Jurečka svou reakci napsal na Facebook ještě v pátek poté, co o nejnovější kauze Lidlu informoval s odkazem na zahraniční média server iDNES.cz (psali jsme zde).
„Pokud lákají zákazníka na řecký týden a používají pro tuto kampaň fotografie kostelů, ke kterým symbol kříže tisíce let patří, pak nechápu, proč takový symbol umazávají,“ uvedl český ministr v reakci na svém profilu na Facebooku.
Obchodní řetězec Lidl na svých letácích propagujících řecké týdny smazal kříže z modrých kupolí kostelů na ostrově Santorini. Napsal o tom na základě upozornění rozhořčených zákazníků zpravodajský web belgické televize RTL. Lidl se ale hájí snahou zachovávat politickou a náboženskou neutralitu.
„Naším cílem rozhodně nebylo kohokoliv urazit a omlouváme se, pokud k tomu došlo. V tomto případě se jednalo o výrobek prodávaný na mnoha evropských trzích současně v rámci tematické akce Řecký týden,“ napsal řetězec mimo jiné v omluvě zákazníkům.
Ministra Jurečku chování řetězce mrzí. „Také respektuji, že islám má svoje symboly, nevidím důvod, proč takto popírat historii a skutečnost a vytvářet nepravdivý obraz reality,“ dodal.
Čeští zákazníci by podle něj měli zvážit návštěvu Lidlu v rámci této tématické akce. „Myslím, že by spotřebitelé měli zvážit, zda svoji návštěvou Lídlu v tomto Řeckém týdnu takové jednání řetězce podporovat svým nákupem!!“ V reakci čtenáři pak doplnil, že bude kontaktovat vedení společnosti jak v Česku, tak i na centrále. „Takovéto posuzování reality je velice nebezpečné,“ dodal.
V podobném duchu se vyjádřil také končící europoslanec a předseda Svobodných Petr Mach. „To už není politická korektnost, to je zhovadilost,“ napsal na Twitteru.
Europoslanec Pavel Svoboda poté přidal odlehčenou reakci. „Bojí se toho jak Lidl kříže,“ uvedl na Twitteru.
Kardinál Dominik Duka na stejné sociální síti napsal, že přes omluvu řetězce v něm zůstává pocit hořkosti. „Jedná se o vysoce varovnou věc,“ dodal.
Podle řeckého velvyslance v Česku Efthymiose Efthymiadese pak respektování kulturní rozmanitosti nemůže a nemělo být řízeno na úkor národního kulturního dědictví.
„V tomto případě řeckého kulturního dědictví, jehož nedílnou součástí je jedinečná architektonická krajina v Santorini včetně všech jeho symbolů,“ řekl velvyslanec serveru Expres.cz. Řecký velvyslanec ocenil, že obchodní řetězec Lidl se za svůj přešlap už omluvil.
Na internetu jsou k dohledání letáky z roku 2013, na kterých je akce Řecké týdny propagována ještě s kříži na kostelech. I tam jsou ale některé výrobky, na nichž už kříže nejsou vidět.
Lidl čelil nenávistným verbálním útokům už v lednu letošního roku, když do svého akčního letáku použil černošského modela (více jsme psali zde).
S 24letým modelem jménem Alpha Dia později udělala rozhovor německá média.
„Společnost (Lidl - poz. red) chtěla svůj produkt co možná nejlépe prezentovat, a to i na černošském modelu,“ řekl tehdy Dia (více z rozhovoru zde).
Santorini je souostroví i název obce, které se nachází na rozhraní Egejského a Krétského moře. Hlavním ostrovem je Théra, se kterou sousedí menší Thirasia a malý ostrůvek Aspronisi. V Santorini je až 450 kostelů různých velikostí.
Jednání Lidlu se na sociálních sítí stalo terčem vtipů:
A takhle by podle jednoho z uživatelů mohla vypadat nově řecká vlajka: