Zatím je to spíše tajná revoluce. Většina jednání probíhá za zavřenými dveřmi a ven se moc informací nedostává. Ministerstvo a Národní ústav pro vzdělávání, který má revizi RVP na starosti, podle učitelů s odbornou veřejností prakticky nemluví. V praxi by přitom nové „osnovy“ měly být už na podzim. Podle ministra Roberta Plagy se má ale situace brzy změnit v celospolečenskou diskuzi.
České školství v roce 2018Nešlo o rok velkých změn, ale velké změny se na ministerstvu začaly připravovat. Za rok ve funkci toho ministr Plaga stihl poměrně hodně, například:
Ve funkci ředitele CERMAT nahradila kvůli chybám Michaela Kleňhová Jiřího Zíku. Během toho Plaga zmínil, že je pro omezení maturit jen na didaktické testy. Momentálně děti píšou i slohy a dělají ústní zkoušky. |
„Revize RVP musí být udělaná pořádně, ne rychle, a já se od vás klidně nechám grilovat za to, že jsem zářijový termín nedodržel. Stejně tak chci v novém roce diskuzi k vzdělávacím programům více otevřít. Během ledna nebo února sezveme učitele i další odborníky z praxe. Pozveme EDUin, EDULAB nebo i Pedagogickou komoru a další. Na společné konferenci chceme ukázat, jak celá věc probíhá a jaká je ta naše ideová představa,“ říká ministr.
Ministerstvo školství si podle Plagy také nepředstavuje, že dojde k nárůstu obsahu učiva nebo očekávaných výsledků vzdělávání v rámci RVP, ale že naopak dojde k redukci a lepšímu zacílení učení ve škole. Zároveň si ministr Plaga vytyčil, že poskytnou méně progresivním školám po revizi RVP metodickou podporu při transformaci rámcového vzdělávacího programu do školního vzdělávacího programu, který si školy sestavují na míru. Součástí mají být vzorové příklady toho, jak zrevidované rámcové vzdělávací programy správně aplikovat.
„K revizi RVP nevíme nic,“ říkají odborníci i učitelé
Současná podoba je od školské veřejnosti často označovaná za netransparentní, chaotickou, nepřipravenou a podobně. Chybí podklady nebo analýzy, o které by se dalo opřít. Podle Bohumila Kartouse z EDUin neví k revizi vlastně vůbec nic.
„Nemáme k dispozici nic, z čeho bychom mohli vycházet. Nevíme, co chce v rámcových vzdělávacích programech ministerstvo mít, ani na co revize navazuje. Nevíme k tomu prostě nic. Jednou byl pořádán Národním ústavem pro vzdělávání kulatý stůl, kde byly nějaké informace k dispozici, ale byly velmi kusé,“ podivuje se nad průběhem změn Kartous.
Výhled a priorityMinisterstvo má kromě navyšování peněz a mezd i další plány na následující léta, například:
|
Nedostatečné informování o probíhajících změnách bylo pod palbou kritiky už při přípravě samotných RVP na začátku století. Národní ústav pro vzdělávání prakticky nekomunikoval s odbornou veřejností, takže spousta kantorů jen překlopila staré osnovy. V současnosti jsou jen některé informace zveřejněné na internetových stránkách ústavu.
„Jde asi do jisté míry pochopit to, že plně zveřejněny mohou být až určité výsledky práce jednotlivých pracovních skupin. Pokud ale nebudou externě reflektovány jednotlivé fáze přípravy revidovaných RVP, zvyšuje se nebezpečí, že bude tvrdé kritice vystaven výsledný produkt. Stát se zde podle mého soudu chová poněkud nesrozumitelně. Na jednu stranu od devadesátých let vybavuje školy vyšší a vyšší mírou autonomie, ale na druhou stranu se některé dílčí části systému snaží řídit direktivně,“ říká předseda České pedagogické společnosti a pedagog z Masarykovy univerzity v Brně Petr Najvar.
Učitelé i odborná veřejnost se vesměs shodují na tom, že kurikulární dokument státní úrovně musí být dostatečně stabilní, protože se na něj vážou také další komplexní procesy - nejen úpravy školních vzdělávacích programů, ale i změny v reálné výuce. Pedagogická komora dokonce na ministerstvo poslala otevřený dopis, pod který se podepsalo přes dva a půl tisíce učitelů.
Přidávat chceme postupně a pravidelně, ne jednorázově
Finanční plány školství 2019
|
Ministerstvo školství má pro rok 2019 připravených několik zásadnější plánů. Spousta z nich se týká peněz. Podle bývalé ministryně Kateřiny Valachové je potřetí za sebou školský rozpočet rekordně velký, ale pořád je potřeba najít peníze pro třídní i začínající učitele. Podle ministra Plagy sice zářijové navýšení nevyšlo, ale nešlo o slib. „Usnesení vlády o zvýšení platů od začátku školního roku bylo jen doporučující,“ vysvětluje.
Ministerstvo chce také rozvíjet a obnovovat staré koleje i menzy veřejných vysokých škol. Podpora má být zaměřená na rekonstrukce, modernizace a v omezené míře také budování nových ubytovacích a stravovacích kapacit veřejných vysokých škol. Chtějí tím zefektivnit využívání infrastruktury a zlepšit standard ubytování pro studenty a zaměstnance. Resort chce také zatraktivnit studium na dané VŠ a vytvořit inspirující univerzitní prostředí.
Dvě mouchy jednou ranou. Více učitelů i lidí z praxe
Ministerstvo školství si podle Plagy uvědomuje, že učitelů je nedostatek, jen neví kolik přesně kantorů chybí. Resort proto chce v budoucnu kantory nejen sečíst, ale do škol také dostat. Připravuje novelu zákona o pedagogických pracovnících. Jde o rozšíření možností, jak dostat do školství i odborníky z praxe, kteří získají pedagogickou kvalifikaci nemají, ale získají jí až v průběhu působení ve školách. Současně novelizace počítá s podporou profesního rozvoje začínajících učitelů zavedením adaptačního období.
Další novela, která se týká vyhlášky o společném vzdělávání dětí ve školách, by mohla platit od 1. března. Vzbuzuje ale rozporuplné reakce. Podle řady neziskových organizací i některých ministerstev jsou změny v rozporu s mezinárodními závazky ČR. Problematické je podle nich zejména opětovné odstranění možnosti vzdělávat žáky s postižením jen ve školách, které jsou speciálně zřízeny pro děti s určitým druhem handicapu. Asociace speciálních pedagogů naopak považuje změny za prospěšné. Ministerstvo tím chce podle Plagy zajistit pedagogického asistenta.
„Záměrem je, aby v případech, kdy dochází k nadužívání asistenta pedagoga, byl uplatňován princip sdílení asistenta namísto současného stavu, kdy je asistent doporučený na konkrétní dítě se speciálními vzdělávacími potřebami spíše asistentem dítěte než asistentem pedagoga,“ vysvětluje důvody ministr.
Záměrem je také důraz na kvalitu poskytovaného vzdělávání. Finanční podpora by měla cílit na působení speciálního pedagoga, který je odborníkem v oblasti speciálně pedagogického působení při vzdělávání žáka. Ministerstvo chce vytvořit podmínky ke skutečnému zapojení žáka do skupiny, třídy při zajištění odborného speciálně pedagogického vedení.