iDNES.cz

Ministryně školství Kateřina Valachová

Ministryně školství Kateřina Valachová
velikost textu:
vydáno 3.9.2015 14:58
Necelý čtvrt rok ve funkci má za sebou ministryně školství Kateřina Valachová. Jaké má další plány a co si myslí o českém školství. Ptejte se jí ve čtvrtek od 15:00.
OTÁZKA: Dobrý den, nedokážu pochopit, v čem pomůže sociálně slabým rodinám další rok školní docházky (záměrně neuvádím vzdělávání)? Karel Hrdlička
Ministryně školství Kateřina Valachová Kateřina Valachová: Dobrý den, děkuji za dotaz, já si dovolím naopak mluvit o předškolním vzdělávání, které se týká všech dětí. Mým cílem je, aby poslední rok před zahájením školní docházky všechny děti v MŠ měly co nejkvalitnější přípravu na úspěšný začátek v první třídě. Zkušenosti z ostatních zemí ukazují, že je to správná cesta a že kvalitní předškolní vzdělání je zárukou úspěchu a kvality v následujících letech docházky. 3.9.2015 15:07
OTÁZKA: Proč se v době, kdy jsou státní základní školy přeplněné, házejí klacky pod nohy vzniku soukromých škol, které by státním mohly odlehčit? Například Contipro v Letohradě. Školník
Ministryně školství Kateřina Valachová Kateřina Valachová: Dobrý den, děkuji za dotaz, pro mne jako pro ministryni je důležité podporovat kvalitní školy. A to je to, podle čeho školy hodnotím. O případu Contripro v Letohradě nevím nic konkrétního, ale věc prověřím. 3.9.2015 15:11
OTÁZKA: 1326103021 anonym

Na tuto otázku odmítá dotazovaný odpovídat

OTÁZKA: Hezký den, mnohé školy mají nedostatek asistentů pedagogů. Změní se to? Milan Jansta
Ministryně školství Kateřina Valachová Kateřina Valachová: Dobrý den, děkuji za dotaz, ihned po nástupu do funkce ministryně jsem se snažila zareagovat na oprávněné volání škol, rodičů i dětí po větším počtu asistentů pedagogů. Podařilo se nám už od tohoto školního roku zaručit pokračování financování asistentů pedagoga, kteří nastoupí od 1. září i po 1.lednu, a sjednotit tak financování školního a rozpočtového roku. Kromě toho jsme učinili kroky k tomu, aby bylo možné snáze získat asistenta pedagoga i během školního roku. Současně jsme posílili počet asistentů pedagoga pro zdravotně postižené děti u soukromých a církevních škol a také počty asistentů pedagoga pro děti se sociálním znevýhodněním (dohromady 180 míst). V březnu 2016 budou vypsány výzvy jednoduchou formou tzv. šablon pro čerpání evropských prostředků z OP VVV na asistenty pedagoga. V rámci svých výjezdů do krajů od září do prosince tohoto roku budu od učitelů a zřizovatelů škol sbírat další praktické poznatky, jak situaci co nejvíce zlepšit. 3.9.2015 15:25
OTÁZKA: Proč se nevěnuje větší péče nadaným dětem? To můžeme tak plýtvat talenty? Současné školství se s velkou slávou konečně začalo věnovat handicapovaným dětem a podpoře dětí, které jsou pozadu. Podpora dětí, které jsou naopak napřed, je minimální, spíš je snaha zarovnat je k tomu průměru, aby nevyčnívaly. A když už je někde třída pro nadané, tak pro nadané se sociálními dovednostmi (tj. takové, které jsou ochotné sedět v lavici a trpělivě poslouchat s celou třídou), jenže ti opravdu nadaní (zejména kluci) bývají často sociálně nezdatní, takže se dostáváme k tomu, že pro takto nadané děti není třída pro nadané vhodná. A asistent podobně jako u handicapovaných není řešením (nemluvě o tom, že to zpravidla neprojde schválením). Nebylo by naopak lepší u takových dětí jejich talent rozvíjet (snazší přístup k IVP, možnost kombinovat výuku z různých ročníků) a zaměřit se navíc cíleně i na rozvoj sociálních dovedností? Existuje vůbec nějaký plán,který by se na nadané děti zaměřil aspoň do budoucna? Walter Diviš
Ministryně školství Kateřina Valachová Kateřina Valachová: Dobrý den, děkuji za dotaz, na nadaní děti určitě nezapomínám, jich se týká společné vzdělávání tak, jak je má uvést do praxe školní rok 2016/107 od 1.9. Podpůrná opatření, která připravujeme, budou pamatovat i na ně a máte pravdu, asistenti pedagoga vždy nespasí. Na nadané děti pamatuje novela školského zákona, kromě toho zvláštním ustavením. V tuto chvíli dokončujeme práce na prováděcí vyhlášce včetně přehledu podpůrných opatření, která se budou týkat i těchto dětí. Již dnes MŠMT realizuje řadu programů na podporu nadaných dětí. 3.9.2015 15:25
OTÁZKA: Dobrý den, paní ministryně, proč by podle vás měli žáci v budoucnu povinně maturovat z matematiky? Není rok 2022, na který maturitu plánujete, moc brzy? Jana H.
