Obě rozhodující strany - občanští i sociální demokraté - si nechaly udělat vlastní průzkumy veřejného mínění, aby zjistily, jaké problémy vlastně lidi trápí. Až podle toho pak sepisovaly volební programy a stanovily hlavní taháky.
To je velká změna. Ve všech dosavadních volbách vždy určovali témata výhradně politici ve stranických sekretariátech.
"Před volbami 2002 se sociologické průzkumy nepodařilo v ODS prosadit. Ve vedení strany tehdy převládl názor, že je to vyhazování peněz," vzpomíná místopředseda ODS Petr Nečas.
Peníze za průzkumy sice tehdy pravicová strana ještě pod vedením Václava Klause ušetřila, ale volby se sliby typu "ochrana českých národních zájmů" prohrála.
Letos se chce ODS po osmi letech vrátit k moci, takže do opakovaných průzkumů mezi 3800 lidmi investovala miliony. A zjistila, co lidé chtějí řešit: zaměstnanost, korupci, daně, zdravotnictví nebo důstojné stáří.
"Původně tam třeba nebylo zdravotnictví, které lidé začali vnímat jako problém až někdy před půl rokem," tvrdí Nečas.
Podle průzkumu si ODS vybrala i cílové skupiny, jež v kampani oslovuje. A to podle toho, kdo nejvíce chodí k volbám - proto například takový důraz na penzisty. "Nechceme rezignovat na důchodce a bez boje je nechat ČSSD, která o ně tradičně usiluje," vysvětluje Nečas.
Sociální demokraté si hlavní zjištění svých průzkumů - že lidé nejvíce touží po jistotě a prosperitě - dali rovnou jako ikonu celé kampaně.
"U našich cílových skupin jsme si podrobně zmapovali jejich hodnotové postoje," říká hlavní autor programu ČSSD a Paroubkův poradce Oto Novotný. Vysvětluje, proč byla sázka na průzkumy tak důležitá: "Po osmi letech vlády se od nás čekalo něco nového, už jsme nemohli vystačit s jednoduchými hesly jako v Socánkovi v roce 2002."
Konec jednoduchých hesel
Tato volební brožura socialistů byla před čtyřmi lety plná výkřiků jako třeba: "Postavíme padesát tisíc bytů ročně." Díky realitě, kterou teď obě strany poznaly v průzkumech, má letošní kampaň konkrétní témata.
"Může to pomoci vrátit důvěru v politiky, že chtějí řešit problémy lidí," míní politolog Miroslav Mareš.
Výsledkem průzkumů není jen příjemná debata o tom, kdo nabízí jaké řešení, ale také ostrá kritika konkurentů. Příkladem je antikampaň ČSSD, která se na billboardech převlékla do modrých barev ODS s hesly: "Zdražíme potraviny a léky" nebo "Okamžitě zvýšíme nájemné".
"Zjistili jsme z výzkumu, že ani skalní voliči ODS nevědí, co jejich strana chce zavést. Tak jim to připomínáme," říká volební manažer ČSSD Jaroslav Tvrdík.
Změny priorit
Problémy podle politiků v roce 2002ODS: ochrana národních zájmů, přísnější azylové zákony
ČSSD: vstup do Evropské unie, boj s daňovými úniky
Problémy podle voličů v roce 2006
ODS: snížení daní a nezaměstnanosti, boj s korupcí
ČSSD: porodné až 120 tisíc korun, bezplatné školství