iDNES.cz

Ministrův poradce Klaus mladší odpovídá na dotazy čtenářů on-line

Václav Klaus mladší
velikost textu:
vydáno 30.9.2010 15:00
"On přišel ničit a bořit," to byla úvodní slova ministra školství Josef Dobeše, kterými představil svého nového poradce Václava Klause mladšího. Ředitel pražského gymnázia PORG a dlouhodobý kritik přebytečné školní byrokracie se mimo státních maturit s Dobešem například shodl na myšlence zrušit deváté třídy. Klaus mladší diskutuje se čtenáři na iDNES.cz.
OTÁZKA: Dobry den, myslite si, ze by vsechny stredni a vysoke skoly mely byt soukrome (nebo by se na nich alespon melo platit skolne)? Vzdyt vzdelani je preci sluzba jako kazda jina... Lukáš Zvára
Václav Klaus mladší Václav Klaus ml.: Rozhodně si nemyslím, že by všechny střední a vysoké školy měly být soukromé. Na zřizovateli tolik nezáleží. Souhlasil bych s tím, že vzdělávání je služba. Především bych z daní podporoval žáky/studenty, nikoli instituce. A všechny ve stejné věkové skupině ve stejné výši. Na vysokých školách se školné má platit z principu, i z důvodu toho, že při současném raketově rostoucím počtu VŠ studentů - to jinak ekonomicky skoro nejde. 30.9.2010 15:09
OTÁZKA: Dobrý den, co Vás vedlo k přijetí nabídky pana Dobeše?
Václav Klaus mladší Václav Klaus ml.: Myslel jsem si (a stále si myslím), že se podaří omezit či zrušit některá byrokratická a legislativně byrokratická opatření. Ředitele škol mají primárně pečovat o kvalitu výuky (hospitovat, vést lidi, vybírat si je, přemýšlet o škole, kontrolovat. i si jít se studenty zahrát volejbal, trochu učit). Dle výzkumu jim na tyto činnosti nyní zbývá 20% času. 30.9.2010 15:13
OTÁZKA: Dobrý den, pořád považujete státní maturity za zbytečné? Co na státních maturitách považujete za nejvíce problematické?
Václav Klaus mladší Václav Klaus ml.: Maturitu už má nyní skoro každý. Tj. jak náročná kritéria asi může mít? Proto se zavádí více úrovní, ale tím se zase torpéduje proklamovaná jednotnost. Je to extrémně drahý projekt, kde není jasné, co pozitivního může přinést (pokud zrovna nerozvážíte testy za 50mil. kč). Přinese zglajchšaltování vzdělávání. Již nyní jsou školy zahlceny nabídkami učebnic: "státní maturita v němčině - snadno a rychle" a podobně. Tj. vše se slije do 100 stránkového manuálu. Znám řadu škol, kde se v posledním ročníku vůbec neučí a jen se opakuje ke státní maturitě podle těchto McDonaldovských učebnic. 30.9.2010 15:17
OTÁZKA: Dobrý den, učím na základní škole a myslím, že Váš nápad se zrušením 9. tříd je značně pochybný. Úspora financí je jedna strana mince. Jak si představujete rozložení učiva, které žáci často nzvládnout během 13 let docházky (od 1. třídy k maturitě), po zrušení 9. třídy a zkrácení docházky na 12 let? Zkrátí se první stupeň nebo jen 2. stupeň? To už zase budeme předělávat ŠVP (trestní úkol pro učitele)? Hlavní slabinou systému je absence přijímacích zkoušek a přebujelé střední školství. Hledejte úsporu především tam. Devítky perspektivu naopak mají. Učil jste někdy na ZŠ, abyste mohl být odborníkem právě na problematiku ZŠ? Mgr. Milan Šatra, Aš Milan Šatra
Václav Klaus mladší Václav Klaus ml.: Dobrý den, když se 9. třídy znovu zavedly v devadesátých letech, žádná nová látka nepřibyla. Jen se to natáhlo. Nynější deváťáci umějí to samé, co předtím osmáci (často málo). A úspora peněz je velká strana mince, neb jde o to - nalákat kvalitní kantory do škol a mít na to peníze. To je klíčové pro kvalitu vzdělávání, ne jestli budeme děti vzdělávat 47 let. 30.9.2010 15:20
OTÁZKA: Dobrý den, Víte že vypadáte jako herec Kraus? Máte ho v oblibě nebo ne? Petr Bartoš

