Z oslavy sedmdesátin Milana Knížáka; Praha, duben 2010

Z oslavy sedmdesátin Milana Knížáka; Praha, duben 2010 | foto: Nikola Hronková, MF DNES

Milan Knížák odpovídá Kavárně-on line: Jen si mě ostouzejte, to je důkaz, jak jsem dobrý

  • 7
Generální ředitel Národní galerie Praha Milan Knížák zareagoval na interview s kunsthistoričkou Noemi Smolíkovou, publikovaný v Kavárně on-line minulý týden, žádostí o odpověď. A to formou odpovědí na otázky mu zaslané. Položil jsem tedy Milanu Knížákovi následující dotazy a generální ředitel NG na ně vzápětí reagoval.

Před několika dny jste v rozhovoru pro Aktuálně.cz řekl: "Uspořádali jsme řadu vynikajících výstav, ale naše média udělala všechno, aby o nich nepronikla k veřejnosti ani zmínka." Mohl byste z té řady výstav jmenovat dvě či tři, u nichž k tomuto došlo?
Výstavu čínských loutek 17.-19. století, což je výstava, která je poprvé uspořádaná mimo Čínu a která by v každé civilizované zemi znamenala neuvěřitelnou senzaci. Další byla výstava současné čínské malby, kterou dala dohromady Národní galerie v Číně a tím ukázala daleko širší pohled na současné čínské umění než tendenční euroamerické výběry. Těch důležitých výstav bylo mnoho, například výstava Otakara Lebedy i všechny výstavy zatím málo známých, ale fascinujících mimoběžníků české kultury, které primitivně zatvrzelá česká kunsthistorie dosud odmítá.

Z pozvánky na nedávnou výstavu malíře Otakara Lebedy v NG

V citovaném rozhovoru pro Aktuálně.cz jste uvedl, že ještě dnes napravujete "chyby předešlých vedení". Jaké konkrétně například? Zkuste to rozvést, ať čtenáři mají jasnou představu.
Minulá vedení se nedopustila jen ekonomických prohřešků, za které měla NG zaplatit 65 miliónů, ale co především chybělo, to byla strukturovaná organizace chodu galerie. Dodnes tyto věci řešíme, poněvadž zabíhají do těch nejobyčejnějších oblastí jejího působení.

Z koho by podle vás měla být sestavena komise pro výběr příštího ředitele Národní galerie? Mileně Bartlové, která byla členkou dubnové komise, vytýkáte, že byla spolupracovnicí Jiřího Fajta, jehož tato komise doporučila. Ovšem v té komisi seděl i Tomáš Vlček, který je vaším současným podřízeným a vy jste se do dubnového konkursu rovněž přihlásil. Není to prostě tak, že český rybníček je vzhledem ke své nepočetnosti natolik propojený, že na tyto vazby se bude narážet vždy?
Myslím si, že v NG nemá být nikdo, kdo se předtím zaujatě a neprofesionálně vyjadřoval k jejímu fungování a rozhodně ne ti, kteří jsou nějak spojeni s kandidáty na ředitele. Nemyslím si, že dr. Vlček musel být členem, pozval ho pan ministr, ale v každém případě tam měl být, byť třeba nehlasujícím členem výběrové komise, ekonom obeznámený s fungováním NG, aby tak uvedl na pravou míru nereálné představy některých uchazečů o funkci ředitele NG, mimo jiné i Jiřího Fajta.

Může podle vás Národní galerii Praha řídit dobře i někdo jiný, než občan České republiky?
Za prvé, obávám se, že to nebude dělat za peníze, které podle tabulkových norem generálnímu řediteli NG přísluší. Za druhé nemyslím si, že v současné době, kdy je třeba se stále ještě vyrovnat s rezidui komunismu, může takový člověk porozumět potřebám NG, ale po určité době určitě ano. Zatím ne.

Z oslavy sedmdesátin Milana Knížáka; Praha, duben 2010

Z oslavy sedmdesátin Milana Knížáka; Praha, duben 2010

Jste pro to, aby mezi Národní galerií a státem, potažmo politiky, se nacházela dozorčí rada galerie, která by do určité míry například eliminovala snahu politiků intervenovat do chodu takové instituce, která vzhledem ke svému charakteru nemá být odvislá od momentálních změn na politické scéně?
NG se za mého vedení žádný politik nesnažil intervenovat. Nikdy bych to nepřipustil. Stalo se tak, pokud vím, za vedení pana Zlatohlávka, kdy Bojnický oltář byl i bez změny zákona vydán Jiřím Fajtem Slovenské republice, což byla čistě politická záležitost, které se NG měla vzepřít, poněvadž tím byl porušen zákon. Dobrý ředitel nepotřebuje dozorčí radu, která ho bude chránit před tlaky politiků. Alespoň já jsem ji nepotřeboval.

Popište ze svého pohledu situaci, o níž v rozhovoru pro Kavárnu on-line hovořila kunsthistorička Noemi Smolíková, tedy kdy jste řediteli hamburské kunsthalle profesoru Uwe M. Schneedeovi při jeho návštěvě u vás odmítl zapůjčit díla, o něž on Národní galerii žádal a dostal od NG příslib, že mu budou zapůjčena.
Nedostal od NG takový příslib, pouze od tehdejší ředitelky Sbírky moderního a současného umění paní Rusnákové, která tak učinila o vlastní vůli, aniž by to diskutovala s Grémiem ředitelů NG. Z mnoha důvodů byla taková zápůjčka nemožná a paní Rusnáková se chtěla jen zviditelnit na mezinárodní scéně.

