V jedné měly být děti z majoritní populace, ve druhé z romských rodin. Nakonec z toho kvůli silnému mediálnímu tlaku, který odstartovala MF DNES, sešlo.
"Mám radost, že to všechno dopadlo smírně. Jsem rád, že byla snaha napravit původní nesprávný záměr, že se tady neuskutečnil segregační proces, který nemá v 21. století co dělat," řekl ministr poté, co každému prvňáčkovi předal pamětní list.
Začala škola, prvňáčky vítal KlausPodívejte se na fotky a video z prvního školního dne |
Prvňáčků je ve škole nakonec patnáct, pouze tři děti jsou z majoritní populace. I z toho má ale ministr radost. "Každý takový příklad pomáhá snižovat xenofobní myšlení majority, které je v nás bohužel ještě hluboce zakořeněno," uvedl Kocáb.
Řada zaměstnanců školy si ale myslí, že původní myšlenka nebyla špatná. "Rozhodně to nebylo nic v rozporu s lidskými právy. Chtěli jsme tím pomoci dětem, které například nemají návyky ze školky, aby během prvního roku ve škole všechno dohnaly," uvádí výchovná poradkyně školy Marcela Hrušková.
Vedení vzdělávacího ústavu ale přiznává, že ze školy kvůli tomuto záměru rodiče odhlásili deset dětí. "Chtěli jsme otevřít dvě první třídy, takto máme jednu," krčil rameny ředitel školy Otto Medek. "Další se ale zase přihlásili, takže se to v podstatě vyrovnalo," doplnil zástupce ředitele Jan Kocián.
jak budou mít děti letos volnoStáhněte si kalendář volných dnů během školního roku |
Hodně rozdílně se na složení třídy ale dívali rodiče dětí. "Přece nemůže být romská a neromská třída. Vždyť je to škola jako každá jiná," řekl příbuzný jednoho z prvňáčků František Bandy. "Vůbec si nejsem jistá, jestli mi to nevadí. No, uvidíme, jak to bude vypadat," podotkla zase matka jednoho z mála neromských dětí ve třídě Hana Capilová.
Díky finanční pomoci ministerstva školství budou mít děti a jejich rodiče neustále k dispozici psycholožku. "Budu chodit do hodin, možná že žádné problémy nebudou. Zatím se nedá říct, jak to dopadne," uzavřela školní psycholožka Zuzana Baštecká.