OTÁZKA:
Proč se nevěnuje větší péče nadaným dětem? To můžeme tak plýtvat talenty? Současné školství se s velkou slávou konečně začalo věnovat handicapovaným dětem a podpoře dětí, které jsou pozadu. Podpora dětí, které jsou naopak napřed, je minimální, spíš je snaha zarovnat je k tomu průměru, aby nevyčnívaly. A když už je někde třída pro nadané, tak pro nadané se sociálními dovednostmi (tj. takové, které jsou ochotné sedět v lavici a trpělivě poslouchat s celou třídou), jenže ti opravdu nadaní (zejména kluci) bývají často sociálně nezdatní, takže se dostáváme k tomu, že pro takto nadané děti není třída pro nadané vhodná. A asistent podobně jako u handicapovaných není řešením (nemluvě o tom, že to zpravidla neprojde schválením). Nebylo by naopak lepší u takových dětí jejich talent rozvíjet (snazší přístup k IVP, možnost kombinovat výuku z různých ročníků) a zaměřit se navíc cíleně i na rozvoj sociálních dovedností? Existuje vůbec nějaký plán,který by se na nadané děti zaměřil aspoň do budoucna?
Walter Diviš
Kateřina Valachová:
Dobrý den,
děkuji za dotaz,
na nadaní děti určitě nezapomínám, jich se týká společné vzdělávání tak, jak je má uvést do praxe školní rok 2016/107 od 1.9.
Podpůrná opatření, která připravujeme, budou pamatovat i na ně a máte pravdu, asistenti pedagoga vždy nespasí.
Na nadané děti pamatuje novela školského zákona, kromě toho zvláštním ustavením.
V tuto chvíli dokončujeme práce na prováděcí vyhlášce včetně přehledu podpůrných opatření, která se budou týkat i těchto dětí.
Již dnes MŠMT realizuje řadu programů na podporu nadaných dětí.
3.9.2015 15:25