Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Mámy vozí děti do školy, proč by nemohly svézt klienta? argumentuje Taxify

  14:00
Taxify je společně s Uberem druhou mezinárodní společností, která v Česku umožňuje amatérským řidičům pomocí aplikace za úplatu převážet cestující. Podle zakladatele Taxify Martina Villiga by měly české zákony vzít na vědomí moderní technologie a přání zákazníků. Než se tak ale stane, svou službu měnit nehodlá.
Zakladatel společnosti Taxify Martin Villig.

Zakladatel společnosti Taxify Martin Villig. | foto: Taxify

Od loňského podzimu se pražské ulice staly pódiem pro taxikářské demonstrace a také pro konflikty mezi řidiči Uber či Taxify a taxikáři. Jak moc vás zajímá situace v Česku? Přeci jen jste nadnárodní společnost, která podniká ve více než dvaceti zemích světa.
Evropa a Afrika jsou v současnosti klíčové regiony, kam chce Taxify soustředit svou pozornost. A konkrétně Praha je pro nás extrémně důležitá. Do našeho působení jsme zde investovali značné prostředky, dokonce tak velké, že jsme se do černých čísel dostali až na konci minulého roku.

Jaké jste v souvislosti s napjatou situací mezi klasickými taxikáři a řidiči aplikací přijali opatření?
Stejně jako v dalších Evropských státech jsme i v Česku svědky přípravy velké změny v legislativě. Jednotlivé země se snaží přijít na to, jak regulovat taxi ve 21. století, a my se snažíme být toho součástí. Podíleli jsme se značnou měrou už na změnách legislativy v naší rodné zemi, tedy v Estonsku. Tam dnes máme zákon, který bez problémů kombinuje profesionální taxikáře s amatérskými řidiči. 

Jaký je Estonský model?
Je to jednoduchý zákon, který požaduje jen překonání nízké vstupní bariéry, a díky tomu odvětví přepravy osob v Estonsku vzkvétá. Jiné země, například Dánsko, se vydaly opačnou cestou extrémní regulace a díky tomu je taxi v Dánsku nesmírně drahou a téměř luxusní záležitostí. Naše vize je odlišná, chceme městům pomoci snížit znečištění ovzduší, zatížení kolonami a vytvořit příležitosti pro řidiče. 

ANALÝZA: Proč Prahu čeká největší taxikářský protest v dějinách?

Taxify jste se svým bratrem založil v roce 2013 v návaznosti na úspěch Uberu. Předvídali jste, že vaše podnikání takovýmto způsobem popudí běžné taxikáře, nebo to pro vás bylo překvapení?
Když narušíte tradiční odvětví, vždy se najdou ti, kdo mají zájem na tom, aby byl udržen status quo. Vidíme ale, že se tento trend pomalu v mnoha zemích mění. Zákony, které upravují taxislužbu se jednoduše musí adaptovat pro potřeby 21. století. Máme GPS a internet. Není zapotřebí taxametrů a střešních svítilen, když máte v kapse telefon s aplikací, která zastane všechnu potřebnou práci.

S tím ale nesouhlasí taxikáři.
Je důležité brát ohled na zájmy všech zúčastněných stran a dojít ke kompromisu, který uspokojí všechny. To se v Estonsku skutečně podařilo. Tradiční taxi dispečinky profitují zejména z fixních měsíčních poplatků, které vybírají od řidičů za pronájem aut a přidělování zakázek bez ohledu na to, kolik si řidiči měsíčně vydělají. Je proto logické, že taxi společnosti nedbají tolik na kvalitu služeb. My žádná auta nevlastníme a jediné, co nabízíme, je právě kvalita naší služby. Pokud ji neodvedeme, zákazníkovi zabere méně než jednu minutu, aby si stáhl jinou aplikaci a odešel jinam.

Podle taxikářů jste ale nekalá konkurence. Mají za to, že je nové aplikace vytlačují z trhu díky tomu, že obcházejí zákony. Což je názor, který do značné míry sdílí i ministerstva a magistrátní úředníci.
Chápu, že nás tradiční taxikáři chápou jako konkurenci. Ale je důležité si uvědomit, že jsou to zákazníci, kdo si vybrali. Více než padesát procent všech jízd v Praze se uskuteční skrze aplikace podobné té naší. Lidé prostě vidí, že to funguje lépe. To by měl zákon reflektovat a ne se snažit ochránit jen jednu konkrétní skupinu, v tomto případě taxikáře.

S Taxify je spojen jeden hrozivý incident z minulého týdne, který se odehrál v Jihoafrické republice. Mladého řidiče Taxify neznámí útočníci unesli a donutili ho vlézt do kufru auta, které řídil. Auto poté zapálili. Jak se stavíte k takovému obrovské eskalaci násilí vůči vašim řidičům?
Omlouvám se, ale tohle nechci komentovat kvůli právě probíhajícímu vyšetřování.

Ptám se proto, zda si myslíte, že by do podobného násilí mohly přerůst i konflikty v České republice.
Ani k tomu se nebudu vyjadřovat.

