Herní konzole: Vede PlayStation 2
Firma Sony si upevňuje první místo na trhu konzolí. Nová PlayStation 2 je stále nedostatkovým zbožím a stojí se na ni mnohahodinové fronty - celosvětovou poptávku nedokáže uspokojit ani sto tisíc kusů, které továrny Sony chrlí každý týden. Jeden z největších rivalů Sony, společnost Sega, navíc oznámil, že končí výrobu své konzole Dreamcast a nadále se bude věnovat pouze vývoji her. Další systémy, GameCube od Nintenda, a hlavně očekávaný X-Box od Microsoftu se objeví až na konci roku. Výroba her na konzole je výhodnější i pro vývojáře. Podle Erika Biessmana z firmy Raven Software, zabývající se tvorbou her pro PC i konzole, jsou výrobní náklady her určených pro konzole obvykle nižší a ani míra pirátství nedosahuje takové úrovně jako na PC.
Hraní po internetu zažívá rozmach
Rok 2000 znamenal skutečný boom v hraní her po internetu - a v roce 2001 bude skoro těžké najít vývojářský tým, který nemá v plánu vytvoření nějakého on-line světa. On-line svět dovoluje několika stům až tisícům lidí pohybovat se v jednom obrovském prostoru a spolu s přáteli se vydávat na různá dobrodružství. Stále oblíbené jsou internetové hry Ultima Online, Everquest a Asheron's Call, ve kterých si hráč vytvoří svou virtuální postavu a prochází s ní fantasy světem. Své příznivce si získávají i on-line vesmírné simulátory. Velký počet hráčů se věnuje 3D akcím - oblíbené jsou hry Quake III, Unreal Tournament a Half-Life. Gabe Newell, šéf firmy Valve a autor Half-Life, poznamenává, že jeho hra zaznamenala v roce 2000 oproti roku 1999 pětisetprocentní nárůst času, který u ní hráči strávili. Většímu rozšíření internetových her v ČR zatím brání vysoké náklady na připojení.
michal.rybka@vogel.cz