Katarína Rusnáková, jeden čas ředitelka Sbírky moderního a současného umění Národní galerie ve Veletržním paláci v Praze

Katarína Rusnáková, jeden čas ředitelka Sbírky moderního a současného umění Národní galerie ve Veletržním paláci v Praze

Zmíněná Noemi Smolíková, která žije v Německu, poukazuje na to, že tam ze zákona o střetu zájmů vyplývá, že jedinec, jehož umělecká díla se nacházejí v určité instituci, a jehož zájmem je, aby tato instituce jeho díla nakupovala či vystavovala, nemůže představitelem této instituce. U nás to takto přísně nefunguje. Jsou v tom Němci zbytečně rigidní?
Abych řekl pravdu nevím, jaké je to v Německu, obávám se, že to neví ani paní Smolíková. Například v Rakousku je dlouhá léta ředitelen vídeňského MAKu architekt Peter Noever, který je činným architektem, jehož díla jsou vystavována v galerii a který se dokonce podílí na architektonických úpravách budov MAKu.

Bylo by podle vás správné, aby soukromý sektor masivněji sponzoroval Národní galerii než doposud? Jestliže ano, tak co tomu brání?
Brání tomu neochota soukromých investorů. Paní Smolíková, která se buď mýlí anebo lže, v interview s vámi uvádí, že by NG měla získat alespoň třetinu rozpočtu z vlastních zdrojů, ale to přesně NG dělá. A navíc, nikdy nebyla NG tak masivně soukromně sponzorována jako za mého vedení.

Z oslavy sedmdesátin Milana Knížáka; Praha, duben 2010

Z oslavy sedmdesátin Milana Knížáka; Praha, duben 2010

Čím si vysvětlujete, jak lze vyčíst z výročních zpráv NG, že návštěvnost Národní galerie v zásadě stagnuje? Tedy pokud nedošlo k nějakému výraznému nárůstu vloni – zatím ovšem výroční zpráva NG za rok 2009 na internetových stránkách galerie není…
Návštěvnost odpovídá situaci v ČR. Žádná galerie není více navštěvována než NG. Jelikož některé části NG přestavujeme, předěláváme, dochází k uzavření některých jejích částí a tím ke snížení návštěvnosti. Pokud vím, tak před mým příchodem nebylo vedení Sbírky moderního a současného umění schopno se po dva roky rozhodnout, jak má vypadat prezentace jejich sbírky ve Veletržním paláci. A tento krásný dům byl prázdný.

Sledujete provoz soukromých galerií v České republice? Která z nich vám přijde programově nejzajímavější?
Sleduji jejich program a nejzajímavější pro mne jsou drobné galerie většinou vedené umělci či jinými mladými lidmi. Rozhodně to není galerie Švestka, Burian nebo Galerie kritiků.

Která výstava vás jako diváka i jako galerijního profesionála v letošním roce nejvíce nadchla – ať doma, nebo v cizině?
Žádná mě nenadchla. Současné výstavy ve své velké většině na celém světě prezentují díla, které demonstrují povrchnost. Světové hvězdy všude halasně propagované mi připadají jako reprezentanti pokleslého kýče. Například Damien Hirst, Jeff Koons a architekta Zaha Hadid, která, mimochodem, byla předsedkyní poroty na projekt Národní knihovny, což považuji za velmi neblahé.

Damien Hirst - Anatomie anděla

Damien Hirst - Anatomie anděla

Vy jste v minulosti o sobě opakovaně prohlašoval, že chcete být co nejméně závislý na státu, nicméně většinu času, který uběhl od listopadu 1989, jste státním zaměstnancem. Nebylo by ve větším souladu s vašimi prohlášeními, kdybyste provozoval či vedl soukromou galerii?
Proč bych to dělal, pane Chuchmo? Chtěl jsem sloužit této zemi na rozdíl
od mnoha dalších, kteří hrabali jen pro sebe. Za komunismu mi nedali
šanci ani si vydělat, ani pracovat pro naši zemi, a tak jsem po listopadu 89 cítil povinnost věnovat svojí energii naší vlasti. Jsem na svojí práci jak na AVU, tak v NG pyšný. Jsem pyšný i na práci řady lidí, kteří se mnou v NG pracují. Nepotřebuji vést žádnou galerii, nevím proč bych to dělal. Jsem umělec až do morku kosti, a to mně k životu bohatě stačí.

Vážený pane Chuchmo, překvapuje mě, že jste se mě nezeptal na všechny ty lži nebo "omyly", kterých se paní Smolíková ve vašem interview dopustila. Například o neúčasti NG na výstavě "von Achena" nebo o mé nepřítomnosti v klubu ředitelů velkých světových muzeí. Nejen, že jsem členem této skupiny od začátku mého působení v NG, ale dokonce se zasedání této BIZOT Group uskutečnilo na konci tohoto května v Praze, kde je hostila NG. A byl tam i vámi zmiňovaný ředitel Louvre, ředitel Centre Pompidou, Grand Palais, ředitel British museum, ředitel Tate Gallery, ředitel Rijk muzea, ředitel Ermitáže a další. Všichni byli ohromeni NG a jejími expozicemi. Můžete se jich zeptat!

Je ostudné, že si tak profesionální novinář jako jste údajně vy, neověří tvrzení, která publikuje. Asi je dobře, že mě tak neseriózní lidé, jako je paní Noemi Smolíková a i vy sám, ostouzejí. Je to dobrý důkaz kvality mé práce.

, Kavárna

Video