Celkem sedm vrtulníkových jednotek českého letectva, jejichž základ tvořili zejména vojáci přerovské vrtulníkové základny, operovalo ze základny Šarana v afghánské provincii Paktika.
Do země pod Hindukúšem, v níž se NATO dosud marně snaží zlomit povstalecké hnutí Tálibán, čeští letci a pozemní personál odcestovali loni v lednu.
"Primárním úkolem jednotky bylo zabezpečit v rámci sil ISAF přepravu osob a materiálu ve prospěch regionálního velitelství východ. Za dobu svého působení v Afghánistánu příslušníci sedmi vrtulníkových jednotek nalétali celkem 2763 hodin a 50 minut, přepravili 9 033 osob a téměř 334 tun materiálu," sdělila Jana Růžičková z generálního štábu.
Naposledy se rotory českých vrtulníků roztočily 23. října. Pak je čekala demontáž a příprava na přepravu do České republiky. O tu se postaral letoun Ruslan ukrajinských aerolinek. Stroj An-124 je největším sériově vyráběným letounem na světě - větší byl jen An-225, ten byl ale sestrojen jen jeden.
An-124 RuslanUkrajinské aerolinky disponují letouny série An-124-100. Unesou až 122 tun zátěže na vzdálenost 4 300 km. Výrobce zvažuje modernizovanou verzi An-124-150 s nosností až 150 tun (na vzdálenost 3 200 km). |
Vrtulníky nyní čeká přeprava do Leteckých opraven Malešice v Praze. Zde podstoupí generální opravu.
"Personál 7. vrtulníkové jednotky pokračuje v likvidaci prostoru české části základny Šarana a v přípravách veškerého materiálu, prostředků a pozemní techniky na odsun. Návrat posledních vojáků vrtulníkové jednotky do České republiky se přepokládá v polovině prosince," uvedla Růžičková.