O zdražení jízdného od 1. ledna 2012, ale i sortimentu lístků v brněnské MHD i

O zdražení jízdného od 1. ledna 2012, ale i sortimentu lístků v brněnské MHD i dalších tématech debatoval se čtenáři iDNES.cz on-line Vít Prýgl z Dopravního podniku. | foto: Jiří Salik Sláma, MAFRA

MHD v Brně bude i po zdražení výhodnější než auto, tvrdil Prýgl čtenářům

  • 144
Brňané za jízdné v městské hromadné dopravě zaplatí stejnou sumu jako v hlavním městě. Zdražení jízdného startuje od 1. ledna příštího roku a se čtenáři iDNES.cz o něm debatoval vedoucí tarifního odboru Dopravního podniku v Brně Vít Prýgl on-line.

Řada čtenářů je zdražením MHD v Brně pohoršena. V on-line otevřeně přiznali, že je pro ně výhodnější doprava po jihomoravské metropoli autem.

Některým se nelíbí ani sortiment jízdenek. O nevýhodách psali také mimobrněnští cestující. Připomínky padaly rovněž na téma zavedení SMS jízdenek na 75 minut. Přesto se našlo několik čtenářů, kterým šéf tarifního odboru Dopravního podniku vysvětlil, jak mohou za MHD v Brně ušetřit peníze.

Odpovědi Víta Prýgla čtěte zde

Čtenářka iDNES.cz podepsaná jako Terezicka zjišťovala, zda brněnský Dopravní podnik někdy zavede půlhodinovou jízdenku, kterou by podle ní využilo pravděpodobně nejvíc cestujících.

"Co se týká správné volby sortimentu jízdenek, jedná se o velmi citlivou a složitou otázku. Část cestujících požaduje jízdenku s krátkou platností (na několik zastávek) a část cestujících jezdí přes půl hodiny. Po změnách tarifu se právě ta na 30 minut prodlužovala nejdřív na 40 a potom na 60 minut," napsal on-line Prýgl.

Čtenář Matematik zase napsal, že když Dopravní podnik zdražuje lístky, pak cestující očekává vyšší kulturu cestování, a že v některých vozech, které vypadají, že se za chvíli rozpadnou, takový pocit nemá.

"V příštím roce nakoupí DPMB sedm kloubových čili velkokapacitních trolejbusů. O zdražování jízdného nerozhoduje Dopravní podnik, ale Rada města Brna. Městská hromadná doprava je ztrátová veřejná služba, která nemůže fungovat na principech, které platí pro komerční subjekty," vysvětlil Prýgl.

Proč je cesta MHD v Brně dražší než cesta autem? Až nám budete tvrdit, že v ceně cesty autem není započítána cena za pořízení a údržbu vozidla, nezapomeňte na dotace, které DPMB dostává z našich daní, zjišťoval čtenář podepsaný jako Rupert von Krazmar.

"Přestože je cena jízdného v městské dopravě do jisté míry dotována, dovoluji si tvrdit, že používání MHD je výhodnější než cestování autem. Způsob výpočtu výhodnosti jednotlivých druhů přepravy byl již předmětem mnoha diskusí, proto bych ho dále nerozvíjel," odmítl námitku Prýgl.

Debata se čtenáři iDNES.cz o městské hromadné dopravě v Brně se samozřejmě dotkla i práce revizorů, na niž si někteří cestující stěžovali.

Na pět otázek z celkových 25 nestačil Vít Prýgl, který se čtenáři debatoval celou hodinu, odpovědět. Na řadu složitějších otázek neměl při on-line dost prostoru na odpověď, proto tazatele odkázal na svůj pracovní mail s tím, že jim odpoví dodatečně.

15 minut jízdy po Brně za 25 korun

Hodinová jízdenka MHD v Brně přijde od ledna na 25 korun, což je o tři koruny víc než dosud. Nejkratší dobu platnosti bude mít čtvrthodinová jízdenka v ceně 20 korun.

Ta nahradí dosavadní desetiminutový lístek, který se podle dopraváků často zneužívá. "Jde například o cestující z Bohunic, kteří jedou ze zastávek Běloruská nebo Švermova. Protože jízdní doba do centra překračuje deset minut, jízdenku si často označují až u Krematoria," popsal Prýgl.

Dvacetikorunové zdražení čeká majitele měsíčních síťovek. V případě čtvrtletních jízdenek skočí cena o 90 korun. "Doporučujeme cestujícím, aby si časové jízdenky pořídili ještě do konce roku. Mohou tak ušetřit a my odvedeme státu daň podle letošní sazby. Takže na tom neproděláme," poradil hlavní tarifér.

Dopravce na zdražení vydělá 63 milionů

Zdražení Dopravní podnik vysvětluje především zvýšením daně z přidané hodnoty. "Zdražení vyplynulo se zvyšujících se nákladů. Ceny za energie i pohonné hmoty rostou i my musíme reagovat. Navíc vláda plánuje zvýšit DPH," naznačil už v říjnu šéf Dopravního podniku města Brna Miloš Havránek.

Podle Prýgla by zvýšené jízdné mělo po odvedení daně přinést dopravákům navíc 63 milionů korun. Z těch se zaplatí vyšší účty za energie, pohonné hmoty a inflaci.

"Ceny zvyšujeme přibližně po třech letech. Při jejich přesném určení jsme přihlíželi k tomu, aby se v menší míře dotkly občanů Brna, kteří využívají časové jízdenky," vysvětlil Vít Prýgl.

Zatímco jednorázové jízdenky podraží o víc než deset procent, nárůst cen u měsíčních, čtvrtletních a ročních "šalinkaret" se pohybuje mezi 3,5 a 7,5 procenta.

"Například měsíční jízdenky pro Brno budou nyní stát stejně jako v Praze a v Ostravě, čtvrtletní doklady vyjdou v Brně dokonce levněji," upozornil Prýgl, který se tarifní problematikou v brněnské městské hromadné dopravě zabývá už víc než deset let.

Změny v jízdních řádech

Navíc už v neděli začnou platit nové jízdní řády. Přinesou minimum změn, třeba prodloužení posilové linky 54 v Bystrci, která bude pokračovat z Ečerovy až do zastávky Kubíčkova.

"Tím se zlepší dostupnost základní školy ve Vejrostově ulici a nově vznikne možnost přestupu na linku 50," přiblížil Jan Seitl z dopravního odboru provozovatele brněnské městské dopravy.

Nový tarif platí pro celý Integrovaný dopravní systém Jihomoravského kraje.

,

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Nejlepší videa na Revue