Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Londýn začal vybírat mýtné

  11:34aktualizováno  11:34
Úderem sedmé hodiny ranní se v Londýně začalo platit za vjezd do centra. Ti, kteří se chtějí do středu metropole dostat autem, musí zaplatit pět liber. Radnice tak chce omezit dopravní zácpy a přesvědčit obyvatele, aby používali metro či autobus.

Očekává se, že až třicet tisíc řidičů nechá podle BBC svá auta doma nebo si do centrálního Londýna najde jinou cestu. Půl hodiny před zahájením opatření, tedy v půl sedmé ráno, zhruba stejně lidí poplatek zaplatilo a dalších 50 tisíc se k zaplacení zaregistrovalo textovou zprávou. 

Na silnicích kolem placené zóny bylo brzy ráno rušno, někteří řidiči vypadali, že se pokusí poplatku vyhnout, píše BBC.

Londýnský starosta Ken Livingstone věří, že zavedení poplatků přinese týdně miliony liber, které se opět vrátí do dopravy.

Odborníci však očekávají problémy. Nejpalčivější podle nich bude dopravní kolaps na silnicích kolen zóny, přeplnění autobusů městské hromadné dopravy a metra a problémy s vybíráním poplatků.

Opatření pozorně sledují zástupci dalších třiceti měst, například Edinburghu, Cardiffu, Belfastu, Leedsu a Bristolu, kde o poplatcích uvažují.

Nový projekt vyvolává i řadu sporů. Ještě v pátek se řešila jeho přípustnost před soudem.

Pravidla pro vjezd
do centra Londýna

Za vjezd se platí ve všední dny mezi 7:00 a 18:30. Zaplatit je nutno nejpozději týž den, a to do 22 hodin. Zaplacení mezi 22. hodinou a půlnocí je se stoprocentní přirážkou. Nezaplacení znamená pokutu 80 liber. Pokud je zaplacena do dvou týdnů, snižuje se na polovinu. Pokud není zaplacena do 28 dnů, zvyšuje se na 120 liber. Když se starosta rozhodne, že z neplatícího hříšníka udělá exemplární případ, má právo jeho auto zabavit a nechat sešrotovat nebo prodat.

Poplatky se zabývají hned dvě odborné studie. Jedna tvrdí, že mýtné na trvalé dopravní zácpě v Londýně naprosto nic nezmění. Druhá míní, že osobní dopravu omezí dramaticky a městská hromadná doprava zkolabuje.

Starosta Livingstone už dopředu přiznal, že první den bude "příšerný", a to si pro premiéru vybral den školních prázdnin, kdy mnoho rodičů zamíří spíš od centra města.

Na placení dohlíží technika
Značení pásma o rozloze 21 kilometrů čtverečných, je zřetelné a výstrahy na placené pásmo jsou umístěny v širokém okruhu, aby se řidič mohl centru vyhnout.

Kdo přejede velké bílé C v červeném kruhu na vozovce, přejel hranici mýta a ocitne se okamžitě v databázi. Celý projekt je totiž založen na moderní technice.

V ulicích nejsou budky s výběrčími, ale kamery, které snímají poznávací značky vozidel.

Každou půlnoc se všechna nasnímaná čísla porovnají se záznamy o zaplaceném mýtu. Ta, která zbydou, a jejichž majitelé tedy zřejmě nezaplatili, se porovnají s databází registrovaných vozidel. Pak počítač vytiskne oznámení o pokutě a to putuje k hříšníkovi ranní poštou.

Londýňané za vjezd do města zaplatili ještě než se začalo vybírat. Starosta si totiž na vybudování systému přidělil 200 milionů liber z městského rozpočtu. Pokud bude mít akce kladný výnos, je povinen ho celý dát na zlepšování veřejné dopravy.

Do placené oblasti vede 174 vjezdů, kterými každou hodinu projíždělo 40 tisíc vozidel.

Radnice doufá, že se jí podaří zmenšit počet mil ujetých v placené zóně o deset až 15 procent. K šesti tisícům autobusů, které po Londýně jezdily, teď přibude dalších 200.

Prvním anglickým městem, které mýtné za vjezd do centra zavedlo, byl loni Durham. Tam jde ale jen o jednu ulici a jedno náměstí.

Holub se usadil na místo, které označuje začátek placené zóny v centru Londýna, 17. února 2003

Značka upozorňuje řidiče, že za vjezd do centra Londýna musí ve všední den mezi 7:00 a 18:30 zaplatit, 17. února 2003

Obyvatel Londýna na protest proti zpoplatnění vjezdu do centra města mává na projíždějící auto bankovkami, 17. února 2003

Starosta Londýna Ken Livingstone sleduje na panelu situaci v ulicích po zavedení poplatku na vjezd do centra metropole, 17. února 2003

Auto přejíždí cestou do centra Londýna hranici placeného pásma, 17. února 2003

Autoři: ,


Hlavní zprávy

Nejčtenější

Právníci přechytračili soud. Vyhýbali se mu až do promlčení činu

Obžalovaní Karel Hnilica a Lenka Hnilicová na snímku z prosince 2012

Manželský pár advokátů Hnilicových názorně demonstroval, jak je v Česku možné se vyhnout trestu od soudu. Byť jde o...

Ve věku 39 let zemřel veterán Mevald vyznamenaný za službu v Afghánistánu

Prezident Miloš Zeman a český voják Jaroslav Mevald při slavnostním udílení...

Ve věku 39 let zemřel v pátek náhle český veterán Jaroslav Mevald zraněný v roce 2014 v Afghánistánu. Za hrdinství,...



U požáru motorestu na dálnici D10 zasahovali hasiči i v noci

Motorest Čtyři kameny u dálnice D10 nedaleko Hlavence u Prahy na snímku z 19....

Středočeští hasiči v noci na neděli pokračovali v hašení požáru motorestu Čtyři kameny na mladoboleslavské dálnici...

Dopravní podnik testuje gumové bodáky, mají zastavit přebíhače kolejí

Na tramvajové zastávce v Braníku dopravní podnik testuje zábrany v kolejišti...

Pražský dopravní podnik zkouší na jedné z tramvajových zastávek v Braníku gumové zábrany ve tvaru malých bodáků. Mají...

ODS, TOP 09, KDU-ČSL a STAN půjdou společně. Vést Sněmovnu Fiala nechce

ODS. TOP 09, KDU-ČSL a hnutí STAN se dohodly na společném postupu při formování...

Čtyři strany ve Sněmovně - ODS, TOP 09, KDU-ČSL a STAN - se domluvily na společném postupu při formování Sněmovny a...

Další z rubriky

Orgie v letadle a sexuální obtěžování. V síti MeToo uvázl i Bill Clinton

Bill Clinton

Jestliže byl z osahávání obviněn devadesátiletý stařec na kolečkovém křesle George Bush, muselo dojít i na Billa...

Uber rok tajil, že mu ukradli data zákazníků. Hackerům zaplatil výkupné

Generální ředitel Uberu Dara Khosrowshahi (22. 11. 2017).

Hackeři loni v říjnu ukradli alternativní taxislužbě Uber data 50 milionů zákazníků a sedmi milionů řidičů. V úterý...

Ratko Mladič půjde na doživotí do vězení, rozhodl mezinárodní tribunál

Ratko Mladič u soudu  (22. listopadu 2017)

Mezinárodní trestní tribunál pro bývalou Jugoslávii ve středu poslal bývalého velitele bosenskosrbské armády Ratka...



Najdete na iDNES.cz