Očekává se, že až třicet tisíc řidičů nechá podle BBC svá auta doma nebo si do centrálního Londýna najde jinou cestu. Půl hodiny před zahájením opatření, tedy v půl sedmé ráno, zhruba stejně lidí poplatek zaplatilo a dalších 50 tisíc se k zaplacení zaregistrovalo textovou zprávou.
Na silnicích kolem placené zóny bylo brzy ráno rušno, někteří řidiči vypadali, že se pokusí poplatku vyhnout, píše BBC.
Londýnský starosta Ken Livingstone věří, že zavedení poplatků přinese týdně miliony liber, které se opět vrátí do dopravy.
Odborníci však očekávají problémy. Nejpalčivější podle nich bude dopravní kolaps na silnicích kolen zóny, přeplnění autobusů městské hromadné dopravy a metra a problémy s vybíráním poplatků.
Opatření pozorně sledují zástupci dalších třiceti měst, například Edinburghu, Cardiffu, Belfastu, Leedsu a Bristolu, kde o poplatcích uvažují.
Nový projekt vyvolává i řadu sporů. Ještě v pátek se řešila jeho přípustnost před soudem.
Pravidla pro vjezd |
Za vjezd se platí ve všední dny mezi 7:00 a 18:30. Zaplatit je nutno nejpozději týž den, a to do 22 hodin. Zaplacení mezi 22. hodinou a půlnocí je se stoprocentní přirážkou. Nezaplacení znamená pokutu 80 liber. Pokud je zaplacena do dvou týdnů, snižuje se na polovinu. Pokud není zaplacena do 28 dnů, zvyšuje se na 120 liber. Když se starosta rozhodne, že z neplatícího hříšníka udělá exemplární případ, má právo jeho auto zabavit a nechat sešrotovat nebo prodat. |
Starosta Livingstone už dopředu přiznal, že první den bude "příšerný", a to si pro premiéru vybral den školních prázdnin, kdy mnoho rodičů zamíří spíš od centra města.
Na placení dohlíží technika
Značení pásma o rozloze 21 kilometrů čtverečných, je zřetelné a výstrahy na placené pásmo jsou umístěny v širokém okruhu, aby se řidič mohl centru vyhnout.
Kdo přejede velké bílé C v červeném kruhu na vozovce, přejel hranici mýta a ocitne se okamžitě v databázi. Celý projekt je totiž založen na moderní technice.
V ulicích nejsou budky s výběrčími, ale kamery, které snímají poznávací značky vozidel.
Každou půlnoc se všechna nasnímaná čísla porovnají se záznamy o zaplaceném mýtu. Ta, která zbydou, a jejichž majitelé tedy zřejmě nezaplatili, se porovnají s databází registrovaných vozidel. Pak počítač vytiskne oznámení o pokutě a to putuje k hříšníkovi ranní poštou.
Londýňané za vjezd do města zaplatili ještě než se začalo vybírat. Starosta si totiž na vybudování systému přidělil 200 milionů liber z městského rozpočtu. Pokud bude mít akce kladný výnos, je povinen ho celý dát na zlepšování veřejné dopravy.
Do placené oblasti vede 174 vjezdů, kterými každou hodinu projíždělo 40 tisíc vozidel.
Radnice doufá, že se jí podaří zmenšit počet mil ujetých v placené zóně o deset až 15 procent. K šesti tisícům autobusů, které po Londýně jezdily, teď přibude dalších 200.
Prvním anglickým městem, které mýtné za vjezd do centra zavedlo, byl loni Durham. Tam jde ale jen o jednu ulici a jedno náměstí.
Holub se usadil na místo, které označuje začátek placené zóny v centru Londýna, 17. února 2003 |
Značka upozorňuje řidiče, že za vjezd do centra Londýna musí ve všední den mezi 7:00 a 18:30 zaplatit, 17. února 2003 |
Obyvatel Londýna na protest proti zpoplatnění vjezdu do centra města mává na projíždějící auto bankovkami, 17. února 2003 |
Starosta Londýna Ken Livingstone sleduje na panelu situaci v ulicích po zavedení poplatku na vjezd do centra metropole, 17. února 2003 |
Auto přejíždí cestou do centra Londýna hranici placeného pásma, 17. února 2003 |