K incidentu došlo ve středu dopoledne, kdy se jeden z letounů českých vzdušných sil vracel ze střelnice Bardenas na základnu u Zaragozy.
Za letu se srazil se supem. Opeřenec, který má rozpětí křídel až tři metry a váží běžně okolo deseti kilogramů, se v této oblasti vyskytuje ve velkých počtech. Při srážce byl zasažen okraj křídla.
Trident JunctureŠestice českých podzvukových bitevníků L-159 Alca z 212. taktické letky z Čáslavi je ve Španělsku druhý týden na cvičení Trident Juncture. Jde o největší cvičení NATO za 13 let - 36 tisíc vojáků , 230 různých vojenských jednotek, 140 letounů a 60 plavidel. Manévry se odehrávají ve Španělsku, Portugalsku a Itálii. Námořní operace ve Středomoří a v Atlantickém oceánu. Cvičení má otestovat Síly rychlé reakce. Aliance chce zároveň vyslat vzkaz Rusku, že je připravena bránit své členy i další země v případě ohrožení. |
„Srážka, které pilot nemohl nijak zabránit, nastala ve chvíli, kdy po ukončení střeleb prováděl bezpečnostní kontrolu systémů,“ uvedl velitel české jednotky na cvičení Denis Dúbravčík.
Podle něj ale pilot projevil výjimečnou rozvahu a zasloužil se tím o záchranu letounu. S letounem se mu podařilo nakonec bezpečně přistát. „Otřes letounu při nárazu byl dost silný a zcela nečekaný,“ řekl po přistání pilot, jehož jméno jednotka nezveřejnila.
Poškození po střetu bylo podle něj značné, nemělo však naštěstí vliv na ovládání letounu. „Proto jsem se rozhodl pokračovat v letu. Nejtěžší rozhodnutí přišlo před přistáním, kdy se chování takto poškozeného stroje může rychle změnit. Připravený k okamžité katapultáži jsem se nakonec rozhodl přistát. A podařilo se to,“ dodal.
Na letišti v Zaragoze byl už v tu chvíli vyhlášen poplach pro letištní hasiče a záchranáře. „Tak závažné poškození letounu L-159 v historii jeho provozu zatím nepamatujeme,“ popsal nehodu Dúbravčík.
Letoun se vrátí domů po zemi
Podle hlavního inženýra Jana Š. přitom stačilo, kdyby bylo křídlo letounu poškozeno zhruba o metr blíže trupu a přistání i další let by byl patrně zcela vyloučen. Pilot by se v takovém případě musel katapultovat.
Fotografie |
„Lze tedy hovořit o velkém štěstí, těžko jinak popsat nepředvídatelnou srážku s cizím objektem dané velikosti v rychlosti okolo 600 kilometrů za hodinu, kterou nelze ovlivnit,“ dodal velitel inženýrské letecké služby.
Letoun je nyní v péči pozemního technického personálu, který jej připravuje na pozemní transport do České republiky. Na mateřské základně v Čáslavi se poté rozhodne o dalším postupu, jak letoun znovu uvést do provozuschopného stavu.