Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Legendární vétřiesku střídá v armádě Tatra T-810

  10:29
V zimě netopila, v létě zase hřála příliš, vzpomínají vojáci na legendární automobil Praga V3S. Po půlstoletí služby v armádě míří do důchodu. Nahradí ji nová generace vozů, Tatra T-810.
Nová Tatra T-810 pro armádu - Tatry T-810 postupně nahradí zastaralé Pragy V3S

Nová Tatra T-810 pro armádu - Tatry T-810 postupně nahradí zastaralé Pragy V3S a vozidla sovětské výroby, které armáda využívá od padesátých let minulého století. | foto: Lubomír Světničkanatoaktual.cz

Armáda si nový vůz pochvaluje. Oproti stařičkým vozům je větší, rychlejší, výkonnější, pohodlnější, má nižší spotřebu, dojede dál a uveze víc.

"Je rozhodně výkonnější a komfortnější," konstatoval řidič Jiří Flašar ze 71. mechanizované brigády z Hranic. Právě jeho jednotka tento týden dostala deset nových vozů, jako první v české armádě. - více zde

Třínápravové nákladní vozidlo T-810 je celkově větší než jeho předchůdce Praga V3S. Nová generace vozů pro armádu má tak větší úložný prostor - 12 metrů krychlových oproti 8,5 metru. Tatrovka může jet téměř dvojnásobnou rychlostí - až 106 kilometrů za hodinu - a její dojezdová vzdálenost je delší o 200 kilometrů. Do její nádrže se vejde téměř třikrát více nafty.

"T-810 s valníkem a plachtou jsou určeny pro přepravu osob nebo až pěti tun nákladu. Posádka bude přepravována ve větším pohodlí - například kabina řidiče i korba jsou samostatně vyhřívány, nechybí ani klimatizace," popsal Flašar.

Už jen díky prostředí pro řidiče, modernější palubní desce, odpruženým a anatomickým sedadlům a přehlednému ovládání nelze nový armádní vůz se stařičkou pragou prakticky vůbec srovnávat.

Nová Tatra T-810 pro armáduKomfort a hlavně bezpečnost považuje za důležité i velitel pozemních sil, generál Ján Gurník. "Techniku budeme používat v zahraničních misích, kde je prostředí často opravdu nehostinné. Klimatizaci a další vymoženosti vojáci potřebují," uvedl s ohledem na působení českých vojáků především v Afghánistánu.

Díky vyšší světlé výšce a dodatečné montáži různých pancéřových prvků bude vůz podle jeho slov odolnější proti útokům konvenčních zbraní, včetně protipěchotních min.

U takto speciálně upravených vozidel T-810 armáda počítá s centrálním huštěním pneumatik a ochranou osádky a přepravovaných lidí před zbraněmi hromadného ničení filtroventilačním zařízením. Speciály budou mít i povrchovou úpravu pro jednoduché odmoření a budou vybaveny ochranou proti prostředkům elektromagnetického průzkumu.

Pozemní síly dosud mají ve výzbroji přes 700 starých vozů V3S. "Věřím, že budou nakonec všechny postupně nahrazeny novými tatrovkami," dodal Gurník.

. Praga V3S versus Tatra T-810

 Srovnání parametrů: Praga V3S Tatra T-810
délka vozidla (mm) 6 910 7 490
šířka vozidla (mm) 2 300 2 550
výška vozidla (mm) 2 970 3 320
světlá výška (mm) 400 460
délka korby (mm) 4 010 4 660
šířka korby (mm) 2 100 2 470
pohotovostní
hmotnost (kg)
5 550 7 300
užitečná hmotnost (kg) 5 510 5 700
celková hmotnost (kg) 11 600 13 000
rozvor (mm) 3 580
+1 120
3 150
+1 200
nájezdový úhel
- vpředu/vzadu (stupně)
72/32 37/38
spotřeba paliva
na 100 km (litry)
32 28,5
objem nádrže
+ baňky (litry)
120+80 320
dojezd (km) 600 800
maximální rychlost (km/h) 60 (v. M2 75) 106
hloubka brodu (mm) 800 1 200
typ motoru Tatra 912 Renault Dxi7
počet válců 6 v řadě 6 v řadě
objem motoru (cm3) 7 412 6 177
maximální výkon (kW) 70 177
maximální moment (Nm) 353 920
napětí v síti (Volty) 12 24

Nová tatra se od kopřivnických vozů liší
Nový model Tatry T-810 prakticky nijak nenavazuje na žádný jiný vůz z dílen kopřivnické automobilky. Nemá tatrovácký vzduchem chlazený motor, nápravy ani jiné charakteristické prvky.

Nová Tatra T-810 pro armáduV roce 1994 vznikla společnost ROSS (Roudnické Strojírny a Slévárny) spřažená s francouzskou automobilkou Renault (divize Renault Trucks). Firma se zaměřila na lehké nákladní vozy a kolem roku 1995 vznikají plány na obnovu vozového parku české armády právě vozidly Ross.