Ministryně školství Kateřina Valachová Kateřina Valachová: Dobrý den, děkuji za dotaz, podle aktuálně připravované novely školského zákona plánujeme její start od školního roku 2020/2021. Školní rok jsme určili v návaznost na zavedení centrálně zadávaných přijímacích zkoušek na SŠ a gymnázia poprvé v roce 2016/2017. Pokládáme toto spojení za spravedlivější pro reálnou přípravu budoucích maturantů na tuto změnu. Na tento školní rok budeme poctivě pracovat na upřesnění obsahu předmětů, včetně matematiky, v rámcovém vzdělávacím programu. 3.9.2015 15:28
OTÁZKA: Paní ministryně, chtěl bych se Vás zeptat, zda a jak se bude české školství zabývat problematikou uprchlíků. Pokud bychom přijali onu kvótu, která nám byla "nadiktována" EU, znamenalo by to jistě několik desítek, možná stovek dětí. Bude pro ně ministerstvo školství připravovat nějaké speciální výukové režimy anebo si myslíte, že postačí dosavadní stav, který je zaměřen na děti cizinců? Děkuji za odpověď a přeji hodně štěstí ve funkci! Petr Ornest
Ministryně školství Kateřina Valachová Kateřina Valachová: Dobrý den, děkuji za dotaz, české školství už nyní reaguje na speciální potřeby dětí cizinců. Stejně tak každoročně MŠMT vypisuje dotační programy s cílem zvýšení informovanosti dětí o jiných kulturách a náboženství. Migrační vlna, které v této chvíli Evropa čelí, je však něco mimořádného. Proto jsem zadala zpracování jednoho většího dotačního programu (spojení stávajících programů v oblasti občanské výchovy, etické výchovy a boje s xenofobií), který MŠMT vyhlásí na podzim a umožní školám podle jejich konkrétní situace zareagovat na nutnost větší informovanosti dětí a možný větší počet dětí cizinců v našich školách. Zvláštní pozornost věnujeme přípravě výuky českého jazyka. 3.9.2015 15:40
OTÁZKA: Nebylo by pro větší podporu pohybu a sportu vhodné zpřístupnit v odpoledních hodinách školní hřiště veřejnosti, případně i zaměstnat nějakého hlídače a půjčovat míče a další vybavení? Je smutné, když děti nemají venku pomalu kam jít a za plotem školy jsou prázdná hřiště... Neplánujete obměnit náplň osnov tělesné výchovy? Dát víc prostoru třeba inline bruslení a podobným sportům? Pro život je asi důležitější, aby se děti rády hýbaly, než aby zvládly ausgerechnet hvězdu a výmyk... Sportovní matka
Ministryně školství Kateřina Valachová Kateřina Valachová: Dobrý den, děkuji za dotaz, Určitě máte pravdu, že zpřístupnění hřišť u škol je nejjednodušší řešení. V nových dotačních programech pro rok 2016 budeme podporovat více školní sport i větší spolupráci mezi TJ a oddíly se školami. Od září tohoto roku cca 170 škol umožní větší sportování ve školních družinách otevřené všem dětem. Výsledky tohoto projektu by měly být podkladem pro změnu obsahu tělesné výchovy. Přeji si, aby děti sportování bavilo a aby se ho mohly zúčastnit všechny děti bez ohledu na majetkové poměry. 3.9.2015 15:47
OTÁZKA: Dobrý den. Zaslechla jsem někde v rádiu, že plánujete do škol zavést nějakou osvětu pro školáky ohledně imigrantů. Co je na tom pravdy? Mohu jako rodič odmítnou účast svého dítěte na případné "přednášce" o imigrantech a nebo prostě o tématu, který se mi nebude líbit, aby mému dítěti někdo vtloukal do hlavy? Alena Tesařová
