ODPOVĚDI OBOU AKTÉRŮ ČTĚTE ZDE
Je správné vystavovat vypreparovaná těla Číňanů v pozicích atleta nebo myslitele? Pořadatelé výstavy Bodies... The Exhibition argumentují osvětou a poznáním anatomie lidského těla. - více zde
Jiní to považují za pokus vydělat na senzaci a poukazují i na to, že pořadatelé nemají souhlas pozůstalých s vystavením těl. Existuje také podezření, že těla patřila čínským vězňům. - více zde
O komerční stránce projektu si iluze nedělá ani lékař z 3. LF UK David Marx. Problém má však podle něj dvě roviny, formální, včetně otázky předchozího souhlasu majitelů těl, a druhou niternější, o mezích individuální svobody.
"Liberální pohled říká, že pokud se jedinec pohybuje v mantinelech zákonů a nenarušuje svobodu druhých, pak je "neomezeně" svobodný. Humanitární a spirituální pohledy jsou jiné. Domnívám se, že diskuse by se měla vést právě o odlišnostech těchto pohledů," odpověděl lékař na otázku čtenáře.
Poslanec ODS Boris Šťastný souhlasí, že rozhodnutí o shlédnutí výstavy je svobodnou volbou. "Ale už není svobodnou volbou používat lidské tělo bez jakýchkoli omezení k libovolným, např. této výstavě obdobným způsobům," trvá na svém politik.
Šťastný už proslul bojem za prosazení protikuřáckého zákona a nově chce v parlamentu rozpoutat debatu o povolení eutanazie.
Výstava Bodies... je podle něj nemorální a navíc protiprávní. Chce, aby předčasně skončila. Pokud neuspěje u státního zástupce, pokusí se prý novelou zákona o péči o zdraví lidu zakázat komerční využití těl po smrti aspoň do budoucna.
Jeden ze čtenářů iDNES.cz argumentoval srovnáním s říší zvířat. "Pak můžete chtít zakázat vystavování zvířat v ZOO, v muzeích. Ještě lépe zakázat prodej masa. Tam je živočich "vypreparován" dokonaleji. Nemyslíte si, že tato země potřebuje řešit jiné věci?"
Poslanec Šťastný paralelu odmítá. "Civilizovaná lidská společnost se rozhodla svými zákony nahlížet na člověka a jeho důstojnost odlišným způsobem než třeba na zvíře," odpověděl. Zatímco etika a morálka jsou podle něj subjektivní veličiny, zákony považuje za objektivní.
Lékař Marx výstavu za protizákonnou nepovažuje. Podle něj naopak otevírá diskusi o vnímání lidského těla ve společnosti i o mezích osobní svobody. "Rozhodně si však nemyslím, že nástrojem této diskuse by měla být administrativní opatření charakteru zákazu vystavování," oponoval svému partnerovi v duelu.
Soudí, že argumentace odpůrců o nedostupnosti souhlasu pozůstalých je pouze zástupný problém a poukazuje na pokrytectví společnosti, která nakupuje spotřební zboží od nedemokratické Číny.
"Osobně zásadně nekupuji žádné čínské zboží, nikdy bych však nezakazoval ostatním, aby oni toto zboží nakupovali - snažil bych se je k tomu diskusí přesvědčit," vysvětlil Marx.