Průzkumu se účastnili 503 respondenti. Situace na silnicích je však zřejmě ještě mnohem horší. Odborníci totiž říkají, že část lidí by nikdy nepřiznala, že dělají na silnici chyby. V průzkumu takovou odpověď zvolila víc než třetina dotázaných řidičů.
"Řada lidí si vůbec ani neuvědomuje, že se dopouští nějakého přestupku. Je to kvůli tomu, že neznají dopravní předpisy," řekl Václav Špička, šéf Autoklubu České republiky.
Že se Češi ke svým prohřeškům příliš nehlásí, ukazuje i jejich další odpověď na otázku, jakou chybu nejčastěji dělají při řízení. Jen tři procenta řidičů uvedla, že nepoužívá bezpečnostní pás. Nedávný průzkum ministerstva dopravy přitom ukázal, že pás si zapne jen 58 procent lidí, kteří v tu dobu sedí za volantem.
Policisté loni v září začali s celorepublikovými masivními kontrolami Kryštof, aby se jim podařilo situaci na českých silnicích změnit. Ale povedlo se jim to jen částečně. Počet nehod totiž i letos mírně roste.
Na druhou stranu výrazně ubylo mrtvých při dopravních nehodách. Ani to však většinu respondentů nepřesvědčilo, že policie dohlíží na pořádek na silnicích tak, jak by měla. Téměř čtyřicet procent dotázaných považuje kontroly (především zaměřené na dodržování rychlosti) za nedostatečné.
"Ještě víc, téměř 45 procent, uvedlo, že kontrol je sice dost, ale policisté hlídají na místech, která nepatří ke kritickým úsekům," řekl Jaroslav Hadrava z firmy Median.
Šéf republikové policie Zdeněk Bambas se brání, že na častější kontroly nemá policie dost zaměstnanců. "Děláme, co je v našich silách. Už jsme také několikrát upozorňovali, že pokud bychom měli dělat kontrol víc, museli bychom přibírat další policisty," řekl.
Zároveň hájí i místa, která si jeho lidé k měření rychlosti vybírají. "Nemůžeme postavit radar všude. Navíc musíme dobře vybírat i místa, kde chybující řidiče můžeme zastavit. Naše kontroly nesmějí ohrozit ostatní řidiče," dodal.
Kritický je k práci policie i Václav Špička z Autoklubu. "Policisté by se měli víc zaměřit na přestupky v provozu, nejenom stát u silnice a měřit rychlost. Stejně tak nic neřeší občasné kontroly typu Kryštof," soudí Špička.
Tvrdší tresty za přestupky
Z výsledků průzkumu by naopak mohl mít radost ministr dopravy Milan Šimonovský, který chce zpřísnit tresty za dopravní přestupky. Novelu příslušného zákona už několikrát projednávali poslanci a v průběhu října ji mají definitivně schválit. Šimonovský v ní navrhl zavedení systému trestných bodů za jednotlivé přestupky a navíc i vyšší pokuty za chyby na silnicích.
Pro zpřísnění postihů se vyslovilo v průzkumu 85 procent respondentů. Mnohem méně lidí - jen třetina - by souhlasilo s tím, aby se v obci začalo opět jezdit šedesátikilometrovou rychlostí, jak to chce prosadit do projednávaného zákona sociálnědemokratický poslanec Miloš Melčák. Většina dotázaných je s padesátikilometrovou rychlostí v obci spokojena. Někteří však míní, že by se mohlo jezdit ještě rychleji.
"Zvýšení rychlosti v obci by přineslo víc mrtvých. Myslím, že si to lidé uvědomují," podotkl policista Bambas.