Ministryně školství Kateřina Valachová Kateřina Valachová: Dobrý den, děkuji za dotaz, nemusíte se bát, že bychom plánovali dětem "vtloukat" do hlavy "politiku o migrantech". V našich školách již dnes v rámci občanské nebo etické výchovy mluvíme o společnosti, o jejich problémech, o jiných národech. Ráda bych, aby děti měly dostatek informací o tom, co se nyní v Evropě děje, mohly o tom diskutovat se svými učiteli a také se svými rodiči doma - úplně přirozeně. 3.9.2015 15:50
OTÁZKA: Vážená paní ministryně, naši nejstarší dceru učíme doma, stejně to plánujeme i s jejími mladšími sestrami. Povinný rok předškolní docházky nám tak jenom komplikuje život. Chápu, že chcete, aby byly děti na školu připravené, ale plošné zavádění nějakých příkazů podle mého nemá smysl. Mnoho rodičů dbá na přípravu svých dětí, stejně jako na jejich socializaci. Pokud navíc mluvíte o pozitivních zkušenostech z ostatních zemí, neměla byste zapomínat, že ty také zároveň nabízejí mnohem širší možnosti vzdělávání (např. uzákoněné domácí vzdělávání i na druhém stupni). Zajímalo by mě proto, jakou možnost budeme jako rodiče mít, pokud nebudeme mít zájem o posílání dětí do školky. Přezkoušení v pedagogicko-psychologické poradně? Tina
Ministryně školství Kateřina Valachová Kateřina Valachová: Dobré odpoledne, děkuji za Váš dotaz. Počítáme s tím, že rodiče, kteří z různých důvodů nechtějí posílat děti do školky, budou mít možnost využívat individuální plán s pravidelným přezkoušením. Ráda bych, aby mateřské školy byly prostředím, kam děti rády chodí a do kterého se těší. Pozitivní zkušenosti z jiných zemí a dopady předškolního vzdělávání na socializaci dětí jsou skutečně nezanedbatelné. 3.9.2015 15:54
OTÁZKA: Dobrý den, většina vašich předchůdců ve funkci ministra školství příliš dlouho nevydržela. Čím myslíte, že to bylo? Jak dlouho plánujete vydržet vy? :) Děkuji za odpověď Alexandr Nevyhoštěný
Ministryně školství Kateřina Valachová Kateřina Valachová: Dobrý den, děkuji za dotaz :), nechci se držet funkce za každou cenu, ale upřímně bych byla ráda, pokud by mně vyměřený čas umožnil splnit sliby, které tato vláda dala svým voličům. Doufám, že to nevypadá na nekonečné funkční období a že změny financování regionálního školství, spravedlivé hodnocení práce učitelů a podpora jejich kariéry předložím úspěšně do konce tohoto roku. Jisté je - a to vycházím ze zkušenosti svých předchůdců - že sám ministr to nezvládne. Věřím, že přesvědčím učitele, rodiče, ale i děti o změnách k lepšímu a že mě podpoří. 3.9.2015 15:55
OTÁZKA: Dobrý den, chtěl bych se zeptat, jak vy osobně vnímáte způsob vyučování memorováním - ať už na základní škole, tak na škole vysoké? Velkou část učiva je nutné se naučit zpaměti, byť se jedná o v praxi nepotřebný materiál. Chápu, že je to otázka způsobu vyučování každého jednotlivého kantora, ale z mého pohledu je mnohem účelnější, a ve výsledku i zábavnější, naučit studenty informace vyhledávat, než se je učit nazpaměť... Děkuji a přeji hezký den! Petr Dušek
Ministryně školství Kateřina Valachová Kateřina Valachová: Dobrý den, děkuji za Vaši otázku. Souhlasím s tím, že přehnané memorování do moderního vzdělávacího systému nepatří. Chci, aby školy učily kriticky myslet a vyhodnocovat informace ve stále složitějším světě. Jsem ale přesvědčena, že potřebné penzum znalostí k dobrému vzdělávání patří - a některé věci je často nejjednodušší naučit se nazpaměť. 3.9.2015 15:56
OTÁZKA: Vážená paní ministryně, uvažujete o zrovnoprávnění dotací na žáka v tzv. veřejných a soukromých základních školách? A pokud ne, z jakého důvodu je dotace pro soukromé školy nižší, nadto se liší kraj od kraje? Tomáš Langášek
