Ministerstvo obrany musí letos uspořit 5 miliard. Přesto platí podle informací České televize státnímu podniku Letecké opravny Malešice (LOM) za výcvik armádních pilotů až dvojnásobnou cenu.
"Pokud je jen jedna firma, která může provádět výcvik armádních pilotů, pak si samozřejmě nasadí ceny, které ji vyhovují," říká mluvčí ministerstva obrany Jan Pejšek.
To ale popírá mluvčí LOM Martina Fišerová. Podle ní jsou jejich ceny konkurenceschopné a objektivně odrážejí skutečné náklady na výcvik pilotů.
Za hodinu výcviku na letounu Zlin Z 142 se u komerčních společností platí pět tisíc korun, armádu ale stojí 11 tisíc. U letadel L39 Albatros by jedna hodina výcviku stála 80 tisíc, vojenské letectvo platí 150 tisíc.
"Výcviková hodina zahrnuje i výcvik na simulátorech nebo výcvik teoretický. Ten může provádět jen akreditovaný vojenský profesionál," brání LOM Fišerová.
Odborníci ale mezi armádní a civilní letovou výukou nevidí žádný rozdíl. "Výcvik se dělí až po prvních padesáti hodinách," říká letecký instruktor Miroslav Kovář.
Armáda přestala sama cvičit vojenské piloty v roce 2003, kvůli úsporám. Nyní přemýšlí o tom, že otevře trh i dalším firmám. "Zvýšíme konkurenci a snad se nám podaří srazit ceny dolů," uvedl Pejšek.
LOM Praha začal podle České televize piloty cvičit v roce 2004. Byla to strategická zakázka, a proto proběhla bez výběrového řízení.