Na tuto otázku odmítá dotazovaný odpovídat

OTÁZKA: Jaký máte názor na vládní škrty? Myslíte, že si učitelé zvýšení platů zaslouží?
Václav Klaus mladší Václav Klaus ml.: Stát dává již nyní asi 60mld Kč jen na dluhovou službu (tj. na úroky) a je to 4. největší položka státního rozpočtu. Radši bych viděl těch 60mld navíc třeba ve školství (nebo nižším zdanění lidí). Proto snížit státní výdaje je nutnost. K učitelům: řada z nich by si zasloužila výrazně přidat, ale plošné navýšení všem - nepřinese v kvalitě vzdělávání nic. 30.9.2010 15:22
OTÁZKA: Dobrý den, chtěl bych Vám touto cestou poděkovat za dobrý nápad se zrušením 9 tříd.České školství je zbytečně natažené a děti končí vysokou někdy kolem 27 narozenin. Doufám a věřím, že vaše návrhy projdou. Děkuji Alan Andonov

Na tuto otázku odmítá dotazovaný odpovídat

OTÁZKA: Dobrý den, co si myslíte o tom, že p.Hájek nepochází (vývojově) z opic? Jan Dockalek
Václav Klaus mladší Václav Klaus ml.: Jakého pana Hájka máte na mysli? 30.9.2010 15:24
OTÁZKA: Dobrý den, myslíte, že se podaří zrušit deváté třídy? Podle mého názoru je to dobrý nápad. Johana Hovorková

