ČHMÚ kritizuje Meteopress za to, že jejich předpovědi obsahují faktické chyby. Ilustrační foto

ČHMÚ kritizuje Meteopress za to, že jejich předpovědi obsahují faktické chyby. Ilustrační foto | foto: shutterstock.com

Meteorologové se zlobí na „obchodníky s počasím“ kvůli předpovědím

  • 80
Český hydrometeorologický ústav se pře se soukromou firmou Meteopress kvůli předpovědím počasí. Meteopress se snaží podle ČHMÚ o zviditelnění meteorologie způsobem, který oboru velmi škodí. Meteopress na oplátku kritizuje hydrometeorologický ústav, že nepracuje tak, jak by měl.

"Meteopress se snaží v médiích prosadit zprávami o počasí i za cenu 'výroby' vlastních zcela nesmyslných informací, které samozřejmě zaujmou a dobře se prodávají," napsal náměstek ředitele ČHMÚ Radim Tolasz v otevřeném dopise novinářům a Meteopressu.

Nařčená společnost ale kritiku odmítá, podle jejího marketingového ředitele Michala Najmana není chyba na jejich straně, k dezinterpretaci dochází až v médiích. "Nemáme kontrolu nad tím, jak bude odpověď otištěna. Občas vznikají informační šumy, nějaké zjednodušující popisy. To je celé jádro problému, které na nás ústav vytahuje," míní Najman.

Tolasz ve svém dopise uvedl i několik případů pochybení Meteopressu. Zmínil například to, že při nedávné bouřce uvedla firma devítinásobný počet blesků, než kolik jich doopravdy bylo (o bouřce čtěte zde).

Manželé
v bouři

Spor meteorologů má i zajímavý osobní rozměr. Deník Blesk vidí problém ve faktu, že nejpopulárnější tvář Meteopressu, Dagmar Honsová, je manželkou zaměstnance Českého hydrometeorologického ústavu Jana Daňhelky. Podle Blesku dostala Honsová několikrát od ústavu pracovní nabídku, pokaždé ji ale odmítla. Od svatby údajně sílí i útoky na Honsovou. V otevřeném dopise meteorologů z ústavu však jméno Honsové vůbec nezaznívá.

Podle Najmana ale chyby vznikly až v médiích. "Kritizovali nás také za to, že jsme uvedli, že za jediný den spadlo 405 mm srážek. My jsme čísla vydali správně. Blesk ale poté sečetl množství srážek v jednotlivých krajích a vyšlo z toho tohle číslo," konstatuje Michal Najman.

Nejzávažnějším příkladem byla podle ČHMÚ loňská předpověď tornáda, kterou Meteopress přidal do oficiální výstrahy ČHMÚ. Kvůli tomu ukončily firmy spolupráci, neexistuje mezi nimi žádný smluvní vztah.

"Oni s námi rozvázali spolupráci, odmítli nám dodávat data. I když jsme za to chtěli platit, odmítli nám přístup k aktuálně naměřeným datům a varováním. Právě zamezení přístupu k varování nám přijde nejskandálnější. Poskytujeme informace milionům lidí, je to od nich nemorální záležitost," je přesvědčen Najman.

Meteopress může výstrahy sledovat na oficiálních stránkách ČHMÚ, podle Najmana ale právě v kritických okamžicích web často "padá".

"Jsme tady pro to, aby lidem neškodilo počasí. Není tak důležité, jestli bude 15 nebo 16 stupňů, podstatnější je, jestli přijde nějaký hurikán či bouřka. To může způsobit škody na majetku, někdo se může zranit," míní Michal Najman.

Meteopress nyní bere data z jiných zdrojů, spolupracuje s desítkami soukromých firem v Evropě, využívá síť, kam se povinně meteorologická data dávají.

ČHMÚ zaměstnává asi 800 lidí, roční provoz stojí státní kasu 350 milionů korun. Kompletní informace a předpovědi poskytuje za úplatu, většinu údajů si ale mohou lidé vyhledat zdarma na jejich webu. Meteopress je soukromá firma, která zaměstnává několik desítek lidí.

Podle Meteopressu hřeší ČHMÚ na své téměř monopolní postavení na trhu, jeho práci firma nepovažuje za příliš dobrou. "Pokud by ČHMÚ dělal svou práci dobře, nebylo by zde pro firmy typu Meteopress prostoru," uzavřel Najman.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video