V roce 1996 jedná ROSS s vládou o uzavření kontraktu na nákladní terénní vozy. Armádě nabízí model R210, který měl nahradit zastaralé Pragy V3S.

Společnost ROSS ale roku 1998 zkrachovala. Model R210 se nakrátko zcela vytratil a až v roce 2002 celý projekt vozidla pro armádu koupila kopřivnická Tatra. V roce 2005 je pak poprvé představeno veřejnosti vozidlo s označením Tatra R.210 12.VV 6x6.

Po dalších dvou letech úprav Tatra představuje řadu T-810. Armáda po výrobci chtěla, aby se nové vozidlo vyznačovalo vysokou průchodností terénem, odolností, manévrovatelností, pasivní a aktivní ochranou a aby se dalo snadno přepravovat letecky, po moři i po železnici.

Pragovky sloužily půl století
Vozidla Praga V3S se za půlstoletí služby v armádě staly doslova legendou. I přesto, že vojáci vozidlo překřtívali nejrůznějšími způsoby jako "véeska", "vejtřaska" nebo "kostitřas", dodnes si schopnosti automobilu pochvalují.

Nová Tatra T-810 pro armáduHistorie Pragy V3S se přitom začala psát už v roce 1951. "Tehdejší lidová armáda chtěla nákladní automobil s vysokou průchodností terénem, malou bořivostí, malou výškou a vzduchem chlazeným motorem," konstatoval zástupce velitele sil podpory a výcviku generál Radoslav Rotrekl.

Malou bořivost a vysokou průchodnost terénem měla zajišťovat třínápravová koncepce s pohonem 6x6 a připojitelným pohonem předních kol, s dvojmontážemi na zadních nápravách a pneumatikami o větším rozměru, než odpovídalo jejich skutečnému zatěžování.

Jelikož neměla automobilka Praga k dispozici vhodný motor, byla tehdy použita jednotka Tatra T-912 - řadový šestiválec o objemu 7 412 ccm s výkonem 72,1 kW (98 koní). Převodovka byla čtyřstupňová, doplněná dvoustupňovou přídavnou a rozdělovací převodovkou.

Kabina byla ocelová s dvojicí dveří otevírajících se směrem dozadu, dvojicí čelních vyklápěcích oken a střešním poklopem na místě spolujezdce.

Vozidlo se vyrábělo v závodě Praga do roku 1965. Pak se výroba přesunula do tehdejšího národního podniku Automobilové závody Letňany (Avia), kde se vozidla vyráběla až do roku 1988. Krátce vozy montovala i společnost Zemědělské stroje Vinoř, v letech 1982 až 1991 se pragovky vyráběly i v Bratislavských automobilových závodech.

Za tu dobu došlo pouze ke dvěma částečným modernizacím, ke kterým se přistoupilo teprve v roce 1980. "Praga V3S nás vždy dovezla tam, kam měla. Na svou dobu šlo o vyspělou konstrukci, která díky podvozku měla opravdu mimořádnou průchodnost terénem," konstatoval Rotrekl.

Autor: , natoaktual.cz
  • Nejčtenější

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Přes Česko přešly bouřky s krupobitím. Dálnici D1 pokrylo bahno a větve

6. května 2024  15:47,  aktualizováno  7.5

Do Česka přišly přívalové deště, na některých místech padaly i kroupy. Hasiči hlásili desítky...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další

4. května 2024  17:40,  aktualizováno  21:09

Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Ukrajině nastává „nejtemnější hodina“. Začíná mluvit o jednání s Rusy

3. května 2024

Premium Ukrajinské armádě se stále nedaří stabilizovat situaci na frontě a nálada v Kyjevě je čím dál...

OSN posílila postavení Palestiny, vyzývá ke schválení členství. Česko bylo proti

10. května 2024  17:38,  aktualizováno  18:17

Valné shromáždění OSN přijalo rezoluci, podle níž by se Palestina měla stát plnohodnotným členem...

Učiteli nepřidáme, zaplatíme školníka. Peníze pro pedagogy použijí školy jinak

10. května 2024

Premium MŠMT slibovalo přidat učitelům až na 130 procent platu. Aby se ředitelé škol vyhnuli propouštění,...

QR kód vedl k zubaři. Policie hned první den řeší desítky falešných lístků na MS

10. května 2024  17:56

S pátečním začátkem hokejového šampionátu přicházejí i první podvedení fanoušci, kteří si zakoupili...

Izrael chystá v Rafáhu menší akce, aby nedráždil USA. Hamás myslí na comeback

10. května 2024  11:57,  aktualizováno  17:53

Izrael plánuje v částech Rafáhu na jihu Pásma Gazy provést několik oddělených vojenských operací...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...