Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Vzlétněte s legendárními Red Arrows. Nestačí být jen dobrý

Exkluzivně   0:03aktualizováno  13:38
Stali se leteckou legendou. Špičkou mezi akrobatickými formacemi. Britští Red Arrows po šesti letech znovu předvedou své umění na českém nebi během Dnů NATO v Ostravě. Ve vzduchu musíme být naprosto dokonalí, říká v exkluzivním rozhovoru pilot Dave "Horse" Davies.

Do skupiny jsou vybírání ti nejlepší z britského Královského letectva, jaká jsou kritéria? Jak se "pozná" vhodný adept? Stačí být jen dobrý nebo je potřeba něco navíc?
Kandidát, který se hlásí do týmu Red Arrows, musí mít nalétáno alespoň 1 500 hodin na proudových strojích, musí mít nadprůměrné hodnocení a musí mít za sebou alespoň jedno nasazení v bojové misi. Tým drží velice pevně pospolu a proto je nutné, aby vhodní kandidáti měli kromě odborných předpokladů také vhodné osobnostní a pracovní vlastnosti. Ve zkratce tedy - ne, nestačí být jen dobrým pilotem.

Red Arrows

"Červené šípy" působí od 70. let minulého století, kdy navázaly na poválečnou slavnou historii Black Arrows. Mottem letky je francouzské slovo "Éclat", které znamená "lesk" nebo "brilantní". Domovskou základnou skupiny je Scampton. Do nyní sedmičlenné formace s dvoumístnými letouny Hawk jsou vybíráni na tříleté působení nejzkušenější bojoví piloti RAF. V České republice typicky červené letouny vystoupily pouze dvakrát. Znovu se českým fanouškům představí o víkendu 22.-23. září na Dnech NATO v Ostravě.

Více informací na oficiálních stránkách akce www.natodays.cz

Jaká je konkurence na jedno místo ve skupině?
Každý rok se o dvě až tři pozice v týmu uchází 30 až 35 vhodných kandidátů. 

Co znamená označení každého pilota pozicemi Red 1, 2...?
Číslo označuje pozici každého jednotlivého pilota ve formaci v rámci týmu. Náš velitel je označován jako "Red One".  

Kdy jste se začal zajímat o létání a v čem je pro vás to kouzlo? Vzpomenete si, jak jste se ke skupině dostal a kolik akcí jste navštívil?
Létání mě okouzlovalo odjakživa a vždy jsem chtěl pilotoval proudová letadla Královského letectva. O členství v týmu Red Arrows jsem se zajímal hned na počátku své kariéry pilota RAF. Splnění svého snu jsem se dočkal po čtyřech letech, kdy jsem byl vybrán do týmu. Celkem jsem se skupinou navštívil 330 leteckých dnů.

Po těch třech letech předvádění pilot odchází nebo je dál se skupinou?
Obvykle piloti zůstávají ve skupině tři roky s tím, že každý rok létají na jiné pozici ve formaci. Po uplynutí této doby se vrací k bojovým nebo výcvikovým jednotkám nebo pracují ve štábních funkcích.

Fotogalerie

Britská vojenská akrobatická skupina The Red Arrows
Britská vojenská akrobatická skupina The Red Arrows
Britská vojenská akrobatická skupina The Red Arrows
Britská vojenská akrobatická skupina The Red Arrows

Znáte nějaké osudy svých předchůdců?
Je relativně jen málo pilotů, kterým se poštěstilo létat ve skupině Red Arrows. Proto se většina z nich zná. Jsme většinou v kontaktu i po přesunu na jiné pozice v letectvu po skončení létání ve skupině anebo po přechodu na jinou práci. Snažíme se pravidelně setkávat alespoň jednou za rok. Přirozeně jsme si bližší s kolegy z aktuální sestavy.

