"Bylo by dobře, aby nedocházelo k souběhu toho, kdy mediální agentura pracuje současně pro stát i pro nějakou politickou stranu. Žádná podezření z minulosti se sice neprokázala, ale uznáváme, že je to riskantní," řekl Hospodářským novinám ředitel asociace Jiří Janoušek.
O nových pravidlech by v lednu měli jednat ekonomičtí ministři a podle deníku by se poprvé mohla promítnout do chystaného tendru na propagaci evropských fondů. Soutěž za 250 milionů korun chystá ministerstvo pro místní rozvoj. Do zadání už dá podmínku, že vítěz nesmí být spojen s politikou.
Ministerstvo ale informaci odmítá komentovat. "Tento materiál nyní prochází standardní přípravou na MMR ČR a ještě není připraven ke zveřejnění," uvedl Jan Dvořák z tiskového odboru.
Zatím není jasné, jak přesně bude podmínka pro mediální agentury stanovena a jak daleko do minulosti bude sahat. "Předběžně jsme ale hovořili o tom, že by tam měl být odstup zdaňovacího období," naznačil Janoušek.
Sleva pro ČSSD
Pokud agentura v jednom roce pracuje pro stát i politickou stranu, z výročních zpráv se nedá odlišit, jak velké měla zisky na jednotlivých zakázkách. Zda tedy pro politiky nepracovala výhodně na úkor státu, míní deník.
Premiér Petr Nečas se pro omezení mediálních agentur vyslovil už na podzim. Podle novin ale spíše než k úsporám premiérův plán mířil k tomu, aby na státní zakázky nedosáhla mediální agentura Médea, která loni na jaře pomohla ČSSD se sněmovní kampaní. Ta sociálním demokratům údajně darovala až devadesátiprocentní slevu na billboardy a inzeráty.
Podivně vysoká sleva vyšla najevo ve chvíli, kdy ČSSD vysvětlovala, jak pořídila celou kampaň levněji než konkurenční ODS, i když byla o polovinu větší.
Pro politické strany běžně pracují i další agentury. Pro občanské demokraty agentura OMD, pro sociální demokraty po odchodu bývalého volebního manažera Jaroslava Tvrdíka agentura MediaAge.