Ministryně školství Kateřina Valachová Kateřina Valachová: Dobrý den, děkuji za dotaz, změna ve financování regionálního školství, kterou připravuji, počítá s tím, že způsob financování škol bude jednotný. Podrobnosti zveřejním během podzimu a budu diskutovat s veřejností. 3.9.2015 15:57
OTÁZKA: Zdravím, jakým způsobem chcete "trestat" ty rodiče nebo zák. zástupce, kteří jednoduše dítě do 3.roč. MŠ nedají a tím poruší případný zákon? Děkuji za odpověď. bohumil molek
Ministryně školství Kateřina Valachová Kateřina Valachová: Dobrý den, děkuji za dotaz, rodiče rozhodně trestat nechci. Povinný předškolní rok vzdělávání není úplně to stejné jako základní školní docházka. Počítáme s možností individuálního vzdělávání, širší možnosti běžných omluv. Osobně přihlížím již také k tomu, že drtivá většina rodičů již dnes poslední rok předškolního vzdělávání pro své děti využívá. 3.9.2015 16:01
OTÁZKA: Hezké odpoledne, dle ČŠI ve škol. roce 2011/2012 jsou znalosti anglického jazyka žáků 8. a 9. tříd a jejich skutečná jazyková vybavenost nižší než požadavek státu daný RVP pro ZŠ, což je úroveň A2. Vy víte, kolik % českých žáků se v patnácti letech domluví s kamarádem anglicky a má úroveň A2? Pro srovnání, podle šetření Eurydice, Kea Data on Teaching Languages at School in Europe v roce 2012 je minimální počet hodin povinné výuky angličtiny v základních školách v České republice 616 a požadovaná úroveň A2. V Portugalsku je to 540 hodin a požadovaná úroveň B1, které dosáhlo v roce 2011 30% žáků, ve Švédsku je to 480 hodin a požadovaná úroveň B1, které dosáhlo v roce 2011 82% žáků. Co budete navrhovat, aby došlo do tří let ke zvýšení kvality a efektivity cizojazyčného vzdělávání a alespoň 80% patnáctiletých žáků dosáhlo úrovně A2 v angličtině? Jitka Kunčarová
Ministryně školství Kateřina Valachová Kateřina Valachová: Dobré odpoledne, děkuji za dotaz. Souhlasím s tím, že v oblasti jazykového vzdělávání a jazykových dovedností máme rezervy. Již nyní podporujeme z evropských prostředků jazykové vzdělávání učitelů a dětí a budeme v podpoře pokračovat i v následujících letech. Chci také vytvářet podmínky pro důstojné pracovní podmínky - bez kvalitních učitelů není kvalitní výuka jazyků možná. 3.9.2015 16:05
OTÁZKA: Dobrý den, mohl bych se zeptat, zda-li by se nemohl na státních školkách a školách sjednotit přístup personálu k dětem a rodičům, když jsou placeny z jedněch peněz. Narážím třeba na to, že jedna státní školka v mém okolí pořádá pro děti různé výlety, má velmi dobře promyšlené vzdělávací programy, poskytuje rodičům informace jak může (ústně i informacemi na webových stránkách), naproti tomu jiná státní školka o pár metrů dál výlety téměř neprovádí, vzdělávací program ukáže jen na vyžádání, informace téměř nulové, webové stránky bez aktualizací s desingem devadesátých let a při prvním školním dnu se ani paní učitelky nepředstaví? To by mě opravdu zajímalo, čim je toto způsobeno. Jestli by to nešlo narovnat na jednotnou vlnu. Děkuji za odpověď. Rodič
Ministryně školství Kateřina Valachová Kateřina Valachová: Pěkné odpoledne, děkuji za otázku. Většinu školek a škol v Česku zřizují obce a kraje, které také odpovídají za jejich fungování. Odlišná kvalita poskytování volnočasových aktivit, dalších služeb nebo informací o školách samozřejmě souvisí s aktivitou jednotlivých ředitelů, ale i s finančními možnostmi. Chystám proto reformu financování, která školkám a školám zajistí dostatek finančních prostředků na kvalitní výuku a usnadní jim i zlepšování dalších aktivit. 3.9.2015 16:11
