Letoun-veterán při návratu do Čech pokořil rekord, urazil trasu v jednom dni

  16:57
Po úspěšném bruselském přistání historických avií a náležitých oslavách následuje cesta zpět. Paradoxně díky poruše doprovodného automobilu mohl pilot Marcel Sezemský uletět historický rekord. Vzdálenost mezi Belgií a Českou republikou překonal v jednom dni a v rekordním čase 8 hodin a 50 minut.
Marcel Sezemský přistál v Tachově krátce po půl deváté večer. Podařilo se mu neuvěřitelné.

Marcel Sezemský přistál v Tachově krátce po půl deváté večer. Podařilo se mu neuvěřitelné. | foto: www.historicflight.cz, Evžen Všetečka

Všechno zlé je pro něco dobré. Byly to právě technické obtíže doprovodné dodávky Volkswagen, které se postaraly o historický rekord Avie BH 1.

Zpáteční cestu do Čech absolvovala sama. Avia BH 5 totiž potřebuje speciální benzin, který dodávka vezla. Navíc se její motor více zahřívá a po každém přistání je třeba čekat, až vychladne.

Oba piloti se proto rozhodli, že se tým rozdělí a ani letouny se nebudou na sebe vázat. Džíp se zavazadly a částí členů expedice, která už kvůli pracovním povinnostem pospíchala do Čech, vyrazil po dvanácté z Grimbergenu. Zbytek týmu zůstal v Belgii, dokud se porouchané vozidlo neopraví.

Stejně tak BH 1, která při letu nepotřebuje takovou péči a tankuje běžné letecké palivo, zamířila do České republiky spolu s cessnou 150 ve snaze pokořit historický rekord.

Vstříc rekordu
Marcel Sezemský odstartoval se svým strojem v pravé poledne a po stejné trase se vracel vstříc českým hranicím. Náš nissan vyrazil asi půl hodiny po něm.

Na letiště v bavorském Coburgu jsme dorazili v půl osmé. Neuvěřitelnou náhodou se nám podařilo zastihnout avii, jak právě přistává. Byli jsme tedy po dálnici stejně rychlí jako letadlo, které letělo s dvěma dvacetiminutovými zástavkami.

Marcel byl potěšen, že se mu dostalo ihned po přistání kompletního servisu, po deseti minutách může pokračovat v cestě. Je na něm vidět nadšení, má totiž našlápnuto na historický rekord, protože za další hodinu letu přistane na letišti v Tachově. Dál to už nestihne, protože slunce zapadá, ale i tak se mu podaří trasu urazit v jednom dni.

Brzy roztáčí vrtuli, nasazuje si kuklu a váže šálu, vše jde jako po drátkách. Teď už bez předvádění a akrobatických průletů, nyní jde o čas. Za chvíli zmizí na horizontu a nám jemně mrazí v zádech. Nespěcháme, na letišti si dáme bavorské buřty s pivem, vyprávíme si historky a vybavujeme si ty nejlepší okamžiky celé výpravy. Odjíždíme po setmění.

Marcel přistává v Tachově krátce po půl deváté. Podařilo se mu neuvěřitelné, strojem technologicky starým téměř 90 let dokázal přeletět z Belgie do Čech za 8 hodin a 50 minut. "Podařilo se nám přistát krásně před západem slunce," hlásí Martin Feifer. Celá expedice zažívá dvojnásobnou radost, tohle nikdo nečekal.

Výkon to byl náročný. Pilot z neustálého sezení na dřevěném sedadle dostával křeče do nohou. "Takže jsem nosil kanystr, aby se Marcel mohl natáhnout alespoň na chvíli pod křídlem," popisuje shon Martin.

Tempo bylo závratné. "Opravdu jsme jen sedli, dali benzin, načepovali a letěli jsme dál," dodal. Sám má oproti Marcelovi tu výhodu, že se může střídat s druhým pilotem cessny Honzou Černým. Ten také po celou dobu, pokud zrovna neseděl u kniplu, komunikoval s patřičným řídícím střediskem. "Myslím si, že bez Honzy bych to fakt sám nedokázal," pochvaluje si Martin spolupráci se svým kolegou.

Boska zůstane v Belgii, dopraví ji armádní letoun
Avia BH 5 bude v Bruselu vystavena v muzeu až do září, kdy bude rozebrána a naložena do nákladního letounu C-130 Hercules belgického královského letectva a převezena na letecký den CIAF do Brna.

"Máme dohodu s velitelem belgického letectva, protože Belgičany ta obě letadla opravdu enormně zaujala. Stojí o to, aby se avie předvedly na jejich největším leteckém dni, který se bude konat k oslavě výročí belgického letectva," řekl iDNES.cz pilot Milan Mikulecký.

Generálporučík belgického letectva Gerard van Caelenberge už prý podle něj vydal pokyn pro rozkazy a belgické vojenské letectvo zajistí po vystoupení na oslavách převoz letounu na transportním letadle Lockheed Hercules. "Splní se nám sen, avie doletěla do Bruselu a poletí vzduchem i zpátky," dodal pilot.

