Přesnou sumu však nikdo zveřejnit nechce. Smlouva s agenturou odborářům končí s posledním únorem.
Šéf odborářů Martin Engel dnes vyzval lékaře, aby ukončili akci Děkujeme, odcházíme a vzali zpět své výpovědi. Lékaři byli slyšet a dosáhli shody s ministrem díky masivní kampani, kterou jim zajišťovala agentura Ewing Public Relations. Zaplatili jí za to přes tři a půl milionu korun.
"S lékaři jsme domluvení, že částku zveřejňovat nebudeme. Rozhodně se však nepohybuje na té vyšší hranici, tedy u deseti milionů korun, jak se spekuluje. Spíše se pohybuje u těch nižších kruhů, je to v řádech jednotek milionů korun," odpověděl Jaroš. Ujistil, že kampaň si LOK opatřil bez sponzorů, financována byla z příspěvků lékařů.
Přesnou sumu se zdráhal sdělit i odborář a šéf České lékařské komory Milan Kubek. "Nebyla to levná záležitost. Desítky lékařů stála obrovské úsilí," uvedl v on-line rozhovoru se čtenáři.
Šéf odborů Martin Engel sumu vůbec komentovat nechtěl a telefon zavěsil. Místopředsedkyně LOK Jana Vedralová mluví o třech a půl milionech. "Kolik jsme zaplatili, vám konkrétně říkat nebudeme," vzkázala Vedralová. "Je to asi tři a půl milionu, to jsme říkali od začátku," dodala.
"Rozsahově bylo domluveno, že částka 3,5 milionu nebude přesažena. Pak se něco odbourávalo... Organizace LOK trvá už 16 let, peníze se tedy naspořily s příspěvků členů," uvedla Vedralová. Lékaři do společné odborové kasy odevzdávají půl procenta mzdy.
Spolupráce končí s únorem
Podle Jaroše odborářům smlouva s Ewing PR končí. "Nám smlouva končí na konci února s tím, že je tam nějaká opce. V brzkých dnech se musíme domluvit, jak budeme nadále komunikovat," dodal Jaroš. "Je otázka, jak si budou lékaři sliby ministerstva, které jsou dané do roku 2013, hlídat. Jak budou chtít na dále komunikovat, jestli se to bude protahovat, či se spolupráce ukončí," míní.
I Vedralová mluví o další možné spolupráci. S agenturou totiž byli lékaři spokojeni. "Výzvou ke stažení výpovědí skončí. Pokud však budeme agenturu potřebovat, opět jejich služeb využijeme. Jsme domluveni, že se na ni můžeme obrátit," říká Vedralová.
Kampaň Děkujeme, odcházíme. Vlevo lékařka Šárka Drinková
Kampaň hodnotí kladně, podle ní to rozhodně nejsou vyhozené peníze. "Pokud jsme dělali podobné akce jako Unavený lékař a podobně, dělali jsme to velmi amatérsky a nikdy jsme se nedostali do médií, nevěnovala se tomu pozornost. V tomto odvětví nám není profesionalita vlastní, je třeba zde s někým spolupracovat," vysvětluje.
Jaroš s ní souhlasí. "Pro někoho, kdo v životě nestál před kamerou a potřebuje sdělit řadu důležitých věcí, je třeba jakési vzdělání v tom, jak co nejefektivněji to sdělení předat, jak se před kamerou pohybovat a co sdělit," myslí si Jaroš.
Akci Děkujeme, odcházíme doprovázely především tři tváře. Kromě Pavla Vávry z nemocnice v Novém Městě na Moravě si odbory spolu s Hrabovského agenturou vybraly i další dva mladé doktory: devětatřicetiletou Šárku Drinkovou z Havlíčkova Brodu a třiatřicetiletého Petra Igaze z karlovarské nemocnice.
"Připraveni na výstup v médiích a komunikaci s nimi byli všichni lidé z předsednictva, také předsedové místních organizací. Měli hovořit za svoji část organizace," ohlédla se Vedralová. Velké úsilí podle ní věnoval kampani předseda LOK Engel, který objel většinu měst.