Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Dobeš: Registr aut je pomalý i kvůli úředníkům, ještě si nezvykli

  18:48
Pomalé fungování centrálního registru vozů je podle ministra dopravy Pavla Dobeše dáno tím, že si úředníci ještě nezvykli na novou aplikaci, když 15 let pracovali s jiným systémem. A jestli budou kvůli registru padat další hlavy? O tom podle Dobeše rozhodne audit fungování systému a jeho zadání, který požaduje vicepremiérka Karolína Peake.

Audit fungování nového centrálního registru, který požaduje vicepremiérka Peake, samozřejmě milerádi uděláme, říká ministr dopravy Pavel Dobeš. | foto: ČTK

Centrální registr funguje, ale jsou zprávy z různých míst, že je pomalý. Zlepší se to někdy?
Rychlost je ovlivněna třemi věcmi. První věc je jisté sžití se s tím systémem ze strany uživatelů. Pokud je někdo patnáct let zvyklý pracovat v nějakém starším systému, tak se samozřejmě hned úplně nesžije s novou internetovou aplikací, která je malinko jiná. Ale tam předpokládám, že to půjde velmi rychle, v řádu dnů, maximálně jednoho, dvou týdnů, kdy se někdo sžije se systémem. Druhá věc je, že teď jsme v odezvě na dotaz na 2,8 až 3 vteřinách a to by v budoucnu mělo být zrychleno tím, že ten systém bude mít ještě nějakou aktualizaci. A třetí věc se týká napojení na základní registry, kdy to řada úředníků považuje za problém. To je stav, kdy řada úředníků musí vyhledávat a manuálně doplňovat některá data.

Máte pocit, že jste si už zachránil "krk ve vládě"?
Žádný ministr nemůže říci, že něco zcela zažehnal. Vždycky může přijít nějaký krok, který nevyjde a způsobí problém, který když se v nějaké době nevyřeší, tak může znamenat ztrátu toho místa. Nicméně tato věc byla spojena s centrálním registrem, měla jasnou lhůtu do pátku a pak se řeklo, že to musí fungovat i v úřední dny, v pondělí, i ve středu. Pokud jde o centrální registr, tady ten problém zažehnat schopni jsme, nerad bych ale předjímal.

Audit samozřejmě milerádi uděláme

Vicepremiérka Karolína Peake požaduje hloubkový audit funkčnosti centrálního registru i co se týká okolností zadání zakázky firmě ATS Telcom bez výběrového řízení i ceny. Co tomu požadavku říkáte?
Já s tím v žádném případě nemám problém. Určitě není paní vicepremiérka jediná, která bude mít o takovou věc zájem a samozřejmě ji milerádi uděláme. Co se týká ceny a zadání, my jsme měli možnost více variant, ale je třeba říci, jaké byly možnosti rozpočtu ministerstva dopravy. Já to jen zevrubně zkusím naznačit...

Zkuste možná spíš stručněji než zevrubně.
Co je podstatné, je to, že byl dán termín, aby byl zaveden centrální registr vozidel pod správou ministerstva dopravy. V roce 2010 za panování pana Slamečky na ministerstvu dopravy byla podepsána smlouva na dopravně-správní agendy a byla uzavřena do března 2013. Tato smlouva má dvě části. Na vývoj softwaru, který se k tomu pojí, a potom na vývoj nových aplikací, které jsou s tím spjaty...

To, že existovala smlouva podepsaná již za ministra Slamečky, je známá věc. Proč ale nebylo vypsáno řádné výběrové řízení, kterého by se zúčastnila i firma ATS Telcom? Zadat zakázku bez výběrového řízení je v rozporu se zdravým rozumem, s účelným hospodařením ve státní správě, i s tím, za co jste za Věci veřejné kandidoval ve volbách.
Hned vám řeknu proč. V době, kdy byl připraven systém výběrového řízení, byl jeho harmonogram datován někdy od března minulého roku do 1. července, kdy měl být centrální registr spuštěn, kdyby bylo výběrové řízení. Nicméně tento harmonogram obsahoval některé dílčí kroky a jedním z nich bylo výběrové řízení na právní poradenství. To bylo vypsáno loni 29. června, dva dny před tím, co pan Šmerda opustil ministerstvo a kdy jsem nastoupil já. Výběrové řízení na právní služby bylo loni ukončeno 31. srpna. Takže by to bylo pět měsíců navíc minimálně. To je argument časový. Co se týká argumentů finančních, které jste zmiňoval, jsme u 37 milionů, které byly využity na vývoj a tvorbu té aplikace. S tím, že pokud nevyužijete smlouvu, kterou už máte uzavřenou, tak ty peníze zaplatíte stejně.

Kteří lidé ponesou odpovědnost za problémy, které měl registr v minulých týdnech? Budou padat další hlavy na ministerstvu dopravy?
Co se týče personální odpovědnosti pana vrchního ředitele, tak to už je za námi. Co se týče problematiky dalších případných odchodů, tak je to věc, která bude součástí toho auditu.