OTÁZKA: Dobrý den, jak by měla optimálně fungovat třída s integrovanými žáky, kteří by vzhledem k zanedbané předškolní výchově ze strany rodičů byli hodně pozadu a byly s nimi i kázeňské problémy. Poměr řekněme 2:1. A jaké by v takové třídě měli nadprůměrní žáci šance uplatnit své schopnosti ? Jana
Ministryně školství Kateřina Valachová Kateřina Valachová: Dobrý den, děkuji za dotaz, je jasné, že společné vzdělávání dětí s různými potřebami vyžaduje větší míru pozornosti a podpory v rámci výuky. Tomu by měl odpovídat celkový počet žáků ve třídě. Děti, ať mimořádně nadané, nebo naopak sociálně znevýhodněné, by měly být zastoupeny ve třídě v "jednotkách". Cílem společného vzdělávání je umět podpořit každé dítě v rozvoji talentu. Současně je jasné, že poskytovaná individuální podpora nesmí znamenat snížení kvality vzdělávání dětí ve třídě. Na ministerstvu, ale i v Národním ústavu pro vzdělávání poctivě pracujeme na metodické podpoře pro učitele a školy, abychom byli připraveni na 1. září 2016. 3.9.2015 16:11
OTÁZKA: Dobrý den, není ponižující, když vysokoškolsky vzdělaný učitel má hrubou mzdu 25.000,-Kč těsně před odchodem do starobního důchodu ? Jarda Karel
Ministryně školství Kateřina Valachová Kateřina Valachová: Dobrý den, naprosto souhlasím s tím, že platové podmínky učitelů jsou nedostatečné, ukazují to i srovnání s ostatními evropskými zeměmi. V příštím roce dojde ke zvýšení platů učitelů o 3 %, mou prioritou je to, aby reálné zvyšování platů pokračovalo systematicky i v dalších letech. Přispěje k tomu i reforma financování regionálního školství, která školám zajistí prostředky na takový počet učitelů, který potřebují ke kvalitní výuce. 3.9.2015 16:14
OTÁZKA: Dobrý den, hovoří se o povinném jednom roce školky pro všechny děti, včetně státem hrazených obědů. Prosím o konkrétní odpověď jakým způsobem si to představujete realizovat, když míst ve školkách je dlouhodobě nedostatek, rovněž finanční situace je dlouhodobě špatná, takže asi jediná možnost realizace je omezit místa pro mladší děti. Děkuji. Martin
Ministryně školství Kateřina Valachová Kateřina Valachová: Dobrý den, děkuji za dotaz, na ministerstvu jsme poprvé zpracovali statistiku vývoje počtu míst v mateřských školách na území republiky až na úroveň okresů. Přiznám se, že zjištění byla překvapující i pro mě jako maminku pětiletého dítěte. Ve většině okresů máme dostatek kapacit a naopak se do MŠ dostává více a více tříletých a dvouletých. Ve spolupráci s kraji a obcemi budu nyní zaměřovat svou pozornost cíleně na okresy s nedostatečnou kapacitou, aby naše děti měly reálnou možnost předškolního vzdělávání. Konkrétní opatření na posílení většího počtu učitelek v mateřských školách a zvýšení kapacit (jen v dotčených okresech) zveřejním na podzim. 3.9.2015 16:17
OTÁZKA: Dobrý den, zajímalo by mne, zda se bude ministerstvo rovněž zabývat situací v souvislosti s pracovními smlouvami na vysokých školách?. V současné době je praxe na VŠ taková, že jsou pracovní smlouvy odborným asistentům udělovány opakovaně pouze na dobu určitou. Někde je to rok, jinde například 3. Tato situace neodpovídá občanskému zákoníku. Děkuji za odpověď. Petra. V.