Na tuto otázku odmítá dotazovaný odpovídat

OTÁZKA: Dobrý den, jak se tvářil Váš otec, když zjistil, že spolupracujete s J. Dobešem? Překvapilo Vás v nové funkci něco?
Václav Klaus mladší Václav Klaus ml.: Tvářil se tak jako vždycky:-) 30.9.2010 15:24
OTÁZKA: Dobrý den, když chcete rušit 9. ročník, víte alespoň, proč se vůbec zaváděl? Že se žáci 9. tříd nic nového nenaučí je podle vás vina koho? Petr Dvořák
Václav Klaus mladší Václav Klaus ml.: Vina: České školství nepřitahuje mezi nové učitele ty nejlepší nebo alespoň nadprůměrné mladé lidi. Ředitelé nemají čas se věnovat kvalitě vzdělávání, ale sedí v ředitelně a úřadují. Zřizovatelé špatně kontrolují a vedou své školy. Rámcové vzdělávací plány jsou sice modernistické, ale zato zcela nekonkrétní. Od rodičů je malý tlak na změnu. Víceletá gymnázia nemají být standard (kam už leckde berou každého uchazeče), ale výjimka. 30.9.2010 15:28
OTÁZKA: Dobrý den, zdravím Vás. Co si myslíte o počtu středních škol ? Myslíte si, že kdyby bylo méně škol,učitelé by měli větší páky ke zvládnutí např. agrese dětí? Třeba hrozba vyloučení. Dnes dítě jehož rodič má dostatek peněz si tzv. Koupí maturitu na soukromé škole. Jan Nožička
Václav Klaus mladší Václav Klaus ml.: Dnes má maturitu skoro každý. Pochybuji, že si jí někdo musí kupovat. Viděl jsem pár maturitních tříd i z veřejného školství (gymnázia) a bylo tam řada studentů, které bych nikdy k maturitě nepustil. Tj. těm to zase kupujete vy - prostřednictvím svých daní. 30.9.2010 15:29
OTÁZKA: Dobrý den, Když jsem chodil do školy já byla poviná 10 letá docházka. 8 let základní a 2 roky odborná. To byl podle mne rozumný způsob jak zajistit alespoň nějakou specializaci. Pak rok ubrali a udělali 9 letou docházku kdy už odborná potřeba není. Teď navrhujete zrušit i devítku. Máte v tom nějakou koncepci nebo jen tak vaříte z vody? Co takhle zrušit celou povinou docházku to by se ušetřilo... Petr Bartoš
Václav Klaus mladší Václav Klaus ml.: Můj dědeček končil střední vzdělávání v 16ti, otec v v 17ti (maturita), já v 18ti (maturita), nyní je maturantům často ke dvaceti. Tj. hovoříte o povinné školní docházce, což je něco jiného než délka vzdělávání. 30.9.2010 15:31
OTÁZKA: Dobrý den, doslechl jsem se, že se mé děti už na základní škole mohou učit navlékat kondom, nelíbí se mi to. Neuvažujete i o zrušní takovéhle výuky? A prý je to stále povinná součást výuky v rámci rámcových programů. Děkuji.Orel
Václav Klaus mladší Václav Klaus ml.: Výzkum PISA ukázal, že asi 25% patnáctiletých Čechů je z hlediska čtení sice gramotných, ale na nejnižší úrovni. To jest čtou sice, ale mají problémy porozumět textu. Myslím, že podobné procento neumí v 15ti v cizím jazyce ani pořádně pozdravit. V matematice to bude podobné. Na to by se stát měl soustředit a nezahlcovat školy tisíci dalšími úkoly a programy. Navíc by se daly vymyslet i lepší (třeba povinný kurs první pomoci) než "navlékání kondomu". 30.9.2010 15:35
OTÁZKA: Souhlasim s Vami, ze v CR ma VS pomalu uz kazdy, ale kvalita tomu neodpovida. Spise by me zajimalo, zda by jste nedoporucil zavest vymenne pobyty. Napriklad skoly se zamerenim na cizi jazyky by mohli sve studenty treba na 6 mesicu posilat studovat do zemi, kde je tento jazyk jazykem materskym. Zvysila by se kvalita a zaci by meli moznost navazovat kontakty s rodilymi mluvcimi. Druhy dotaz by byl na odbornost za katedrou. Co se tyka cizich jazyku - vzal by jste jako reditel skoly ucitele ciziho jazyka, ktery ma statni zkousku, zil delsi dobu v te zemi jako ucitele, prestoze nema ucitelske minimum? Dekuji za odpovedi.
Václav Klaus mladší Václav Klaus ml.: Pakliže bude dobrý kantor, jistěže bych ho vzal. Jeden z mých návrhů se týkal zrušení zákona o pedagogických pracovnících. 30.9.2010 15:36
OTÁZKA: Dobrý den, co si myslíte o titulu Bc. Kdy u některých studijních oborů stejně absolvent s tímto titulem nemůže vykonávat svoji profesi i přesto, že získání tohoto titulu je považováno za úplné vysokoškolské vzdělání. Např. Bc. na fakultě architektury apod. Mně to přijde spíše jako vyšší odborná škola. Aleš Špidla

Na tuto otázku odmítá dotazovaný odpovídat

OTÁZKA: Dobrý den, to tady již jednou bylo a pak nevěděli co s těmi dětmi mají dělat.