Nevšiml jsem si, že bych kolegům nevysvětlil, na co se ptali

Za jakých okolností byste byl vy připraven odstoupit z funkce ministra, jak vás k tomu jasně vyzvala třeba vaše kolegyně Peake?
Já jsem k tomu byl ochoten v pátek, byl jsem ochoten i dnes (pondělí, pozn. red.) ve chvíli, kdy nebude centrálně fungovat infrastruktura, která má zajišťovat provozování agendy. Pokud by systém nebyl schopen vykonávat agendu. A teď se na mě nezlobte, to není otázkou pádu systému na třicet vteřin nebo na minutu na jednom pracovišti, ale pokud ten systém nebude komunikovat s policejním prezídiem, což se dnes v žádném případě ani na minutu nestalo.

Vicepremiérka Peake ale ve vaší kritice neustává, bude od vás chtít vysvětlit různé personální vazby na ministerstvu. V časopise Týden se objevila informace, že se kolem vás pohybují lidé, kteří vaší nové straně LIDEM vadí. To nevypadá, že byste měl mezi kolegy vysokou důvěru.
Já jsem s řadou kolegů a kolegyň mluvil. Nevšiml jsem si, že bych nevysvětlil body, na které se ptali. Co se týče podpory v poslaneckém klubu, tak já to tak úplně negativně nevidím.

Jakou roli na ministerstvu dopravy hraje pan Jiří Frkal?
Je to můj mediální poradce.

Jednak vám ho ve Sněmovně před hlasováním o nedůvěře vládě vyčetl Vít Bárta, jednak Týden upozornil na jeho působení ve firmě Media Flow při práci pro lyžařský šampionát v Liberci, kdy firma údajně dostala peníze za více práce, než skutečně vykonala. To o jeho minulosti víte?
Já jsem pečlivě poslouchal to, co zaznělo v Poslanecké sněmovně. On je jedním z tvůrců nápadu Vlakem na Euro, což byl úspěšný projekt, píárově i finančně výhodný pro České dráhy. Co se týká jeho angažmá v minulosti, mám od něj podklady, které vysvětlují, jaká byla jeho role. A podle toho, co vím, zaznívají mylné informace.

Ne, do ODS nemířím, říká ministr dopravy

Vidíte svou budoucnost ve straně LIDEM, nebo v ODS? Vaši kritici vám vyčítají, že jste se na ministerstvu dopravy obklopil lidmi z ODS a že se chováte spíš jako ministr za tuto stranu.
Nedomnívám se, že to tak úplně je. Jsou to hlavně lidé, kteří mají historickou zkušenost s tím, co je spjato s ministerstvem dopravy a jsou kvalifikovaní k výkonu funkce.

Takže do ODS nesměřujete?
Ne.

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Historik: Metro mělo původně vést středem magistrály a jezdit přes mosty

  • Nejčtenější

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Přes Česko přešly bouřky s krupobitím. Dálnici D1 pokrylo bahno a větve

6. května 2024  15:47,  aktualizováno  7.5

Do Česka přišly přívalové deště, na některých místech padaly i kroupy. Hasiči hlásili desítky...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další

4. května 2024  17:40,  aktualizováno  21:09

Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Ukrajině nastává „nejtemnější hodina“. Začíná mluvit o jednání s Rusy

3. května 2024

Premium Ukrajinské armádě se stále nedaří stabilizovat situaci na frontě a nálada v Kyjevě je čím dál...

Lidé po celém Česku si mohli užít polární záři, nejsilnější za dvě desetiletí

9. května 2024  12:33,  aktualizováno  11.5

Kvůli mimořádně silné eruptivní aktivitě Slunce je v posledních dnech v Česku vidět polární záři –...

Téma klimatických změn už tolik netáhne, voliči v Evropě se víc bojí migrace

11. května 2024

Premium Za čtyři týdny budou evropští voliči vybírat 720 poslanců nového europarlamentu a už nyní je...

Důchod daleko, ale práci nedostanou. Nezaměstnaných šedesátníků přibývá

11. května 2024

Premium Lidé kolem šedesátky při hledání zaměstnání narážejí na zeď. Zaměstnavatelé o ně nestojí, preferují...

V Petrohradě autobus s dvacítkou lidí divoce kličkoval a pak se zřítil do řeky

10. května 2024  14:27,  aktualizováno  22:30

V centru Petrohradu v pátek přišlo o život nejméně sedm lidí, když z mostu do řeky Mojky spadl...

Rozdáváme kojenecké mléko Hipp ZDARMA
Rozdáváme kojenecké mléko Hipp ZDARMA

HiPP rozšiřuje své portfolio kojeneckého mléka o nový typ obalu. Novinka přichází ve formě HiPP COMBIOTIK® v plechové dóze, 800 g, která nabízí...

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...