Přistání českého armádního letounu CASA na nezpevněném povrchu letiště v Bulganu

Přistání českého armádního letounu CASA na nezpevněném povrchu letiště v Bulganu | foto: Jaroslav Šimek, Zoo Praha

CASA je lepší než antonov, ale hodnotit můžeme až za 20 let, říká pilot

  • 37
Zapomeňme na problémy, které dosud provázely provoz armádních transportních letounů CASA. Stroje už v českých službách nalétaly přes 3 500 hodin a piloti si je chválí. Hodnotit však budeme moci za 15 či 20 let, říká v rozhovoru jeden ze zkušených letců Vít Malina.

Když odhlédneme od problémů, které zavádění letounů CASA provázely, jaký je to letoun z pohledu pilota?
Předně musím podotknout, že problémy se ani tak netýkaly samotného letounu CASA C-259M, ale systému vlastní ochrany letounu DAS. S letouny CASA se obecně létá velmi dobře. Vybavením poskytují pilotovi ucelený obraz o dění ve vzdušném prostoru a mají dobré letové vlastnosti.

Kdo je Vít Malina

Pilot letounu CASA na 24. základně dopravního letectva v Praze-Kbelích. Celkově v armádě dosud nalétal 1 500 letových hodin z toho 640 na letounech C-295, 410 na starých strojích An-26 a zbytek na L-410.

Lze nové stroje vůbec srovnávat s letouny An-26 a An-24, které v českých vzdušných silách nahradily?
S respektem k tomu, co An-24 a An-26 nalétaly a odsloužily v našem letectvu, je CASA lepší. Je to dané tím, že antonovy byly letouny druhé, zatímco CASA je letoun čtvrté generace. Jedná se tedy o generační skok a s ním spojenou odlišnou koncepci výroby, vývoje letounu a zejména jeho vybavení.

Má pilotáž nějaká specifika?
Letoun CASA se vycvičenému pilotovi pilotuje snadno a nároky na osádku vzrůstají až při dosažení hraničních parametrů například maximální vzletové hmotnosti povolené pouze pro vojenský provoz.

Transportní letoun C-295 CASA českých vzdušných sil

V čem jsou největší přednosti?
Mezi největší přednosti letounu CASA patří manévrovatelnost společně s jeho výkony v přízemních výškách, což jde ruku v ruce s požadavky na schopnosti operovat z krátkých či nezpevněných vzletových a přistávacích drah. Sečteno a podtrženo snadná pilotáž a obsluha letounu, nízká spotřeba, dobrý dolet.

Při našem zdrojovém rámci je to optimální letoun k řešení logistického obsloužení jednotek zejména v rámci Evropy, Blízkého východu či severní Afriky nebo kdekoliv v místě operace.

Problémové stroje?

Čtveřici letadel C-295M CASA armáda pořídila za zhruba 3,5 miliardy korun. Od počátku je provázely technické problémy a dosud nefungovaly tak, jak by si armáda představovala. Kvůli obchodu je vyšetřována bývalá ministryně obrany Vlasta Parkanová a její náměstek Jiří Staněk. Při nákupu údajně vznikla škoda 658 milionů. Parkanová pochybení odmítá.
Vrchní státní zastupitelství chce kauzu uzavřít do konce roku. Pak rozhodne, jestli Vlastu Parkanovou osvobodí, nebo jí pošle k soudu. Podle vyšetřovatelů nenechala zpracovat nezávislý posudek na cenu letounů.

A kde jsou limity nebo nevýhody?
Celkovou úspěšnost toho typu lze hodnotit za 15 či 20 let jeho provozu. Pak budeme mít vše potvrzeno černé na bílém.

Po celém světě je ve službě asi stovka těchto letounů. Takže jde o úspěšný letoun?
Pravdou je, že ve své kategorii nyní CASA vítězí co do počtu prodaných kusů nad konkurenty. To již samo o sobě o něčem vypovídá.

U nás má stroj tak trochu pošramocenou pověst, kritici tvrdí, že má krátký dolet a malý nákladní prostor.
Krátký dolet letounu CASA není pravdou, destinace vzdálené od Prahy 4 či 5 hodin letu nejsou v letovém řádu našich C-295M žádnou výjimkou a malý nákladní prostor? Nejedná se o letoun pro strategické přepravy, CASA je taktický dopravní letoun. Nelze jej tedy posuzovat z perspektivy strategických typů jako jsou C-17 Globemaster či IL-76.

I přesto je nutné poznamenat, že naše verze C-295M uveze různorodý náklad do celkové hmotnosti 7,7 tuny. Když jsme koupili tento letoun, koupili jsme ho i s filosofií západního paletového systému umístěného v taktickém letounu. Jako takový se letoun CASA v praxi osvědčuje. Také je nutné si uvědomit, že větší dopravní letouny logicky znamenají i výrazně vyšší provozní náklady na letovou hodinu. Nelze tedy v žádném případě vnímat situaci jednostranně.

Letoun C-295M Casa přistává ve Kbelích.
C-295M pojme až pět palet NATO 463L. Jedna se umisťuje na sklopnou nakládací
Ministerstvo obrany nakupovalo pro armádu například letouny CASA C-295M

Na druhou stranu zase může přistávat na nezpevněných plochách. To jste si už vyzkoušeli třeba při transportu koní Převalského do Mongolska. Ale to se asi od taktického stroje očekává.
Ano, přistání na nezpevněných plochách, provozování letounu C-295M z polních letišť, vysazení nebo dozásobení ze vzduchu, to jsou základní požadavky na moderní taktický dopravní letoun. Naše posádky a C-295M těmto parametrům plně vyhovují. Do budoucna bude možné rozšířit výcvik našich posádek například i pro létání v noci s využitím přístrojů nočního vidění (NVG) či shozu objemnějšího nákladu na padácích. Letoun je pro tyto úkoly již vybaven.

Jak dlouho trvá výcvik nebo přeškolení?
V naší armádě se na C-295M přeškolily posádky letounů An-26 a budou na něj postupovat i posádky letounů L-410. Základní výcvik trvá cca 30 letových hodin a je zaměřen k získání základních praktických dovedností k letu a řešení nouzových postupů za letu.

Casy mohou létat i nad bojištěm, Omnipol za potíže zaplatí 20 milionů

Po základním výcviku následuje pokračovací výcvik, který je zaměřen na lety v přízemních výškách, skupinové lety a přepravu. Po pokračovacím výcviku následuje výcvik bojový, který se týká překonání protivzdušné obrany protivníka a shozu výsadkářů či nákladu.

A nejzajímavější mise s letounem CASA?
Mezi nejzajímavější úkoly, které plníme, patří bezesporu velká mezinárodní cvičení jako je například European Air Transport Training, kde se létají přepravní úkoly se shozem výsadkářů, nákladů, přistáním na nezpevněnou plochu v omezeném časovém limitu a to vše ve skupině s C-295, C-130, C-27 dalších států. Nelze nezmínit také lety do Iráku, Libye či Mongolska a do Afghánistánu.

Letouny CASA v akci, podívejte se

5. dubna 2011

, natoaktual.cz,

Video