Co vám pomáhá udržet klid a naprostou koncentraci při létání?
Každý pilot ve skupině byl vybrán nejen kvůli tomu, že umí dobře létat, ale i proto, že se dokáže začlenit do týmu, což se také projevuje ve vzduchu. Trávíme 8 týdnů zdokonalováním všech stránek naší skupinové slétanosti v počtu 9 letadel. Právě výcvikem v zimním období získáváme důvěru jeden v druhého. Ta nám pak pomáhá soustředit se na to, co děláme jako jednotlivci ve skupině - nemusíme se obávat, protože každý v týmu dělá přesně to, co má.

Dave Davies

Patří mezi nejzkušenější piloty Red Arrows. Létal na strojích Tornado F3. Do skupiny byl vybrán v roce 2009, když předtím působil jako sólový display pilot na stroji Hawk.
Rozhovor s Davem Daviesem vznikal kvůli jeho naprosté pracovní vytíženosti prostřednictvím e-mailu. Řada otázek pochází od samotných čtenářů a fanoušků skupiny, kteří měli možnost své dotazy zasílat v průběhu srpna.

Co je nejtěžší na létání v akrobatické skupině, pochopitelně mimo perfektní fyzické a psychické kondice?
Nejobtížnější je skutečnost, že se na tak malém prostoru pohybuje tak velký počet letadel. Když velitel zavelí změnu formace, my všichni to musíme udělat naprosto dokonale.

Kterou akrobatickou skupinu na proudových strojích považujete na světě za nejlepší? Tedy spíše, která je na druhém místě hned po vás?
Existuje mnoho skvělých akrobatických skupin z více zemí. Každá z nich létá na jiných strojích a v jiných počtech, ale všechny mají stejný cíl - předvést vynikající týmovou práci a své schopnosti ve vzduchu. Je nemožné říci, která skupina je nejlepší, protože každá je výborná, ale s jinými styly létání.

Existuje mezi podobnými skupinami po světě rivalita? Soupeříte o to, kdo je lepší, kdo předvede náročnější prvek?
Ne, taková rivalita vůbec neexistuje. Co existuje, je obrovská vzájemná úcta a obdiv k práci těch ostatních.

Red Arrows

Red Arrows

Jak vzniká scénář nové skupinové letecké ukázky? A jak dlouho a kde se taková ukázka nacvičuje, než je možné ji předvést divákům?
Skupina cvičí třikrát denně, pět dní v týdnu v zimních měsících a trénuje každičký prvek vystoupení předtím, než se všechny podaří skloubit do jednoho představení. Každý let je nahráván ze země a pak detailně analyzován, abychom dosáhli naprosté dokonalosti. Před tím, než můžeme sestavu předvádět, musíme projít schválením našich leteckých úřadů a konečné povolení nám dává nejvyšší velitel RAF. Jakmile toto povolení získáme, můžeme předvádět vystoupení na veřejnosti, nosit naše rudé letecké kombinézy a náš pozemní zabezpečovací personál zase modré.

Umíte si představit, že by Red Arrows létali na jiném typu letadla, než je Hawk? Pokud ne, proč je tento stroj nejlepší pro takovéto létání?
Hawk je dokonalým strojem pro Red Arrows. Je velmi spolehlivý, neuvěřitelně obratný a slouží nám výborně již 33 let. I pro nejbližší budoucnost plánujeme létat na typu Hawk T Mk1.

Red Arrows reprezentují britské letectvo po světě, je to show, pastva pro oči. Jsou ale piloti připraveni v případě potřeby usednout zpět do bojových strojů?
Všichni piloti ve skupině jsou schopni přidat se k bojovým jednotkám poté, co skončí ve skupině. V takovém případě pochopitelně musí absolvovat jisté “osvěžovací” lety, aby dokázali přesedlat z Hawku na příslušný proudový stroj.

Red Arrows

Mají piloti nebo skupina dohromady nějaký rituál?
Skupina má nepřeberné množství tradic. O mnoha z nich se nováčci učí velmi dlouho!