Na tuto otázku odmítá dotazovaný odpovídat

OTÁZKA: Zrušení devátých tříd de facto znamená další prodloužení produktivního věku. Má to logiku z pohledu na nedostatek pracovních míst? Naopak posunutí produktivního věku směrem k vyššímu věku by přece muselo přinést úspory i z hlediska případné podpory v nezaměstnanosti, která bývá v počátku produktivního věků výrazně nižší. Nebo je to snad míněno tak, že bude více lidí "vydělávat" na důchodce? Jaroslav Novák
Václav Klaus mladší Václav Klaus ml.: Ano, ale daně platíme kvůli vzdělávání mladých lidí. Nikoli pro umělé snižování nezaměstnanosti. 30.9.2010 15:42
OTÁZKA: Zdravím. V minulosti se již několikrát 9. třída rušila, aby se po několika letech opět zaváděla. Myslíte, že současné 14-té děti jsou schopny s nadhledem sobě vlastním vybrat tu správnou střední školu nebo učební obor? Jiří Břínek

Na tuto otázku odmítá dotazovaný odpovídat

OTÁZKA: Nemáte ambice stát se ministrem školství?

Na tuto otázku odmítá dotazovaný odpovídat

OTÁZKA: Proc zrusit devate tridy? Co takhle snizit pocet hodin tydne, ktere deti musi travit ve skole celym 2. stupnem ZS? Efekt by byl stejny a deti by nemuseli byt zatezovany ucivem tolik jako dnes.

Na tuto otázku odmítá dotazovaný odpovídat

OTÁZKA: Dobrý den, nemyslíte si, že finanční zátěž jen přesunete ze školství na úřady práce? Kdyby bylo dostatek pracovních míst, tak neřeknu, ale v současnosti tato generace mladých mnoho šancí pracovat nemá. Mimoto, ŠVP na základkách budou muset asi přepracovat, asi Vám nebudou vděční. Děkuji
Václav Klaus mladší Václav Klaus ml.: Daně ministru školství platíme kvůli vzdělávání mladých lidí. Nikoli pro umělé snižování nezaměstnanosti. 30.9.2010 15:43
OTÁZKA: Dobrý den, mám pár otázek (poznatků). Co se udělá po to, aby mladí učitelé (především mužského pohlaví) po absolvování VŠ neodcházeli od svého oboru? Prodělal jsem rok praxe na základní škole (učitel AJ) v rámci svého studia a naprosto mě učení odradilo. Status učitele je v dnešní době na bodu mrazu. Neexistuje řádné finanční ohodnocení a osobní uspokojení z práce s žáky je mizivé. Žáci ve valné většině nespolupracují, přičemž učitel nemá v rukou téměř žádné legální nástroje (zlaté tělesné tresty), Učitelova práce v hodinách = 10 procent vzdělávání, 90 procent výchova - tohle přece nikoho nemotivuje. Ani rodiče nespolupracují a nálada většiny kolegů z pedagogického sboru je spíše "rezignační". Reformy RVP - ŠVP akorát všechno zkomplikovaly a přidělaly všem spoustu práce. Jak má nadějný mladý vysokoškolák chtít jít učit na základní školu v takovýchto podmínkách? Jak má zabezpečit budoucí rodinu? (P.S.:věřte, že touto otázkou se zabývá 90 procent mých spolužáků)

Na tuto otázku odmítá dotazovaný odpovídat

OTÁZKA: Dobrý den, můj manžel si Vás vždy vážil za Vaše názory, ale po přečtení článku v MF Dnes o úrovni učňů, kteří si sotva přečtou za život 2 knihy, byl Vámi velmi zklamán. Sám je vyučen tesařem, protože chtěl, práci miluje. Matematiku používá denně, knihy má velice rád a přečetl jich jistě více. Nejste již trochu odtržen od reality tím, že jste na výběrovém gymnáziu a nejste v bližším kontaktu s lidmi "pouze" vyučenými?Děkuji za odpověď.
Václav Klaus mladší Václav Klaus ml.: Źádný článek do MFD o četbě učňů jsem nikdy nepsal. 30.9.2010 15:44
OTÁZKA: Dobrý den podporuji Vaši snahu zredukovat současný rozsah 9 tříd ZŠ na 8. Prostor pro redukci vidím zvláště na prvním stupni, který mi připadá uměle natažený. Jen si říkám, jestli se celý projekt, pokud se spustí, stihne dokončit. Protože i když se začne teď, tak to poběží ještě skoro 10 let, než vyjdou ze ZŠ první žáci, kteří by jeli podle hutnějších studijních plánů … Myslím, že nářky na to, že „se to nedá stihnout“, jsou problémem těch, kdo připravují studijní plány … Máte moji plnou podporu. Střílím do správných řad, nebo je prostor pro redukce spíš jinde? Díky, zdraví J. Matějka Jan Matějka

