Nehoda se stala při běžném výcvikovém letu na dvoumístném stroji.
„V průběhu letu došlo k odpadnutí překrytu kabiny. Posádka zareagovala dle předepsaných postupů, klesla na nižší letovou hladinu a v pořádku přistála na domovské základně,“ uvedla Magdalena Dvořáková z tiskového oddělení generálního štábu Armády ČR.
Provoz letounů L-159 byl dočasně pozastaven. Před 15. hodinou armáda oznámila, že odpadlý překryt našla. „Našli jsme odpadlý překryt. Ležel uprostřed pole mezi obcemi Chuchel a Rostejn u Sečské přehrady. Nikdo nebyl zraněn ani ohrožen. Žádné škody na majetku na zemi nevznikly.
Příčinu incidentu vyšetřuje komise velitele vzdušných sil a odboru dohledu nad vojenským letectvím ministerstva obrany.
Na vyšetření incidentu spolupracuje i výrobce letadel Aero Vodochody. Podle mluvčího Tobiáše Tvrdíka zatím není jasné, zda se jednalo o technickou závadu. Společnost nebude událost dále komentovat, dokud nebudou známé závěry vyšetřovací komise.
Podobná nehoda se stala bitevníkům již v minulosti, tehdy byl podle informací Tvrdíka na vině lidský faktor. V roce 2016 odpadl kryt kabiny taktéž u dvoumístného stroje. Nikdo tehdy nebyl zraněn, letouny kvůli incidentu čtyři dny nelétaly.
Bitevník L-159 AlcaArmáda letouny L-159 ALCA používá od roku 2000. V současné době jich má k dispozici 24, z toho osm dvoumístných. Určeny jsou především k podpoře pozemních vojsk, k vedení průzkumu a v omezené míře i ke vzdušnému boji. Ke střežení vzdušného prostoru totiž není dost rychlý. |
V říjnu 2010 pilot armádního bitevníku L-159 odhodil u Drnovic na Blanensku přídavné palivové nádrže. Jedna prázdná nádrž spadla do pole, druhá na okraj pozemku továrny. Výsledky vyšetřování pak prokázaly chybné zadání při programování palubního počítače pilotem letounu. Vzhledem k tomu, že pilot systém špatně nastavil, tak v okamžiku, kdy měl nad Drnovicemi simulovat odhoz pum, skutečně na obec „zaútočil“ odhozením nádrží.
Za tragickou nehodu vojenského letadla L-159 v listopadu roku 2012 poblíž Kolína, mohl pilot, který při ní zároveň zemřel. Expertíza černé skříňky neodhalila žádný technický problém. Podle armádních vyšetřovatelů letěl pilot příliš nízko a poté nezvládl řízení.
18. září 2015 |