Poškozené auto se podařilo opravit až během čtvrtka. Zbytek výpravy je tak nyní na cestě zpět.

"V autoservisu nám řekli, že nás včera nepoznali," směje se Mikulecký. Jinak by se prý vrhli do oprav dříve. Jeden z automechaniků si dokonce vytiskl z internetu fotografii a chtěl si ji nechat podepsat.

Popularitu si ostatně Češi v Belgii užili do sytosti. "Přijeli jsme do hotelu. Paní na recepci na nás koukala a říkala, já vás znám, já jsem vás viděla v televizi, vy jste ten pilot s tím starým letadlem," popisuje Milan další historku. Zprávu o přistání totiž vysílala celostátní belgická televize jako hlavní událost.

Zklamalo nás ruzyňské letiště, tvrdí členové letky
Naopak české úřady se zachovaly zcela opačně. Doprovodná cessna, která potřebovala v noci přistát na ruzyňském letišti, musela zaplatit poplatky přes tři tisíce korun.

"Celý tým Historické letky těchto pět dnů reprezentoval Českou republiku v zahraničí. Je vidět, jaký vztah má ruzyňské letiště k historii a propagaci českého letectví," tvrdí zklamaně členové výpravy.

"Hledali jsme nějaké partnery tohoto projektu, někoho, kdo by měl něco společného s letectvím, například Letiště Praha. Nikoho to nezajímalo, jediné, čím nás podpořili, bylo, že nám vypálili absolutně nejdražší přistávací poplatky, jaké kde jsou," říká zklamaně Mikulecký. "Byly to nejdražší poplatky za celou naši cestu a nejhorší zážitek. Byli jsme připraveni na polovinu, ale tohle nás opravdu překvapilo," řekl iDNES.cz pilot cessny Martin.

A jaké jsou další plány historické letky? "Chceme všechny síly vrhnout do dostavby letounu Zlín XVIII a zkusit připravit na příští rok let avie BH 5 do Itálie na letiště, kde doktor Lhota (pilot závodu z roku 1923, poznámka redakce) na letadle BH 11 zahynul. Na pomník, který tam dosud je, chceme dát květiny," nastínil Mikulecký.

Zároveň budou nadšenci pro historické létání držet palce i bratrům Sklenářům, kteří připravují repliku letounu Tatra 101. Chtějí s ním zopakovat rekordní let z Prahy do Chartúmu. "Staví to přes deset let, nikdo o tom neví. Po BH pětce, která už létá, to bude druhá věrná replika historického letounu u nás," tvrdí Mikulecký.

Šebo: Rodiče neočkovaných dětí jsou zločinci, černý kašel je pro kojence smrtící

  • Nejčtenější

V Baltimoru obří loď zbořila dálniční most. Selhal motor, kolos byl neovladatelný

26. března 2024  8:17,  aktualizováno  27.3 1:10

Aktualizujeme V Baltimoru na východním pobřeží Spojených států se v pondělí zřítil čtyřproudový silniční most, do...

Střelba, výbuchy a požár. Ozbrojenci zabili na okraji Moskvy přes 62 lidí

22. března 2024  18:41,  aktualizováno  23.3

Přímý přenos Nejméně 62 mrtvých, včetně dětí, a 146 zraněných si vyžádal ozbrojený útok v koncertním centru na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

K útoku u Moskvy se hlásí Islámský stát, teroristé prchli v bílém renaultu

22. března 2024  22:04,  aktualizováno  23.3 7:01

K zodpovědnosti za útok v Krasnogorsku u Moskvy se na ruské sociální síti Telegram přihlásila...

ANALÝZA: Čtyři Tádžici svlékli Putina do naha. Ten musí něco udělat

25. března 2024

Premium Sotva týden poté, co si Putin zajistil páté prezidentské období, masakr v Moskvě rozbil moderní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

„Ukrajinci to nebyli.“ Islámský stát ukázal video z masakru u Moskvy

24. března 2024  14:47,  aktualizováno  17:17

Islámský stát (IS) prostřednictvím zpravodajské agentury Al-Amaq zveřejnil video z pátečního útoku...

Podpora Istanbulské úmluvy ve Sněmovně je nejistá, míní Pekarová Adamová

29. března 2024  7:23

Hlasování Sněmovny o takzvané Istanbulské úmluvě proti násilí na ženách a domácímu násilí by podle...

Izrael udeřil na severu Sýrie nedaleko skladů zbraní. Nejméně 36 lidí zemřelo

29. března 2024  3:39,  aktualizováno  7:03

Při izraelských náletech nedaleko oblasti Halabu (Aleppa) na severu Sýrie zahynulo podle agentury...

Tajemný pan Pacička z Tábora. Příběh muže, který spojil velké korupční kauzy

29. března 2024

Premium Dlouhá léta byli hlavními tvářemi velkých kauz v Česku kontroverzní podnikatelé z Prahy. Například...

Útok Hamásu byl ozbrojený odpor, řekla ikona feminismu. Ničíte levici, vyčítají jí

29. března 2024

Premium Jedna z nejznámějších feministických autorek, americká filozofka židovského původu z Kalifornské...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...