Na tuto otázku odmítá dotazovaný odpovídat

OTÁZKA: Dobrý den, zdravím Vás a přeji Vám i nám hodně úspěchů v práci pro nás všechny. Když budete úspěšný Vy , budei naše školství atím vlastně i my všichni. Chtěla bych se zeptat lze skloubit tak náročnoz Vaši práci s prací pro stát a k tomu být úspěšný i v osobním životě? Přeji Vám i otci moc úspěchů a ještě se chci zeptat býl otec ve výchově přísný ? Děkuji

Na tuto otázku odmítá dotazovaný odpovídat

OTÁZKA: Myslím, že se mýlíte. Současná generace je zcela jiná než generace 80. a 90. let. Zkuste si pár týdnů odučit na základní škole a zjistíte, že se prostě za současných podmínek učivo zhustit do 8. ročníků nedá. Na mou první otázku jste mi zcela neodpověděl - jakou máte představu s rozdělením ZŠ - ve které třídě by podle Vás měl začínat 2. stupeň. A jednou z prvních věcí, co by se mělo omezit je možnost navštěvovat ZŠ ještě v 18 letech. To je opravdu absurdní. Milan Šatra

Na tuto otázku odmítá dotazovaný odpovídat

OTÁZKA: Dobrý den, k společensky rozporuplně přijímanému návrhu školného na vysokých školách - existují nějaké statistiky o tom, kolik studentů školné stejně platí z důvodů překročení předepsané doby studia? Zdá se mi, že tolik často odmítané školné je stejně placeno a tak nerozumím tomu, kde se nachází největší lobby proti tomuto návrhu.... Vanda Gaydečková

Na tuto otázku odmítá dotazovaný odpovídat

OTÁZKA: Dobrý den, patřím k ročníku, který vyšel z osmé třídy, přičemž za mě ještě existovaly 9. třídy. Kromě toho jsem studovala tehdy 4 letou VŠ, což samo o sobě považuji za zrůdnost. Po letech se domnívám, že tyto dva roky mi dost podstatně chyběly - zvláště kvůli sebevědomí a obecně zralosti, které je u 24 letého člověka přece jen jiné než u člověka, kterému bylo 22 let, a kterého nadřízení pak vysloveně pracovně zneužívali (rok 1986 a později). Domnívám se proto, že délka základního a středoškolského studia by měla být zachována právě kvůli dozrání osobnosti mladých lidí - možná by se mohlo uvažovat o italském modelu - 8 tříd ZŠ a 5 tříd střední školy. Kromě toho, jak chcete řešit 14leté děti, které už nepůjdou na žádný jiný typ středního vzdělávání? Do 15 let nesmí ani pracovat, ani nebudou ve škole, ani nebudou mít nárok na dávky, naučí se pouze a jedině flákat a už jim to nadosmrti zůstane.. Gabriela Muhlbachová

Na tuto otázku odmítá dotazovaný odpovídat

OTÁZKA: Dobrý den, pravděpodobně sdílíme postoj ke vzdělávacímu Procesu jako k Procesu bez výsledku, na konci pojízdného pásu s kvantem studentů v absurdním nesouladu s pracovní praxí. Nemyslíte si, že by školství potřebovalo krapet ostřejší břitvy, než státní maturity? Např. kompletní zrušení maturit, nevratné půjčky na školné v případě uplatnění v oboru po určitou dobu v tuzemsku, nebo něco obdobného. Jan Soukup