Ministryně školství Kateřina Valachová Kateřina Valachová: Dobrý den, děkuji za dotaz, o situaci vím. Pokusím se diskutovat možnosti řešení s reprezentací vysokých škol. 3.9.2015 16:20
OTÁZKA: Dobrý den, na výuku cizích jazyků se klade velký důraz. Proč se zatím nikdo z ministrů nepozastavil nad tím, že ve skupině může být až 24 žáků? Copak je možné, aby výuka v tomto počtu probíhala dostatečně kvalitně? Kdo z dospělých by se přihlásil do takového kurzu? Ideální je skupina kolem 12 žáků, maximálně 15, aby mohl opravdu každý dostat svůj prostor. Chápu, že je to otázka financí, stejně jako téměř vše, ale opět je to na úkor kvality... Je tedy možné s tím něco udělat? Děkuji za odpověď. Svobodová
Ministryně školství Kateřina Valachová Kateřina Valachová: Dobrý den, děkuji za dotaz, máte úplnou pravdu. Od ředitelů vím, že řada z nich snižuje počet žáků na jazykovou výuku a financuje je z vlastních zdrojů samozřejmě na úkor dalších potřeb školy. Příčinou je způsob financování škol, který chci změnit. Budu se snažit, aby vyjednané prostředky navíc na tzv. výkony pro rok 2016 umožnily školám počet dětí v jazykové výuce snížit. 3.9.2015 16:23
OTÁZKA: Co je pro vás "kvalitní" škola? Instituce co učí memorování a nebo ta, co dokáže připravit pro soudobí svět? Mirek Papež
Ministryně školství Kateřina Valachová Kateřina Valachová: Dobrý den, kvalitní škola by měla naučit děti a žáky přemýšlet o soudobém světě a umět se v něm zorientovat. Jak ale píšu v odpovědi na jeden z předchozích dotazů, není možné dobře se orientovat ve světě bez znalostí a potřebných informací, které děti budou v životě potřebovat. 3.9.2015 16:24
OTÁZKA: Dobrý den, chci se zeptat, co budou muset učinit kantoři, aby se jim dostalo podobné pozornosti jako lékařům, při akci "děkujeme odcházíme"? Všichni by chtěli kvalitní školství a výuku vč. nejmodejnějších pomůcek, pedagogy napadají za 2 měsíce prázdnin a další nesmyslnosti, jako lenost, nepřipravenost,... a sami by učit "za ty peníze" nešli. Co je špatně v systému, že se na školství nesežene dostatek prostředků a učitel není prestižní povolání? Kam očekáváte, že školství jako celek za Vašeho působení, dospěje? Předem díky za odpověďi. S pozdravem Karel Ž. Karel
Ministryně školství Kateřina Valachová Kateřina Valachová: Dobrý den, děkuji za dotaz, nebudu diplomatická - mluvíte mi z duše. Budu se snažit, aby lidé vzdělání vnímali stejně významně jako starost o své zdraví. Přeji si, aby se ve školství změnilo financování, udrželi jsme služebně starší učitele v jejich profesi a současně přilákali nadějné absolventy do učitelských řad. Nebude to zítra, ale ještě nekončím :-) Děkuji všem za dotazy, omlouvám se těm, kterým jsem nestihla odpovědět a těším se někdy příště. 3.9.2015 16:30
zpět na osobnost