Členům výboru vadí, že částka pro soukromé provozovatele se od konce 90. let výrazně zvýšila. Zatímco například v roce 2000 jim stát platil 187 milionů, loni to bylo už zmiňovaných 465 milionů. "Podle mě by mohly být až 200 milionů levnější," řekl Hospodářským novinám místopředseda výboru Jiří Štětina (VV).
Členové výboru se na nedávném zasedání shodli na usnesení, že je záchranka příliš drahá, a požadují její zlevnění. "To, co dnes stát platí, je až nemravné. I kluci, kteří na záchrance dělali, mi říkali, že ta služba je strašlivě drahá," dodal další místopředseda výboru Jaroslav Krákora z ČSSD.
Soukromým firmám ale současný příjem zaručuje až do roku 2016 smlouva, kterou s nimi před třemi lety podepsal tehdejší ministr zdravotnictví Tomáš Julínek z ODS.
Záchranku by měla provozovat policie a armáda, žádají poslanci
Ministerstvo zdravotnictví si soukromou záchranku najímá od roku 1997. Firmy Alfa-Helicopter a DSA působí v osmi krajích kromě Prahy, středních Čech, Plzeňska a Karlovarska. Tam leteckou záchrannou službu zajišťují armádní a policejní vrtulníky. Činnost státní záchranky loni vyšla na 32 milionů. Poslanci proto chtějí, aby záchranku i v dalších krajích provozovaly policie a armáda.
Částku zvyšuje především to, že úřad ministra Leoše Hegera platí soukromým společnostem kromě nalétaných hodin i pohotovost záchranářů. "Soukromé subjekty požadují nižší úhrady za letovou hodinu. Pokud však zohledníme také cenu za držení pohotovosti, pak ministerstvo hradí za letovou hodinu 135 258,72 koruny," stojí v dokumentech, které resort poskytl poslancům.
Firmy tvrdí, že mají velké náklady, protože jejich pracovníci musejí být kdykoli připraveni vzlétnout. Ministerský materiál považují za nepřesný. "Například tak, jako se veškeré náklady Hasičského záchranného sboru nedají vztáhnout k ceně uhašení jednoho požáru. Pokud to přesto někdo udělá, jedná se o ryze teoretický výpočet a výsledek je proměnlivý," uvedl spolumajitel společnosti Alfa-Helicopter Pavel Müller.