Voda pak ale vzápětí začala klesat ve studních před domy místních obyvatel. Ti jsou přitom na vlastní studny odkázáni, obec nemá veřejný vodovod, a museli několik dní používat vodu z přistavených cisteren.
České dráhy sice čerpání spodní vody dočasně přerušily, ale už tehdy avizovaly, že jakmile začnou stavět pod mostem cestu, hladina poklesne ještě víc.
Projektant Pavel Šrom včera připustil, že v domech do vzdálenosti pěti set metrů od stavby to může být i o jeden metr. Vodu by přitom dráhy čerpaly přibližně pětasedmdesát dní.
"Pro všechny přijatelné řešení problému se nám najít nepodařilo. Pojďme ho hledat společně," vyzval obyvatele Nedakonic při společné debatě ředitel stavební správy Českých drah v Olomouci Jiří Mlynář.
Lidem nabídl dvě možné varianty. Buď je dráhy budou téměř tři měsíce zásobovat vodou z cisteren, nebo vybudují povrchový vodovod. "Takové řešení bych raději ani nevzpomínal," odsekl mu starosta Nedakonic Jiří Smělík.
"Žijeme v 21. století," odmítli lidé vodu z cisteren. Nelíbila se jim ani varianta s veřejným vodovodem. Vodu, kterou teď mají zadarmo, by museli platit.
"Pojďme společně vyzvat Ředitelství silnic a dálnic, aby byl most o dva metry nižší proti jimi požadované normě," navrhl zástupce drah Jiří Mlynář. "Oni nám to ale stejně nepovolí a budeme tam, kde jsme teď," dodal skepticky.