Většina absolventů lyceí pokračuje ve studiu na některé z vysokých škol.
Studium v lyceu je koncipováno jako obecně odborné studium s výrazně vyšším podílem všeobecného vzdělávání, než je tomu v běžných studijních oborech středních odborných škol.
Zatímco ve studijních oborech SOŠ činí podíl všeobecného vzdělávání zpravidla 45 procent, v lyceu tvoří v průměru asi 70 % povinného základu. Obsah všeobecného vzdělávání je v podstatě obdobný jako v gymnáziu (například ve srovnání s obory SOŠ patří k povinným předmětům také zeměpis nebo biologie, ve většině lyceí i dva cizí jazyky).
Všeobecné vzdělávání je však diferencováno podle zaměření lycea, s výrazně větším zastoupením těch předmětů, které jsou významné pro další vyšší vzdělávání v daném směru.
Existují čtyři lyceální vzdělávací programy
V současné době existují vzdělávací programy čtyř oborů lycea: technické, ekonomické, pedagogické a waldorfské.
Technické lyceum představuje novou vzdělávací cestu na vysoké technické školy a je určeno pro žáky se zájmem o techniku, matematiku a přírodní vědy. Vzdělávací program je postaven na širším všeobecně vzdělávacím základu s prohloubenou výukou matematiky (14 týdenních vyučovacích hodin), fyziky (11 hodin) a výpočetní techniky (9 hodin).
"Absolvent technického lycea, který nebude pokračovat v dalším studiu, má se znalostí cizích jazyků, práce s informačními a komunikačními technologiemi a prostředky grafické komunikace možnost úspěšného uplatnění na trhu práce," tvrdí Jana Kašparová z Národního ústavu odborného vzdělávání.
Ekonomické lyceum představuje novou vzdělávací cestu připravující žáky pro studium ekonomických, případně právních směrů na vysokých a vyšších odborných školách. Obsahem studia jsou všeobecně vzdělávací disciplíny (70 %) a disciplíny obecně ekonomické (30 %). Učební plán umožňuje realizovat další profilaci žáků buď do oblasti ekonomické, nebo právnické.
Na základě analýzy vývoje povolání v oblasti finančnictví, účetnictví a administrativních prací se preferuje univerzální příprava založená na širokém, obecně odborném základě. Žáci získávají předpoklady jak pro další studium, tak pro své uplatnění přímo na trhu práce.
Humanitně zaměřené programy jsou dva
Pedagogické lyceum je určeno žákům se zájmem a předpoklady o esteticko-výchovné disciplíny, tělesnou výchovu, cizí jazyky nebo humanitní obory.
Cílem pedagogického lycea je podchytit nebo vytvořit zájem žáků o studium učitelských či humanitních oborů, popřípadě na vyšších odborných školách pedagogického nebo sociálního zaměření.
Waldorfské lyceum je vzdělávací program, který vznikl z iniciativy základních waldorfských škol a je určen žákům se zájmem o humanitní, přírodovědné i technické obory, cizí jazyky a umělecké disciplíny.
Žáci po jeho absolvování mohou pokračovat ve studiu na vysokých a vyšších odborných školách příslušného zaměření. Cílem je komplexní rozvoj osobnosti žáka.
"Vzdělávací program je založen na širším všeobecně vzdělávacím základu, s uplatňováním uměleckých a odborných kurzů a praktik. Vzdělávací program vychází ze zásad waldorfské pedagogiky a usiluje o rozvoj člověka v jeho celistvosti (holistické pojetí výchovy)," vysvětluje Jana Kašparová.