Jednání Bezpečnostní rady státu, kterou tvoří ministři silových resortů, se zúčastnil také prezident Václav Klaus.
Ten se s rozhodnutím rady o nákupu letounů ztotožnil. Není podle něj třeba dramatizovat cenu. "Není to projekt na jeden rok," zdůraznil.
Premiér Stanislav Gross po schůzce novinářům oznámil, že nové stroje by vyšly asi na 135 milionů dolarů a formou splátek, které budou rozděleny do deseti až patnácti let, by je uhradilo ministerstvo obrany.
Bezpečnostní rada státu nepřijala námitku ministra financí Bohuslava Sobotky, že kupovat nová letadla není třeba a politici mohou létat běžnými komerčními spoji. Sobotka před jednáním upozornil, že nepodpoří žádný návrh, který by vyžadoval zásahy do rozpočtu.
"Samozřejmě bude vypsáno výběrové řízení a pokusíme se ještě vyjednat za letouny nižší cenu," uvedl po jednání bezpečnostní rady státu ministr obrany Karel Kühnl.
Ze sedmi současných letadel vládní letky jen kanadský Challenger splňuje emisní a hlukové limity Evropské unie. - více zde
Od loňského června například dvě vojenská TU-154 nesmějí přistávat po desáté večer v Ruzyni a příští rok se pro ně definitivně uzavřou velká mezinárodní letiště. Podle Grosse by proto měla být nová letadla k dispozici od roku 2007.
Armáda odmítá upřesnit, jaké je stáří současných letadel. Kromě norem hlučnosti a emisních limitů ale nesplňují stávající ani připravovaná kritéria pro leteckou techniku, a to především v oblastech palubního vybavení. - více zde
O technické zastaralosti armádního dopravního letectva svědčí i závada na leteckém speciálu Challenger z loňského listopadu. Při cestě šéfa diplomacie Cyrila Svobody do Kataru totiž letounu prasklo čelní sklo a musel se vrátit do Prahy. - více zde