- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
To mohl vymyslet jen hlupák, není přece problém, aby nějaký inkoust zvednul prdel a šel několikrát za rok udělat zápis do jinak uzamčené matriky.
No, mě by zajímalo, kolik lidí bude tedy proupuštěno. Na těch malých matrikách má samozřejmě úředník i jinou práci, těch 20 úkonů za rok samozřejmě není celá jeho práce, ač si to tu řada lidí myslí.
No já bych toho zrušil daleko více. Toto už mělo být dávno v digitální podobě a mít možnost nahlédnout přes internetovou aplikaci bez tajtrlíkování úředníka V současné chvíli je moloch úředníků a byrokracie už opravdu neúnosný.
Jistě, vy chytráku. A stejně tak nahlížet do zdravotní dokumentace, rejstříku trestů etc.
To se ani nedá číst. Funkcí ve státní správě, které nikdo nepotřebuje je hafo, ale matriku, kterou potřebuje občan každou chvíli na ověření podpisu, či nějkaého lejstra, to zavřeme. Hlavně, že se úředníkům dalo o 15 miliard na platy víc, než předloni.
Podpis vám ověří i na poště nebo u notáře.
Bylo by asi lepší, zredukovat tisíce míst na ministerstvu vnitra, kde výplaty jsou několikanásobně vyšší, než výplaty matrikářek na úřadech. Za chvíli budeme ve veřejné (státní) správě pracovat systémem jeden voják x jeden velitel
A co aby obecní úřady vyřizovaly žádosti nejenom na vystavení matričních dokladů bez ohledu na místní příslušnost a lidé měli možnost si zvolit, zda si zaslané doklady vyzvednou na obecním úřadě nebo doklady doručí pošta?
To by si žádalo kompletní digitalizaci matričních knih a k tomu je bohužel navzdory všem řečičkám politiků stále hodně daleko.
Jedině dobře. Problém je v tom, že Správa je u nás drahá a neefektivní. Proč Bolševik slučoval obce a rušil národní výbory? Ad A - nebyly vhodné kádry (čti lidi schopní/ochotní to dělat). Ab B - především to bylo pro stát drahé.
Dnes má pomalu každá Lhota s pár č.p. obecní úřad. Povětšinou se zaměstnankyní na plný úvazek (málo těch s neuvolněným starostou a hospodářkou na dohodu). Ročně to stojí mraky peněz.
Podobné je to u matrik. Matrikářka placená z peněz státu s pár zápisy za rok, je v víc úřednicí OÚ. Ale kapsa obce je tím ušetřená. Nedivím se, že se obce bouří.
Tak ať stát platí všem obcím stejnou paušální částku "od kusu" za výkony matrik a nechá na nich, jestli si chtějí držet vlastní matriku nebo ji předat někam 20 km daleko.
Na ministerstvu zapomínají na to, že kvůli ochraně osobních údajů (záznamy o narození jsou neveřejné 100 let a ostatní 75 let) jsou na matričních úřadech drženy tisíce svazků matričních knih, do nichž potřebují nahlížet amatérští i profesionální genealogové, s čímž je spojeno moře administrativy (je potřeba prokázat buď přímou příbuznost, nebo předložit plnou moc od přímého příbuzného, vystavit úředně ověřené kopie záznamů a vše vyúčtovat).
Protože jsou neveřejné i ty matriční knihy, které do chráněného období spadají jenom částečně, stává se, že právě v malých obcích, kde trvá dlouho, než se jedna kniha popíše, jsou kvůli nesmyslně široké ochraně osobních údajů neveřejné záznamy třeba i z roku 1850 a lidé se musejí obracet na matriční úřad.
Pokud tedy politici chtějí ušetřit, mohli by podstatně zúžit ochranu osobních údajů (např. na polovinu) a plno matričních knih předat k digitalizaci do státních archivů, které by pak matriky zpřístupnily online.
Máte sice pravdu, ale s danou tématikou to nemá moc společného. Jen se bližší matrika zruší a přesune do té vzdálenější.
Proto by matriky neměly mít místní určení ale požadované doklady by měly být vydávány všude. Nyní stejně musíte jezdit tam kde jste se narodil bez ohledu na to kde žijete.
Opravdu musíte třeba pro oddací nebo úmrtní list do rodiště snoubenců nebo zemřelého?
Předně, je třeba říci, že ty matrikářky na těch úřadech dělají i jinou práci - ve většině případů čistě pro obec (např. účetní, správa majetku apod.) Určitě tam jen nesedí a nečekají, až 20x do roka někdo přijde. A tady je zakopaný pes - existuje cosi jako výkon přenesené působnosti (právě třeba matriky) a na tuto činnost přispívá obcím stát. A v těchto případech platí plat člověka, který dělá práci pro stát jen minimálně (20 úkonů za rok), zbytek dělá samosprávné činnosti. Zatímco u velkých obcí/měst úředník na matrice za ten samý příspěvek dělá jen ten výkon přenesené působnosti a tyto obce/města si samosprávné úředníky hradí z prostředků na samosprávu. Chtějí-li starostové zachovat matriky, prosím, nechť je tedy příspěvek výkonový (na jeden úkon) a uvidíme, zda je to o zachování matrik nebo o tom, zda mi někdo jiný zaplatí pracovní sílu a já ušetřím.
Ono to tak samozřejmě mnohde je, ale já na tom celkem nevidím nic špatného. Ten úředník je tak jako tak placen z našich daní, ať ho platí obec, nebo ministerstvo vnitra. Že tím obec ušetří nějaké prachy z rozpočtu a využije je jinde, mi přijde spíš jako pozitivum, na místní úrovni se většinou utrácí účelněji než na centrální. Takhle ty obce budou poškozeny vlastně dvakrát - přijdou o matriku a ještě je to bude stát peníze za úředníka. A co kdo získá tím, že ministerstvo získá peníze na úkor kvality služeb v menších obcí? Možná tak Babiš, který se svým jednodušším voličům pochlubí, jak "ušetřil". Přitom reálně je ta úspora v rozpočtu ministerstva jako plivnutí do moře a stejně jako ten plivanec se v tom rozpočtu rozpustí, aniž by se to kdekoli projevilo.