Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Metro A se prodlouží přes Motol do Ruzyně

  10:11aktualizováno  15:33
Metro pojede ze současné konečné stanice Dejvická na trase A dál až na letiště. V úterý přijali pražští radní návrh doporučené změny územního plánu pro prodloužení trasy metra. Se stavbou by se tak mohlo začít v roce 2009.
První cestující by se mohli svézt prodlouženým metrem z Dejvické do Motola v roce 2014. Ilustrační foto.

První cestující by se mohli svézt prodlouženým metrem z Dejvické do Motola v roce 2014. Ilustrační foto. | foto: Martin Štěrba

INFOGRAFIKA:
Kudy povede metro na letiště

"Doprava na letiště se musí řešit. Otevíráme další letištní terminály, očekáváme větší příliv turistů a neumožníme jim kvalitní, odpovídající dopravu do města. Nemluvím o každodenní dopravě lidí z Kladna a okolí, kteří jsou svými pracovními povinnostmi nejvíce napojeni na Prahu z přilehlých měst. Dennodenně se tato trasa ocitá na hranici únosnosti dopravní vytíženosti. Takže tento krok je nezbytný k tomu, aby se změna územního plánu proměnila ve stavební činnosti, aby se odlehčilo silničním komunikacím," komentoval rozhodnutí radních náměstek primátora Jan Bürgermeister.

Stovky lidí, kteří každý den míří do motolské nemocnice, se tak už nebudou muset mačkat v přeplněných autobusech, jedoucích tímto směrem. Přímo před areálem nemocnice bude možné vystoupit z nové stanice metra A Motol.

Podle představ města mají první cestující do této stanice dojet z dosavadní konečné na Dejvické v roce 2014. Cestou jejich vlak projede stanicemi Červený Vrch, Veleslavín a Petřiny.

"Kdyby tu bylo metro, mohla bych se odsud dostat do centra za pár minut. Teď mi to i s cestou na tramvaj zabere tak čtyřicet minut," říká studentka právnické fakulty Zuzana Beniaková, která bydlí na koleji Hvězda na Petřinách.

Plán do 2014: Konečná v Motole
"V Motole bude dosavadní konečná. Počítáme totiž s tím, že se metro na Ruzyni bude stavět ve dvou etapách. Je však možné, že tu druhou část budeme stavět současně," řekl radní Radovan Šteiner.

Z Motola budou vlaky podzemní dráhy pokračovat přes stanice Bílá Hora, Dědina, Dlouhá Míle až na letiště. Kdy sem dojedou první cestující, však dosud není jisté.

"Do územního plánu však bude zanesena rovnou celá trasa. Nyní je před námi zhruba rok práce, než bude změnu územního plánu schvalovat zastupitelstvo," řekla ředitelka Útvaru rozvoje města Světlana Kubíková. Dodala, že hrubá trasa metra zůstane stejná. "Budou jen upřesněny detaily."

Dosud například není jasné, kudy přesně povede trasa metra ze stanice Dědina na letiště. "Jednáme s ministerstvem dopravy, abychom zde nekřížili plány rychlodráhy," dodala Kubíková.

Vedení trasy metra přes Motol a Bílou Horu, která má stát přibližně 38 miliard korun, je výsledkem letitých debat mezi městem a jednotlivými městskými částmi. Díky této variantě by se v budoucnu mohlo metro dostat až do Řep.

"Na Bílé Hoře se počítá se založením odbočky metra přes Řepy na Zličín," řekla Kubíková. Podle Šteinera však stavba této linky zatím nepřipadá v úvahu.
 
Hostivař není priorita
Díky rozšíření města na západ však o možnost stavby "svého metra" na dlouhou dobu přišli obyvatelé Hostivaře a Zahradního Města.

Pokud by se nové trasy metra měly stavět podle toho, jak je architekti zanesli do územního plánu, dělníci by se nejprve pustili do stavby metra D mezi Hlavním nádražím a Novými Dvory. Současně by měla začít růst i odbočka metra A ze Strašnické přes Zahradní Město na nádraží Hostivař.

Realita je však jiná. Město má nyní jako svou prioritu prodloužení linky A opačným směrem, na Ruzyňské letiště. Přitom tato trasa není ani zanesena v územním plánu.

"Jsme vždy v čase o krok napřed, což je nutné, aby místo nebylo zastavěné něčím jiným. Co se kdy bude stavět, je však politické rozhodnutí," řekla šéfka Útvaru rozvoje města Světlana Kubíková.

V územním plánu je již nyní podrobně zanesená trasa metra A ze Strašnické k nádraží Hostivař. Podle ní má metro jet přes zastávky Nádraží Strašnice, která má být mezi ulicemi V korytech a Průběžná, stanici Zahradní Město, do níž se lidé dostanou jak z Jabloňové ulice, tak i z ulice Blatouchové.

Další zastávka s názvem Na Groši bude mít také dva vestibuly. Západní bude cestující směrovat ke Švehlově ulici a k nákupnímu centru, východní vestibul pak povede k Hledíkové ulici a dále k Novému Zahradnímu Městu. Poslední stanice bude přímo navazovat na vlakovou zastávku Nádraží Hostivař.

Postavíme trasu A i D
"Tato trasa metra A má sice v přípravě náskok, ale přednější je metro na Ruzyň," řekl radní Radovan Šteiner. Dodal, že stejnou prioritu má i trasa D, která povede z Basilejského náměstí přes Nusle na Písnici. "Tu metro A na Ruzyň neohrožuje. jsou to paralelní projekty," dodal radní. Podle něho má město šanci, že na obě stavby získá příspěvek v řádech miliard korun z fondů Evropské unie.

Nové stanice metra A

* Červený Vrch: u Horoměřické ulice
* Veleslavín: u zastávky vlakové tratě
* Petřiny: umístěná před OD Petřiny
* Motol: u vstupu do nemocnice
* Bílá Hora: pod Karlovarskou ulicí
* Dědina: u ulic Vlastina a Drnovská
* Dlouhá Míle: s přestupem na autobusy
* Letiště Ruzyně: před hlavní halou
Autoři: ,


Hlavní zprávy

Nejčtenější



Další z rubriky

Jednotka ze Strakonic má pohotovost v NATO. Může jít kdykoli do akce

Protiletadlový komplet RBS-70.

Pro dvě stovky vojáků protivzdušné obrany ze Strakonic začala tříletá pohotovost v rámci Sil rychlé reakce NATO. V...

Plaga jmenoval nové profesory, jsou mezi nimi i držitelé Českého lva

Ministr školství, mládeže a tělovýchovy Robert Plaga předal jmenovací dekrety...

Nové profesorky a profesoři vysokých škol v pondělí v Karolinu převzali jmenovací dekrety od ministra školství v demisi...

Pod stromy umírá příliš mnoho řidičů. Experti radí kácet a omezit rychlost

Zdemolované auto a strom, do kterého po smyku narazilo.

Zhruba každého šestého mrtvého při autonehodách má na svědomí srážka se stromy. Ta přitom podle dlouhodobých statistik...

Najdete na iDNES.cz