Starostovi Velkého Meziříčí Radovanu Necidovi došla trpělivost a napsal dopis vedení České pošty (ČP).
"Lidi si stěžují, že se pošťačky chovají jako podomní prodejkyně. Jenže tento typ obchodu je u nás už dva roky zakázaný vyhláškou. Za porušení můžeme dát pokutu až 200 tisíc korun," řekl Necid.
Podle jeho slov poštovní doručovatelky obyvatelům Velkého Meziříčí v jejich domovech nabízejí nejrůznější finanční produkty a služby. Jenže tržní řád na celém území města zakazuje podomní prodej, včetně právě prodeje finančních produktů.
"Je to obtěžující jednání. Jsem přesvědčený, že by státní podnik Česká pošta měl preferovat kvalitu svých primárních služeb, tedy doručování pošty," sdělil Necid.
Proč si vedení České pošty vymýšlí na své lidi v terénu, kteří vláčejí tašky se zásilkami, i takovéto novinky?
Mluvčí podniku Marta Selicharová uvedla, že jsou v dnešní době listovní služby na dramatickém ústupu a ČP musí hledat pro své zaměstnance i další práci, pokud nechce propouštět.
Pošťáci podle jejích slov v rámci své činnosti jen poskytují informace o produktech České pošty a produktech smluvních partnerů České pošty.
Informování o produktech a službách omezit vyhláškou nelze
"Pošta při poskytování svých služeb vychází z toho, že je možné nařízením obce v souladu s ustanovením zákona o živnostenském podnikání zakázat pouze přímý prodej a přímé poskytování služeb. Pouhé poskytování informací o produktech, tedy zboží i službách, nelze podle zákonné úpravy omezit," reagovala mluvčí.
A dodala, že poskytování informací o produktech musí být podle interních pokynů České pošty prováděno tak, aby klienty v žádném případě neobtěžovalo. "Doručovatelé nejsou vedeni ani úkolováni poskytovat tyto informace zákazníkům, kteří si to nepřejí," upozornila Selicharová.
Práce poštovního doručovatele je podle ní náročná. "Na České poště pracují tisíce doručovatelů a kromě roznášení zásilek mají ve své pracovní smlouvě také nabízení produktů aliančních partnerů - takzvané tipování možných klientů," řekla.
Tak nabízejí, nebo jen informují? Starosta Necid upozorňuje, že celou situaci probral důkladně s radniční právničkou. A ta se domnívá, že chování, ke kterému jsou pošťačky svými manažery směrovány, prostě a jednoduše podomním prodejem je.
"Česká pošta je typický moloch jako třeba České dráhy. Zdá se mi, že způsob hospodaření managementu zase odnášejí ti na nejnižších pozicích, obyčejní pošťáci, kteří jsou nucení k netradičním činnostem," naznačil starosta.
Selicharová však oponuje, že "je důležité vědět, že pošta je samofinancovatelná, nedostává tedy žádné státní příspěvky - a nebylo tomu tak nikdy v historii".
Ztracené výnosy musí pošta někde nahradit
"S tím také souvisí prodej produktů aliančních partnerů. Poštu celá léta živila především listovní služba. Pokles listovních zásilek je ovšem díky elektronické komunikaci rok od roku přímo dramatický. Meziročně to je odhadem deset procent. Ztracené výnosy musí Česká pošta něčím nahradit. Tím, že je největším zaměstnavatelem v zemi, má i velkou sociální zodpovědnost, a pokud se něčemu brání, tak plošnému propouštění," zdůraznila.
Zkušenost s pošťačkou má ve Velkém Meziříčí třeba pan Václav. Podle svých slov informace o produktu odmítl, s pošťačkou o tom ztratil pár slov a sám asertivně hovor s ní na toto téma ukončil.
Paní Věra má známou, která už od České pošty odešla. "Říkala mi, že pošťáky nutí, aby nabízeli různá pojištění a spoření. Že se tak dá přivydělat k výplatě," zmínila Věra.
Podle mluvčí Selicharové, zjednodušeně řečeno, její podnik hledá pro lidi práci a zároveň zdroje výnosů. "Obchodní činnost je zcela běžná i u ostatních poštovních operátorů v Evropě. Potýkají se totiž se stejnými potížemi jako Česká pošta," dodala.