"Pokud by se doprava zvyšovala, může to ohrozit i zdejší prameny," upozornil starosta Luhačovic František Hubáček.
Město s vyhlášenými prameny Vincentkou nebo Ottovkou totiž leží na nestabilním podloží, jemuž intenzivní doprava ubližuje a způsobuje sesuvy půdy.
Jak by to mohlo prameny narušit, zatím není jasné. "To nikdo přesně říct neumí. Ale to riziko tam je," konstatoval starosta.
Až se kamiony vrátí
Těžká nákladní auta teď kvůli opravám mostů v Horní a Dolní Lhotě musí jezdit jinudy, za rok se však do Luhačovic vrátí.
Kvůli opravám mostů v Horní a Dolní Lhotě jezdí těžká nákladní doprava mimo Luhačovice. |
"Máme strach, jak to bude vypadat, až to znova půjde všechno přes nás," řekl Hubáček.
Problém by nastal, i když kamiony z Luhačovic zmizí, doplatí na to totiž okolní obce.
"To je vytlačení dopravy z jedné cesty na druhou. Obce, které by to odnesly, by určitě protestovaly," souhlasí Bronislav Malý, šéf Ředitelství silnic Zlínského kraje.
Znečištěné ovzduší
Kamiony v Luhačovicích vadí i provozovatelům lázeňských služeb. "Narušují pohodu a klid. Navíc je tu znečištěné ovzduší, které přitom patří do léčebného programu," míní mluvčí společnosti Lázně Luhačovice Jiří Dědek.
Lázeňští hosté jeho slova potvrzují. "V lázních se mi líbilo, ale doprava je tam opravdu hustá. Mělo by se s tím něco dělat," míní například Ivana Nekudová z Brna.
Dříve se uvažovalo i o obchvatu města, ze kterého však sešlo, protože se náklady vyšplhaly zhruba k 1,3 miliardy korun.
Luhačovice se ale s problémy, které způsobují kamiony, potýkají už léta.
Zatím nejzávažnější byl sesuv svahu u lázeňských garáží, na který musel kraj přispět téměř dvanácti miliony korun. Další sesuv se objevil i na opačném konci města směrem na Uherský Brod.
Hubáček i Malý se shodují na tom, že by problém definitivně mohla vyřešit rychlostní silnice R49. "To je ale v horizontu desítek let," řekl Malý.