Letos se na tradičním Otevřeném dni letiště představila technika, kterou doposud veřejnost neměla možnost detailně vidět. Například francouzský Mirage 2000 nebo vrtulník UH-60 Black Hawk rakouské armády.
Přiletěli jsme včera, cesta trvala asi padesát minut. S novými vrtulníky jsme naprosto spokojeni, má nejlepší avioniku, jaká je v současnosti k dispozici. Je lepší než původní americká a oni podle našeho modelu budou své vrtulníky modernizovat," řekl Ervin Makovec, velitel vrtulníkové základny v rakouském Langenlebarnu nedaleko Vídně.
Letecká show začala v 9 ráno, kdy na letiště začaly proudit tisíce návštěvníků. Organizátoři si ani kolem poledne ještě netroufali říci, kolik lidí do Bochoře přijelo.
"Davy stále proudí, nevím, nedá se to odhadnout," konstatoval v tu chvíli mluvčí přerovské základny Milan Kouřil. Odpoledne připustil, že se na letiště vypravilo podle odhadů až 20 tisíc lidí.
Hlavní atrakcí letošního leteckého dne měl být původně speciální letoun včasné výstrahy AWACS, který mohli vidět návštěvníci loni na Dni NATO v Ostravě. Z operačních důvodů nakonec posádka musela svou účast odříci.
"Nevíme přesně, proč nepřiletěli," uvedl velitel základny Jaroslav Braun. Letošní letecký den podle jeho slov připravoval tým asi třiceti lidí prakticky celý rok.
O úvod letových ukázek se průlety nad hlavami diváků postarali piloti na dosluhujících stíhačkách MiG-21 ze základny v Čáslavi. Asi desetiminutové vystoupení bylo jedním z posledních, které mohli diváci vidět.
V polovině června totiž dosluhující letouny nahradí v aliančním systému kolektivní ochrany NATO nové nadzvukové stroje Jas-39 Gripen. "Nelze ještě říci, že to byl poslední průlet. V provozu budou ještě několik týdnů," řekl velitel 21. základny taktického letectva v Čáslavi Jiří Verner.
Návštěvníci si mohli pak jeden z těchto letounů doslova osahat ve statické ukázce. Na prohlídku a posazení do kokpitu neváhali vystát dlouhé fronty. Svůj poslední let právě tento vystavený stroj absolvoval do Přerova na letecký den.
"Tahle mašina právě dolítala, po třiceti letech. Odsud už neodletí. Má za sebou tři tisíckovky letů bez problémů. Byl to převratný letoun ve své době," řekl jeden z mechaniků čáslavské základny Marek Černota.
Konec letounů MiG-21 bere jako nutnost. "Zamáčkneme slzu a přejdeme na nový typ strojů. Prostě to k tomu patří, je to jako se rozloučit se starým autem," dodal.
Velkému zájmu se těšila též letová ukázka letounu F-16 belgického letectva, kterou posléze na nebi vystřídal Jas-39 Gripen českých vzdušných sil.
"Už jsem chtěl kvůli horku odjet, ale na tohle jsme si prostě musel počkat. Stálo to za to," řekl po ukázce třiadvacetiletý Pavel z nedalekého Přerova, kterého burácející motory nadzvukových letounů zastihly už na parkovišti.
Na letišti v Bochoři měli návštěvníci možnost vidět i techniku takzvaných tygřích letek NATO, které platí ve svých zemích za elitu vojenského letectva. Kromě domácí 231. vrtulníkové letky z Přerově se divákům představily německé letouny Tornado, F-16 z Belgie, vrtulníky Augusta A-109 a Puma.