S postupným nárůstem televizního poplatku až na 155 korun měsíčně v roce 2010 a omezováním reklamy v České televizi počítá návrh, který ve středu hlasy koaličních poslanců podpořila mediální komise sněmovny.
Neznamená to ale, že totéž schválí i sněmovna, protože se objevují stále nové verze, jak veřejnoprávní média financovat. Zatím není jisté ani to, že dolní komora poplatky vůbec zvýší.
Podle šetření TNS Factum lidé jen neradi připouštějí, že by měli zvýšit své pravidelné výdaje, případně shledávají objem reklamy ve veřejnoprávní České televizi únosným ve srovnání s komerčními televizemi.
Největší skupinu tvoří ti, kteří si přejí zachování dosavadního podílu reklamy na veřejnoprávních obrazovkách a současně zvýšení poplatku jen o 25 korun. Takových diváků je osmačtyřicet procent. Nezvyšovat poplatky a povolit víc reklamy si přeje 38 procent dotázaných.
Ochotnější ke zvyšování poplatku až na dvojnásobek a zrušení reklamy v ČT jsou diváci, kteří v posledním měsíci sledovali nejvíc její druhý program. Z nich je pro vyšší poplatek čtvrtina, celkově však jde o velmi malou skupinu.
Naproti tomu ti, kteří nejvíc sledovali Novu, dávali nejčastěji přednost tomu, aby se poplatek nezvyšoval a přibylo reklamy. Pro větší podíl reklamy bylo 44 procent těchto diváků.
Přerušování televizních pořadů reklamou nevadí divákům natolik, aby kvůli tomu přestali sledovat nějaký film nebo pořad. Pouhých čtrnáct procent obyvatel si dokázalo vzpomenout na nějaký takový případ letos nebo v loňském roce.