Strážníci radary používali dosud mnohem častěji než policie. Protože však nevědí, jak mají značky vypadat, tak na radnicích zatím neobjednávají jejich výrobu.
Raději přestanou měřit, než by riskovali žaloby od řidičů, že značka nebyla "předpisová". Problém spočívá v tom, že v zákoně vyšel jen slovní popis, jak má upozornění na radar vypadat. Města teď čekají na doplňující vyhlášku s obrázkem značky.
"Do jejího vydání měřit nebudeme. Bude to dělat jen státní policie. První zastavený právník by nás dal k soudu," říká Václav Svoboda z magistrátu v Hradci Králové.
V Ústí nad Labem strážníci úplně rezignovali a v budoucnu nebudou měřit vůbec. Že zákon není dost popisný, naznačují i internetové stránky městské policie v Rožnově pod Radhoštěm. Ukazují tam dvě možné varianty značky. (viz hlavní fotografie)
Obě odpovídají popisu v zákoně a jsou přitom zcela odlišné. Mohlo by se tak stát, že cedule by v každém městě vypadala úplně jinak.
Zákon je jasný, tvrdí ministerstvo
Podle ministerstva dopravy obce jen panikaří. Jeho mluvčí Karel Hanzelka říká, že zákon je formulován jasně. To, že podoba značky zatím není uvedena ve vyhlášce, prý nevadí. Zákon je víc než vyhláška.
"Pro jistotu ale značku zařadíme i do vyhlášky," slibuje s tím, že by to mohlo být "do jara". Do té doby obce zřejmě nebudou chtít měřit.
Jen Praha se právníků nebojí a značky už má připravené. V ulicích se objeví za pár dní. Strážníci teď ještě jednají s policií, kde je mohou umístit. Už nyní má Praha pro svých šestnáct současných pevných radarů povolení, že je může provozovat i napřesrok .
"Jednáme o schválení stovky dalších míst pro mobilní radary," dodal ředitel městské policie v Praze Vladimír Kotrouš.
Před několika dny však byla ve hře ještě radikálnější varianta. Strážníci a magistrát chtěli prohlásit za "zónu měření" rovnou celou Prahu.
Předepsané značky by se pak objevily na všech příjezdech do města. Označení konce měření by pak řidič uviděl, až kdyby Prahu opouštěl. Tato varianta nakonec padla. Kotrouš uznal, že by se pohybovala na samé hranici zákona, a právník Jan Kněžínek mu dává za pravdu.
"Bylo by to přinejmenším obcházení zákona. Jeho smyslem totiž bylo upozornit lidi, že v nějakém úseku probíhá měření a s ním i zaznamenávání údajů o řidičích," komentoval původní nápad Kněžínek.
Podle zákona by měla graficky příslušná značka vypadat následovně: Na začátku sledovaného úseku by řidiče vítal nápis "měření rychlosti" doprovázený ikonou kamery. Na konci by bylo napsáno "konec měření rychlosti" a značka by byla šikmo přeškrtnutá.
Firmy vyrábějící dopravní značky zatím na nové zakázky teprve čekají.
"Výrobu nové značky nám zatím nikdo nezadal," sdělil zástupce společnosti Výdoz. Nikdo neoslovil ani konkurenční společnosti G.S. Plus a Dozna. Loni strážníci měřili rychlost ve 157 obcích a městech. Tuto činnost tedy vykonávala téměř polovina obecních policií. Strážníci řešili 133 tisíc případů překročení rychlosti, republiková policie 260 tisíc těchto přestupků.