Zamítnutí zákona přivítala většina Poslanecké sněmovny potleskem.
Kontroverzní návrh poslanců KSČM Soni Markové a Vladislava Dlaba, Hany Orgoníkové z ČSSD a lidovce Jiřího Hanuše získal podporu 87 převážně levicových poslanců. US-DEU a opoziční ODS byly jednomyslně proti.
Poslanecký návrh měl urychlit výstavbu silnic, dálnic a železnic ve veřejném zájmu a usnadňoval vyvlastňování soukromých pozemků potřebných pro výstavbu. Žaloba proti vyvlastnění pozemku by podle něj neměla odkladný účinek.
Majitel vyvlastněného pozemku by se tedy sice mohl obrátit na soud, stavba by však už mezitím mohla začít. Takže i kdyby se soukromý majitel nakonec domohl svého, jeho domek by mohl být dávno zbouraný nebo pole rozřízlé silnicí.
Proti zákonu vystoupil před hlasováním například poslanec US-DEU František Pelc. "Byl by to bezprecedentní zásah do soukromého vlastnictví," řekl.
Podle ministra životního prostředí Libora Ambrozka by přijetí zákona zkomplikovalo také ochranu životního prostředí. Zaznívaly i námitky, že projednávaný návrh dubluje návrh stavebního zákona, kterým se právě zabývá vláda.
"Je to rozhodnutí Sněmovny a já ho respektuji. Je to ale škoda. Zákon mohl pomoci například obyvatelům Chlumce nad Cidlinou, kteří volají po urychlené dostavbě dálnice," řekl iDNES předseda poslaneckého klubu KSČM Pavel Kováčik.
Potěšeni jsou naopak občanští demokraté, kteří předlohu kritizovali. Podle nich není problém v tomto zákoně. "Průtahy při stavbě silnic, dálnic a podobně způsobují jiné zákony, které jsou špatné,"řekl iDNES šéf poslanců ODS Vlastimil Tlustý.
"Neodmítáme institut vyvlastňování jako takový, ale to, aby v něm byl zvýhodněn veřejný zájem nad soukromým vlastnictvím," dodal.