Loučení s migem se uskutečnilo v rámci dne otevřených dveří na čáslavské základně. Od rána sem proudily davy lidí. Příjezdové cesty byly doslova v obležení aut a dostat se na letiště vyžadovalo notnou dávku trpělivosti.
"Zájem nás překvapil, nečekali jsme tolik lidí," řekl mluvčí základny Michal
Prejzek. Letecká základna ale zůstala přes otevření veřejnosti stále v bojové pohotovosti. "Máme určité prostory, kam veřejnost nesmí a kde držíme 24 hodinovou službu. Proto je vstup na základnu pouze jedním vchodem," uvedl Prejzek.
Odměnou za trpělivost byla pro příchozí zajímavá podívaná. Vojáci připravili šestihodinový blok leteckých ukázek. Během něj se návštěvníkům představily na zemi i ve vzduchu mimo jiné letouny MiG-21, JAS-39 Gripen, L-159 Alca nebo vrtulník Mi-24. V civilním bloku ukázek se nad hlavami lidí vznášeli letečtí akrobaté, parašutisti, paraglaidisté i letecké modely. O gripenech více zde
Letadla na odstavné ploše byla neustále v obležení. "Je to legenda," prohodil asi padesátiletý muž ke stříbrnému migu. Na trupu měl z velkých modrých číslic letopočet 1961 až 2005.
"To víte, že jsme byli zvědaví, proto jsme přišli," řekl Martin Pokorný. Prohlédnout si útroby letadel, která většinou vidí jen jako malou tečku na obloze, je podle něj zážitek. Neuměl si prý ani představit, jak málo prostoru v něm piloti mají. "V autě je určitě větší pohodlí," zasmál se.
Lidi přitáhly i nové stíhačky Jas-39 Gripen. Na veřejnosti se totiž zatím pouze mihly při přeletu nad pražskou Letnou 8. května. A dnes si jednu z nich mohli doslova osahat. Není proto divu, že se před improvizovanými vrátky v kovovém plůtku letadla tvořily fronty lidí.
Symbolické předávání štafety. Dole dva letouny Mig-21, které naposledy vzlétly v barvách české armády, nad nimi JAS-39 Gripen, který je jejich nástupcem (21. května 2005) |
Symbolický poslední vzlet letounu MiG-21 na letišti v Čáslavi (21. května 2005) |