Na tuto otázku odmítá dotazovaný odpovídat

OTÁZKA: Dobrý den pane Klausi, kdybyste byl Vy sám na místě ministra Dobeše, co byste se prvotně snažil změnit?
Václav Klaus mladší Václav Klaus ml.: Zrušil bych zákon o pedagogických pracovnících. Zrušil bych cca 20% školského zákona (např. školní rady, státem nadiktovanou formu sebeevaluace škol), zavedl bych daleko méně košaté, ale jasnější standardy v Rámcových vzdělávacích programech, nechal bych školy, aby si samy určily jak tyto cíle splnit. Okamžitě bych ořezal výdaje, které neputují do škol (Jen za zeleného ministra Lišky dosáhly dotace pro různá EKOsdružení dohromady skoro 1 miliardy korun.). Snažil bych se nechat ředitele dělat svou práci (tj. pečovat o kvalitu vzdělávání ve své škole, nikoli vyplňovat výkaz o školní knihovně a zahajovací výkaz o 50 stranách). Posílil bych pravomoci České školní inspekce. Snažil bych se o prosazení většího vlivu ministerstva na úkor nikým nekontrolovaných krajských ministerstev nebo třeba Akreditačních komisí. Chtěl bych platit na jedno dítě všem školám stejně. Atd atd. 30.9.2010 16:10
OTÁZKA: Co si myslíte o sytému rámcových vzdělávacích programů, resp. zrušení osnov? Podle mě by vzdělávání mělo fungovat tak, že stát předepíše osnovy, garantuje úroveň zkoušek a na školách by bylo, co k tomu přidají navíc. V současnosti to funguje tak, že většina studentů má maturitu, polovina akademický titul, ale o úrovni znalostí tyto certifikáty neříkají nic. Rum Rum
Václav Klaus mladší Václav Klaus ml.: Ano, cílový stav vzdělávání má být dán velmi jasně. Nikoli třeba jako v RVP :"žák s porozuměním čte přiměřený text", přičemž není jasné, co to je přiměřený. O úrovni vzdělání naše současné certifikáty vypovídají velmi málo. Na VŠ je řada studentů, kteří nemají mentální úroveň dokončit normální VŠ vzdělání. 30.9.2010 16:18
OTÁZKA: dobrý den, nemáte pocit, že české školství je jak počtem škol tak i personálně předimenzováno? u vysokých škol je to zřejmé, co střední a základní školy? máte pocit, že počet žáků ve třídě významně souvisí s kvalitou výuky? tedy např. 15 žáků ve škole dostane 2x kvalitnější výuku než 30 dětí? co považujete za největší kvalitu českých škol a kde vidíte největší slabinu? děkuji za odpovědi. masoreti masoreti
Václav Klaus mladší Václav Klaus ml.: Školství je předimenzováno. Škol je hodně, řada z nich poloprázdná. Řada ředitelů nyní žádá ministerstvo o "snížení kapacity", aby tak nebilo do očí, že ve škole nikoho nemají. Strašně předimenzován je také povinný počet hodin třeba na vyšším gymnáziu. K počtu ve třídě: u hodně malých dětí je to jistý faktor kvality - nižší počet dětí ve třídě. Zhruba od 4. třídy ale platí, čím lepší kantor - tím lepší kvalita vzdělávání. Počet dětí to již ovlivňuje málo (20 nebo 24 už je prostě "mnoho dětí", kolektiv). Neboli Einstein přednáší v posluchárně 100 lidem, je lepší než kolokvium docentky Humhalové pro 5 studentů. Je tedy daleko lepší snažit se za každou cenu - sehnat dobré učitele. I za cenu, že dětí bude ve třídě o pár víc. 30.9.2010 16:40
zpět na osobnost