Řidiči Uberu budou muset mít licenci, dohodla se firma s premiérem

Český premiér Andrej Babiš vyzval společnosti, které podnikají stejným způsobem jako Uber , aby dodržovaly české zákony, nebo opustily zdejší trh. Vy jste se s Babišem osobně sešel...
Na rozdíl od naší konkurence má Taxify už od počátku přímo v Česku společnost, která tady podniká a také tady platí daně. Děláme to tak v každé zemi, kde působíme, a pan Babiš byl touto zprávou potěšen. Také jsme na schůzce s ním poukázali na to, že v Estonsku nabízíme našim řidičům například možnost automaticky podat daňové přiznání skrze naší účtárnu jediným kliknutím v aplikaci. Myslím, že i to na pana Babiše zapůsobilo.

Uber ale také přislíbil, že si během několika měsíců všichni jeho řidiči pořídí taxikářskou licenci. A to ještě předtím, než bude schválena novela zákona, která má podmínky pro taxislužbu změnit. Její příprava však může zabrat i déle než rok. Souhlasili jste se stejným ústupkem? 
Pokud jde o licence, je naším názorem, že pro řízení taxi by měly být jen dvě nezbytné podmínky – čistý trestní rejstřík a platný řidičský průkaz s tím, že se řidič dříve nedopustil žádného závažného porušení dopravních předpisů, například řízení v opilosti. V Estonsku si můžete o licenci zažádat online a pokud splníte tyto dvě základní podmínky, dostanete licenci do tří dnů. A stojí to dvacet euro.

Uber nahrazuje taxi, jako dříve auta koně, říká digitální koordinátor

Takže na rozdíl od Uberu nemáte v plánu svou službu v nejbližší době více podřídit stávajícím zákonům?

Nabídli jsme panu Babišovi naše zkušenosti z Estonska a dalších pobaltských států. Zdálo se, že má pan Babiš o tuto spolupráci zájem. Předtím, než bude ale schválen nový zákon, nemáme v plánu naše služby nijak měnit. Nechceme, aby si naši řidiči museli nakupovat drahé vybavení, jako jsou například taxametry, protože je dost dobře možné, že bude během několika měsíců schválena legislativa, které je po nich již nebude vyžadovat. Během této přechodné fáze tak budeme naší službu poskytovat bez větších změn.

A poté, co bude novela zákona schválena? Podřídíte se novým pravidlům, ať už budou jakákoliv? I kdyby potvrdily, že vaši řidiči musí splnit všechny podmínky, které dnes platí pro taxikáře, jako například složení zkoušky z místopisu?
Tyto zkoušky už dnes nejsou vůbec potřeba – autonavigace jsou mnohem lepší v hledání cesty po městě než lidé. Když může matka odvést ráno své dítě do školy, neexistuje důvod proč by nemohla odvést i zákazníka. Uvidíme, co nový zákon přinese a podřídíme se mu. Doufáme však, že to bude novela rozumná a bude brát zřetel na současný stav moderních technologií.

V souvislosti s novelou zákona se mluví o povinnosti používat taxametr. Na stole jsou dvě možnosti. Zrovnoprávnění aplikací využívající GPS jako plnohodnotné alternativy k taxametrům, či umožnění zákazníkům objednat si skrze aplikace jízdu, ale pouze za předem jasně danou cenu, která by se již nemohla dále měnit. Co si o tom myslíte?
Preferovali bychom, aby byl GPS akceptován jako standard a navíc aby byla nastolena větší flexibilita cen, která by umožnila větší konkurenci. Jsme ale schopni stanovit cenu jízdy předem a tomuto řešení jsme otevřeni.

Jak byste si připravovanou českou novelu představoval vy?
V Estonsku si po přijetí nového zákona mohou řidiči vybrat ze dvou možností. Buď jezdit s aplikací, nebo se stát profesionálním taxikářem, který musí mít taxametr, střešní svítilnu a ceník. Výhodou pro ty druhé pak je, že mohou nabírat cestující přímo na ulici a používat vyhrazené jízdní pruhy. Obě tyto skupiny řidičů pokojně koexistují a celý estonsky trh přepravy osob se výrazně rozrostl. Větší dostupnost a lepší ceny totiž přivedly mnoho nových zákazníků. Není tak pravdou, že privátní řidiči berou práci těm profesionálním.

V Česku působí také společnost Liftago, které se do značné míry podobá Uberu a Taxify. Ovšem jezdí pro ni jen licencovaní taxikáři, a vcelku firma dodržuje stávající znění zákona. Jak si v takovém světle dokážete obhájit služby Uberu a Taxify, kteří podle úředníků zákony nedodržují? 
Ve srovnání s Liftagem dokáže Taxify nabízet své služby za mnohem nižší ceny a mohou si je díky tomu dovolit využívat i lidé, pro které je Liftago a klasické taxi příliš drahé. Je také potřeba říct, že z našeho pohledu neporušujeme žádné české zákony. Současná situace je podle nás spíše o nedostatečné legislativě. 

