Diskuze

Jeden „drát“ by stačil pro celou ČR. Nové elektrické vedení láme rekordy

Provozovatel čínské přenosové sítě spustil nejvýkonnější a nejdelší vedení světa. Putuje jím elektřina o napětí více než milionu voltů a je jí dost na to, aby pokryla spotřebu celé České republiky i v největších špičkách.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
OU
JD

J34a71n 27D56l22o78u62h40ý

31. 1. 2019 15:14

to budeme brzy potřebovat, až bude každý druhý nabíjet před barákem elektroauto.;-D

1 0
možnosti
VF

No průměrný věk aut 15 let aby každý 2 měl elektroauto to bude 10-15 let od startu elektrické doby aut.

0 0
možnosti
FH

To jsou věci, transformátor a stejnosměrné napětí.

0 0
možnosti
JS

Ano, i Siemens a ABB toto zařízení nazývají transformer. Ono to totiž transformátor obsahuje (kromě usměrňovače a střídače).

3 0
možnosti
MJ

V článku je docela dost faktických chyb - některé se objevily v diskuzi, ještě přidám toto svérázné tvrzení (v článku pěkně rozvinuté), které by překvapilo hlavně pana Ohma.

"...ztráty stoupají s druhou mocninou proudu..."

0 1
možnosti
JS

Ano, ztráty opravdu rostou s druhou mocninou proudu. Joulovo teplo vypočteme jako násobek proudu, úbytku napětí a času. Jelikož neznáme úbytek napětí (mění se s proudem), nahradíme ho odporem podle Ohmova zákona (U=R.I). Tedy do vzorečku A = U.I.t dosadíme odpor: A= R.I.I.t, neboli R.I^2.t. Jouleovy ztráty jsou tedy přímo úměrné kvadrátu proudu (odpor je konstanta). Fyzika druhého ročníku střední školy.

6 0
možnosti
IC

Informace pro všechny diskutující i pro autora. Toto popsané trafo jsme vyráběli v MCE Slaný. Je to historicky největší kus, jaký prozatím v Siemensu vyprojektovali. Na výšku i šířku má vlastní nádoba trafa přes šest metrů. Od nás ze Slaného jsme jej převezli do Lovosic a následně do Norimberku se plavilo přes 1200km lodí. Ročně vyrábíme ca.35 ks svařenců traf včetně olejového hospodářství a po finálním nátěru je rozebrané dodáváme do několika závodů Siemens a ABB, kde je nastrojí, napustí olejem a otestují na plnou zátěž. Takto velká trafa mají hmotnost až 400 tun. Velkou zajímavostí je, že se ve zkušebnách přemísťují na vzduchovém polštáři.

32 0
možnosti
JR

J78a42k21u93b 81R41o69u39s

6. 2. 2019 16:49

Příspěvky, jako je tento, jsou přesně ten důvod, proč chodím do diskuzí na iDnes :-) Díky!!

1 0
možnosti
JP

Chybí mě v článku údaj jak velké jsou ztráty, nebo jaká je účinnost na AC a DC vedení v závislosti na délce u běžných existujích vedení. Třeba jestli na vedení 1000 km, 400 kV dojde do cíle 90 % energie, nebo kolik.

1 0
možnosti
HK

To jsme kdysi počítali na škole, ztráty na sítích VVN......

0 0
možnosti
MH

M11a51r39e66k 66H36r27u79b34y

23. 1. 2019 11:36

Ocekavam nejake varovani pred cinskymi draty od ERU;-);-D

4 3
možnosti
EK

Pane Lázňovský, v článku mě chybí údaj jak tlustý by byl ten drát pro ČR při těch 12 GW.

0 0
možnosti
JS

Zkusím odpovědět za pana Lázňovského. Odhadem asi 10 lan ALF-8-525 na pól. Možná o trochu víc kvůli úbytku napětí. Chtělo by to alespoň znát zkratové poměry, jinak je to hádání z křišťálové koule.

4 0
možnosti
PG

Stejnosměrné vedení pak lze postavit jednodušeji a levněji než vedení střídavého proudu: už například proto, že není zapotřebí přenášet tři fáze. Velmi jednoduše řečeno, ušetří se na kabelech i stožárech

Zdroj: https://www.idnes.cz/technet/technika/nejsilnejsi-a-nejdelsi-vedeni-sveta-tesla-edison-stejnosmerny-stridavy-proud.A190118_121921_tec_technika_mla

Tak toto je tak trochu nepřesné - energie se přenáší dielektrikem, nikoli vodiči, na kabelech ne nemusí ušetřit zhola nic: trochu to má spojitost s tím, proč je na sloupech vvn obvykle tahaná každá fáze trojicí od sebe izolovaných lan.

Asi nejvíce efektivní pro přenos energie je vlnovod, ale je taky nechutně drahý.

1 8
možnosti
JP

J56a23n 22P73a67v44e61l66k87a

22. 1. 2019 15:30

Myslím, že než odkaz na tento článek byste měl poslat odkaz na vaši teorii o elektrické energii.

4 0
možnosti
MK

Jen bych podotkl, že stejnosměrné napětí se dosud požívá na železnici nejen u nás (trať Tábor Bechyně - 1,5 kV, Severní půlka Republiky 3 kV) a v elektrické MHD, kde máme systémy 600 V a 750 V.

0 0
možnosti
OZ

To se ale těžko dá považovat za přenosovou soustavu.

4 0
možnosti