí nebo billboardy.
Řidiči by nyní měli podle něj počítat s tím, že při silničních kontrolách budou dopravní policisté hledět na to, jak jsou řidiči i jejich případní spolupasažéři v dětských sedačkách připoutáni. Dopravákům totiž skončilo školení, na kterém se učili, jak nesprávně připoutané pasažéry poznat.
"Dohled na silnicích posílíme jako tradičně během Velikonoc. Kontroly budou posílené nejen přímo o Velikonočním pondělí, ale i několik dní předtím, kdy řada lidí odjíždí na prodloužené víkendy a školáci na prázdniny," varuje Tržil.