Do jisté míry o sobě mluvíte jako o aplikaci, která má porazit Uber v jeho vlastní hře. V čem jste podle vás lepší než vaše největší konkurence?
Pro Taxify jsou důležití jak naši zákazníci, tak i řidiči. Snažíme se nabízet nejlepší službu zákazníkům, ale zároveň zajistit, aby si i řidiči přišli na odpovídající ohodnocení. Zatímco řidiči, kteří používají aplikaci naší konkurence, platí z každé jízdy 25% poplatek, řidiči Taxify odevzdají jen 15 procent.

Řidiči, neukvapte se. Uber se vám jen těžko vyplatí, tvrdí vládní analýza

Přesto často nabízíte ještě levnější ceny než Uber. Jak to může být pro vaší společnost výhodné? 
Díky tomu, že se zaměřujeme na efektivní vynakládání nákladů a neplatíme obrovské částky za drahé konzultanty. Naše zahraniční týmy řídíme a často i najímáme přes Skype a sami příliš necestujeme. Osobně jsem do jiné země minulý rok vycestoval jen třikrát. Díky tomu jsme schopní pracovat efektivněji.

Tvrdíte, že je pro vaše řidiče jízda s aplikací výhodná a že si domu odnášejí slušné výdělky, ale nedávná studie zadaná českou vládou tvrdí něco jiného. A sice, že si řidiči často neumí spočítat všechny náklady, které jsou s jízdou pro Uber či Taxify spojené, a jejich příjem tak může být ve výsledku až zanedbatelný.
Poskytujeme pravidelný příjem stovkám řidičů. Studie, kterou zmiňujete, pracovala s nerealistickými údaji a nebrala v potaz skutečnost, že pracujeme s řidiči na částečný úvazek, kteří průměrně jezdí deset hodin měsíčně. Tudíž pro ně jízda s Taxify není hlavním zdrojem financí.

Faktem zůstává, že jste prakticky z ničeho s bratrem vybudovali během několika let nadnárodní společnost. Můžete nabídnout nějakou radu českým začínajícím podnikatelům, kteří doufají v podobný úspěch?
Snažte se svůj byznys udržet efektivní a zároveň jednoduchý a nenáročný, jak jen to jde. My sami jsme dosáhli mnohého s menšími prostředky, než měla k dispozici naše konkurence. Věříme, že podnikání by mělo být udržitelné a sloužit veřejnému zájmu.

Autor:

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Šebo: Rodiče neočkovaných dětí jsou zločinci, černý kašel je pro kojence smrtící

  • Nejčtenější

Írán zaútočil na Izrael. Armáda zachytila většinu střel, pomohli spojenci

13. dubna 2024  20:38,  aktualizováno  14.4 8:54

Sledujeme online Írán vyslal na Izrael desítky bezpilotních letounů a také rakety. Je to odveta za útok na íránský...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Ženu soudí za sex se psem i zneužívání syna a vnuka. Byla to terapie, hájí se

15. dubna 2024  12:28,  aktualizováno  13:33

U Krajského soudu v Ústí nad Labem začalo projednávání případu dlouhodobého sexuálního zneužívání,...

Rusové zničili Ukrajině elektrárnu, Polsko kvůli útokům vyslalo stíhačky

11. dubna 2024  8:15,  aktualizováno  12:37

Sledujeme online Rusko v noci na čtvrtek podniklo rozsáhlý útok na energetickou infrastrukturu ve čtyřech...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Z léta opět do mrazů. V příštím týdnu bude i sněžit, varují meteorologové

11. dubna 2024  16:11

Léto se ještě zdaleka neblíží. Upozorňují na to meteorologové a dodávají, že podle všech modelů do...

Exploze v Íránu, podle Američanů zaútočil Izrael. Ten to nepotvrdil

19. dubna 2024  6:17,  aktualizováno  9:45

Ve středoíránské provincii Isfahán se v pátek ráno ozvaly exploze, podle íránských médií se jednalo...

V Rusku se zřítil strategický bombardér. Ukrajina se hlásí k jeho sestřelení

19. dubna 2024  7:27,  aktualizováno  9:42

Ve Stavropolském kraji na jihozápadě Ruska se zřítil ruský strategický bombardér Tu-22M3, který se...

Je to největší ohrožení Evropy, kritizuje opět Babiš ve Sněmovně migrační pakt

19. dubna 2024  5:40,  aktualizováno  9:40

Přímý přenos Tři a půl hodiny mimořádné schůze o migračním paktu Evropské schůze předsedovi opozičního hnutí ANO...

Opilá řidička nabourala v noci do domu, část zdi museli hasiči strhnout

19. dubna 2024  9:39

Opilá řidička narazila ve čtvrtek v noci do domu v Chlumanech na Prachaticku. Byla opilá a nemá...

Střední škola a Mateřská škola Aloyse Klara
Kuchaře/Kuchařku pro střední školu

Střední škola a Mateřská škola Aloyse Klara
Praha
nabízený plat: 20 000 - 29 000 Kč

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...