Jon a Sean

Skupina v roce 2011 přišla při dvou různých tragických incidentech o dva piloty. Během vystoupení v Bournemouthu se 20. srpna s letounem zřítil Jon Egging, která létal na pozici Red 4. Na podzim pak na domovské základně Scampton 8. listopadu zahynul Sean Cunningham, když jej sedačka v letadle vystřelila ještě v době, když byl se strojem na letišní ploše.

Na poslední vystoupení Red Arrows v Česku před šesti lety nemůže řada lidí dodnes zapomenout, byl to ohromný zážitek. Bude letošní vystoupení během Dnů NATO v Ostravě něčím výjimečné?
Letošní ukázka bude jiná jen v tom, že ve skupině poletí sedm letounů namísto devíti. I přes tento snížený počet zůstávají Red Arrows vším, čím byli, a pevně věříme, že naše letošní vystoupení bude stejně dobré jako posledně!

Bylo pro skupinu těžké vrátit se zpátky k předvádění po těch dvou tragických událostech v loňském roce, kdy jste přišli o dva své kolegy z týmu?
Obě loňské tragédie náš hluboce zasáhly. I přesto jsme odhodlání nechat je za námi a jít dál. Jon a Sean zůstanou navždy v našich vzpomínkách a vždy zůstanou součástí Red Arrows.

Autoři: natoaktual.cz,


Hlavní zprávy

Nejčtenější

Dvanáctiletý chlapec se nebál říct pravdu. Zachránil tím kamarádovi život

Dvanáctiletý Jaroslav Šísl (vpravo) zachránil život o rok mladšího kamaráda...

Dvanáctiletý Jaroslav Šísl pomohl zachránit život svého o rok mladšího kamaráda Jiřího Kadlece, který si při pádu těžce...

USA nad Koreu poslaly raptory. Evakuujte Američany, zní z Washingtonu

Jižní Korea a USA zahájily masivní společné letecké cvičení.  Na snímku stroj...

Jižní Korea a USA zahájily masivní společné letecké cvičení. Manévry odsoudila jako provokaci Severní Korea, která...



Severokorejské lodě duchů připlouvají k Japonsku, jsou symbolem bídy KLDR

Jeden ze člunů, které v uplynulých týdnech připluly k pobřeží Japonska.

Kritický nedostatek potravin a zahraniční měny přispívá k tomu, že je na pobřeží Japonska vyplavováno stále více silně...

Na Manhattanu explodovala trubková nálož, útočil Bangladéšan

Newyorská policie zasahuje na Manhattanu, kde je hlášena exploze (11. prosince...

Newyorská policie zasahuje na Manhattanu, kde vybuchla nálož. Lékaři ošetřili čtyři zraněné. Výbuch zranil i muže,...

VIDEO: Skladníci obklíčili ujíždějící zloděje vysokozdvižnými vozíky

Skladníci v akci. Zloděje obklíčili vozíky

Zaměstnanci ostravské prodejny stavebnin společnými silami zadrželi trojici zlodějů, která se pokusila vykrást...



Další z rubriky

Prezidentští kandidáti budou debatovat o bezpečnosti a zahraniční politice

Debata prezidentských kandidátů o bezpečnosti a zahraniční politice

Obrana, bezpečnost a zahraniční politika budou tématy veřejné debaty prezidentských kandidátů v úterý 12. prosince....

Ohrozila nás ruská stíhačka, tvrdí posádka amerického hlídkového stroje

Hlídkový  P8 Poseidon je vyvinut z civilního stroje Boeing 737.

Ruský bojový letoun Su-30 nebezpečným manévrem ohrozil americký námořní hlídkový letoun nad Černým mořem, tvrdí...

Válka s KLDR by byla katastrofální s globálním dopadem, varoval šéf NATO

Severokorejský vůdce Kim Čong-un sleduje test rakety Hwasong-15 (29. listopadu...

Ministry zahraničí zemí NATO čeká večer diskuze o napjaté situaci na Korejském poloostrově. Spojenci jsou podle šéfa...



Najdete na iDNES.cz