Rádio Zet, které společně provozují společnosti Lagardere Active Česká republika a Media Bohemia, v podstatě rezignovalo na svou původní podobu. Nejdříve si společnost Lagardere prosadila, že může do vysílání zařazovat hudbu. Po dlouhém boji s Radou pro rozhlasové a televizní vysílání ale „...musí časový rozsah vysílaného zpravodajství, publicistiky, vzdělávání, sportu a zábavy ve svém souhrnu převažovat nad celkovým rozsahem vysílané hudby.“ Taková je aktuální situace. Nyní ale provozovatelé rádia po RRTV žádají, aby se podíl mluveného slova snížil na 35% a navíc by mělo zmizet pravidlo o pevných časových blocích vysílaných v angličtině.
Místo toho chce provozovatel rádia vysílat osm hodin v angličtině podle uvážení, což znamená, že by anglické vysílání nejspíš skončilo v nejméně atraktivním časovém bloku od desíti v noci do šesti ráno. Rádio Zet by se tak přiblížilo běžným komerčním rádiím.
Snaha o změnu vysílacích podmínek je pochopitelná. Rádiu Zet se nedaří uspět. Neoslovuje dostatečný počet posluchačů a negeneruje zisk. Provozovatelé proto usilují o změnu, aby rádio bylo pro posluchače atraktivnější pomocí osvědčených postupů – více hudby a angličtina přesunutá do méně významného času.
Rada teď bude díky žádosti provozovatelů o změnu licenčních podmínek stát před poměrně zásadním rozhodnutím. Rádio Zet, bývalé české vysílání BBC, totiž má něco, proč se o něj na začátku Lagardere ucházela – luxusní vysílací frekvence, které by rádio potenciálně mohly jednou zařadit mezi nejposlouchanější pětku v republice. Tyto frekvence ale provozovatel rádia dostal ruku v ruce s něčím, co by se dalo nazvat veřejnoprávní outěžek. Mediální dům věřil, že i s tímhle outěžkem vybuduje úspěšnou a ziskovou značku. Nestalo se. Proto teď salámovou metodou – kousek po kousku, tenhle outěžek okrajuje a umenšuje. Postupně by tak mohly zbýt jenom ty luxusní frekvence. Tahle salámová taktika se zatím osvědčuje prakticky od začátku, kdy rádio přešlo k soukromému mediálnímu domu.
Problém je, že tenhle outěžek je velká věc. Je to experiment, zda soukromá společnost dokáže dělat veřejnoprávní službu a dělat zdravou konkurenci veřejnoprávnímu Rozhlasu. V tom zatím Rádio Zet fatálně selhává a chce onen outěžek potratit.
Rada tak stojí před jedním z nejdůležitějších rozhodnutí. Pokud provozovatelům rádia kývne na jeho požadavky, vzdá se definitivně snahy o to, aby kus veřejnoprávní služby vykonával soukromý provozovatel, zbaví veřejnoprávní Rozhlas potenciální konkurence a také vyšle poměrně jasný signál, že je jedno za jakých podmínek co dostanete i když je to vážně něco cenného, protože, když budete dlouho tlačit na pilu, tak si nakonec vydupete jejich změnu podle toho, co se hodí vám a ne, co chce Rada pro rozhlasové a televizní vysílání, která by měla chránit a prosazovat něco, čemu říkáme veřejný zájem.
Druhá možnost je tlačit na provozovatele Rádia Zet, aby maximálně dodržel podmínky, na základě kterých ony luxusní frekvence od RRTV dostal. A nebo, aby dal šanci někomu jinému, kdo ten outěžek jinak uchopí a vychová z něj třeba něco lepšího.
Tak jako tak bude Rada pod velkým tlakem z mnoha stran a bude důležité sledovat, jak se rozhodne a hlavně jak své rozhodnutí obhájí.